۶۰ میلیون سال قدمتی که ۶۰ روزه تخریب شد!

این روز‌ها وقتی از گنبد نمکی قم صحبت به میان می‌آید، جز تاسف چیز دیگری نصیب دوستداران طبیعت نمی‌شود.

60میلیون سال قدمتی که 60 روزه تخریب شد!تصاویر ارسالی از سوی مخاطبان کانال خبرگزاری صدا و سیمای قم، پیکر این شاهکار طبیعت، که بزرگترین گنبد نمکی متقارن کشور نام گرفته، زخم خورده بی مهری های مسئولین و مردمانیست که در سایه بی توجهی متولیان، تیشه به ریشه آن می زنند.
در مورد گنبد نمکی قم گویای آن است که این ساختار منحصر  به فرد زمین شناسی ، با سابقه تشکیل 60 میلیون ساله، در آستانه نابودی است.
این تصاویر حکایت از آن داشت که عده ایی با تیشه و کلنگ به جان بلورهای نمکی این منطقه افتاده بودند و برای مصرف شخصی آن ها را همراه خود می بردند؛ در تصویری دیگر حدود 30 دوچرخه سوار را دیدیم که بر روی بلورهای شکننده و دریاچه این کوه، مشغول دوچرخه سواری و مانور و حرکت های موزون بودند.
خبرگزاری صدا و سیمای مرکز قم بدون وقفه پیگیری این مسئله را در الویت های کاری خود قرار داد؛ به همراه آقای فراهانی زمین شناس و جمعی از فعالان محیط زیست به منطقه گنبد نمکی واقع در کیلومتر 10 جاده قم جعفریه رفتیم.
رد پای انسان، رد چرخ های دوچرخه و موتور، وجود مقدار زیادی پوست تخمه، ضایعات پلاستیکی ، نان خشک شده، اثرات باقی مانده از آتش و قلیان، سیاهی ناشی از آتش افروخته شده، تکه های خورد شده بلورهای نمک و دهها صحنه تامل برانکیز دیگر بر روی بستر این دریاچه، بیش از زیبایی ها و بلورهای نمکی سفید و جذاب آن خود نمایی می کرد.
آقای فراهانی با ابراز تاسف از تماشای چنین صحنه هایی گفت: تذکر های ما و امثال ما برای پیشگیری و یا ساماندهی چنین وضعیتی کار ساز نیست چرا که ما نه قانون گذار هستیم و نه متولی اجرای قانون؛  و تا زمانی که این منطقه و منطقه های مشابه متولی پیدا نکنند و کسی مسئولیت حفظ و حراست از آنها را به عهده نگیرد، روز به روز شاهد بدتر و وخیم تر شدن اوضاع خواهیم بود.
در همین رابطه با مدیران اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی تماس گرفتیم تا در محل حاضر شوند و علاوه بر مشاهده این صحنه های دردناک، از نزدیک درباره نبود یک متولی برای این منطقه توضیح دهند.
آقای امانی کارشناس میراث و مسئول ثبت اماکن تاریخی و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: به علت نبود کارشناس های مربوطه در زمینه ثبت چنین اماکن خاص طبیعی و گردشگری در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ، این مکان تا کنون در هیچ یک از بخش ها و معاونت های ما ثبت نشده است. و از آنجایی که تا کنون این محل به ثبت میراث نرسیده است ما هیچ کاری برای اینجا انجام نداده ایم و وظیفه هم نداریم که کاری انجام دهیم!
وی در پاسخ به این سوال که شرایط ثبت چنین اماکنی چکونه است گفت: ما رایزنی ها و مکاتبات لازم را با کارشناسان مربوطه در سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی کشور به منظور معرفی یک کارشناس ثبت انجام داده ایم و تا انجام کارهای کارشناسی در عمل کاری نمی توان انجام داد.
تخریب این سازه شگفت انگیز طبیعی در 60 روز !
از آخرین گزارشی که از این مکان شگفت انگیز تهیه کردیم حدود دو ماهی می گذرد؛ آن روز از جاذبه های گردشگری اینجا گفتیم و اینکه اگر متولیان و مسئولان مربوطه بتوانند این اثر کم  نظیر را زیر چتر حمایتی خود بگیرند، این منطقه می تواند رونق گردشگری استان را دو چندان کند.
امروز اما این مکان، که زمانی زیبایی بی نظیرش چشم هر بیننده ای را خیره می کرد، در مدت حدود 60 روز به مکانی تبدیل شده که گویی هرگز جاذبه ای نداشته است.
در این مدت با مسئولان استان از جمله استاندار، مدیر کل گردشگری و کارشناسان این اداره کل در خصوص اوضاع نا بسامان گنبد نمکی تماس های تلفنی و حتی مصاحبه های زیادی داشتم اما چیزی جز ابراز امیداوری و تاکید بر حفظ این اثر در صحبت های استاندار، و بی تفاوتی مسئولان میراث فرهنگی دستگیرم نشد.
دکتر محمدی دیگر زمین شناس و استاد دانشگاهی که ما را در بازدید از گنبد نمکی همراهی کرد می گوید: شاید اگر مسئولان با نگاه دلسوزانه به اوضاع اسفناک اینجا نیم نگاهی بیندازند، بتوان کورسوی امیدی به آینده اینجا داشت؛ آینده ای که در صورت بی توجهی مسئولان به جایی می رسد که دیگر نمی توان نام زیبای گنبد نمکی را بر این شاهکار بی نظیر طبیعت گذاشت؛ چون دیگر نه از گنبد اثری باقی خواهد ماند نه از بلورهای زیبای نمکی اش! 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر