بازداشت جمعی از مسیحیان در فیروزکوه، نگرانی از پرونده‎سازی علیه آنان!

گروهی از شهروندان مسیحی در یک مهمانی خانوادگی دوستانه توسط نیروی‌های امنیتی شناسایی و دستگیر شدند؛ خانواده‌ بازداشت شدگان نگران از پرونده‌سازی علیه فرزندانشان هستند.
به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران «محبت‌نیوز» صبح روز جمعه پنجم شهریور ماه (۲۶ اگوست ۲۰۱۶) جمعی از شهروندان مسیحی در یک مهمانی خانوادگی که در باغی در شهرستان فیروزکوه (شمال استان تهران) برپا بوده شناسایی و دستگیر می‌شوند.

در ادامه موج دستگیری شهروندان در مهمانی‌های خانوادگی و مجالس جشن و عروسی که در هفته‌های اخیر در آمل، مشهد و گرگان تا تهران و شیراز را فراگرفته و خبرهای آنان در رسانه ها منتشر شد . در همین راستا ماموران امنیتی ولباس شخصی شهرستان فیروزکوه با شناسایی تجمع در محل به داخل باغ یورش می‌برد و حدود ۱۵ تن از شهروندان را که برای تعطیلات آخر هفته از تهران آمده بودند دستگیر می‌کنند که مشخص می‌شود در بین مهمانان تعدادی از شهروندان مسیحی نیز بودند که پیشتر نیز سابقه بازداشت داشتند.

از جمله این افراد «امین افشارنادری»، «هادی عسگری»، «امیرسامان دشتی»، «رامئیل بت تمرز» و «محمد دهنوی» در بین بازداشت شدگان بودند.

به گفته شاهدان عینی برخورد خشن نیروهای امنیتی هنگام ورود به باغ با اعتراض «افشارنادری» روبرو می‌شود که آنها در واکنش به این اقدام وی را به سختی مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و بی‌آنکه حکمی نشان دهند به تفتیش و بازرسی محل می‌پردازند که در این بین سه جلد کتاب مقدس این افراد نیز  ضبط می‌شود.

این افراد پس از دستگیری به محلی نامعلوم منتقل می‌شوند تا اینکه از بین آنها «امیرسامان دشتی» روز شنبه موفق می‌شود دقایقی کوتاه با خانواده خود تماس تلفنی گرفته  و مشخص می‌شود بازداشت شدگان مستقیم به زندان اوین منتقل شده‌اند.

سابقه بازداشت شدگان
«رامیئل بت تمرز» از بازداشت‌شدگان فیروزکوه فرزند کشیش «ویکتور بت تمرز»، رهبر سابق کلیسای آشوری پنطیکاستی شهرآراء تهران است.

این کشیش آشوری پنجم دی ماه ۱۳۹۳ (۲۶ دسامبر ۲۰۱۴) نیز در یک مهمانی خصوصی که به مناسبت کریسمس در کنار خانواده‌اش برگزار شده بود، به همراه امین افشاری و کاویان فلاح محمدی بازداشت شده بودند که پس از بازجویی و چند هفته تحمل سلول انفرادی به قید وثیقه آزاد شدند.

بازداشت شدگان از سوی نهادهای امنیتی به «فعالیت تبشیری» از طریق «کلیسای خانگی» متهم شده بودند، اما دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات آنها تشکیل نشد.

کشیش «بِت تمرز» دهم اسفند ماه ۱۳۹۳ (اول مارس ۲۰۱۵) پس از تحمل ۶۵ روز حبس، با سپردن یک وثیقه ملکی بسیار سنگین به طور موقت تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شد. این کشیش مسیحی با وجود سن بالا در بیشتر مدت بازداشت در انفرادی بود و از بیماریهای جسمی رنج فراوان برد.

«امین افشار نادری» نیز ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۳ (۱۰ فوریه ۲۰۱۵) پس ۳۶ روز در بازداشت با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی و به طور مشروط تا زمان تشکیل دادگاه از زندان آزاد شد. او نیز یک ماه در سلول انفرادی بازداشت بود و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

دیگر نوکیش مسیحی «کاویان فلاح محمدی» نیز با حدود یک هفته تاخیر پس از امیر و با همان شرایط به طور موقت تا زمان تشکیل دادگاه با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

حریم خصوصی و ضعف قانون اساسی
طبق اصل بیست و پنجم «بازرسی و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هر گونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون».

با این وجود نیروهای امنیتی چه از نیروی انتظامی و چه اطلاعات سپاه کمترین احترام را برای شهروندان قائل نیستند و بی‌توجه به آنچه به عنوان حقوق شهروندان مشخص شده با توهین‌آمیزترین رفتار عمل می‌کنند.

لایحه حمایت از حریم خصوصی افراد، طی سال‌های گذشته بارها در مجلس با مشکل خورده و با اینکه طبق آن مجازات نقض‌کنندگان حریم خصوصی با حبس از سه ماه تا سه سال و انفصال از خدمت و محرومیت سه تا پنج سال مجازات روبرو هستند، اما همچنان راکد مانده است.

دخالت خودسرانه در حریم افراد از دو جنبه برای مسیحیان مشکل آفرین است. نخست آنکه همچون دیگر شهروندان دستگیر شده در پارتی‌ها و مهمانی‌ها مجازات دارند مضاف بر آن کشف و ضبط هرگونه کتاب مقدس یا جزوه یا سی‌دی، حتی اگر افراد حاضر در جمع قصدی برای برگزاری مراسم پرستشی یا تبلیغی نداشته باشند نیز برای آنان جرم محسوب می‌شوند و پرونده آنها منهای اتهاماتی چون شرکت در پارتی و مهمانی، مشمول اتهامات امنیتی و جرایم سیاسی عقیدتی هم می‌شود.

نگرانی خانواده بازداشت شدگان
در حال حاضر نگرانی خانواده‌های دستگیرشدگان فیروزکوه از این مسئله است که دادگاه برای افزایش اتهامات با توجه به ضبط سه جلد کتاب مقدس و سابقه این افراد برای آنان پرونده سازی مجدد نماید و یا از آنها علیه دیگر هم‌کیشانشان اعتراف بگیرند و برای دیگرانی که مد نظرشان است پرونده سازی نمایند. در این بین وضعیت افرادی که به قید وثیقه آزاد شده بودند از بقیه خطرناک‌تر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر