منصور برجی؛ از ابتدای سال جاری، ۹۲ نوکیش مسیحی بازداشت شده‌اند

یک مقام مسئول در شورای کلیساهای ایرانی همگام در لندن می‌گوید از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۲ نوکیش مسیحی در ایران دستگیر شده‌اند.
به گزارش«محبت‌نیوز» “منصور برجی” سخنگوی کمیته ماده ۱۸ وابسته به شورای کلیساهای ایرانی همگام در لندن در طی مصاحبه ای با “رادیو فردا” گفت: خانواده مسیحیان بازداشت شده در فیروزکوه نگران آن هستند که بازداشتی‌ها به عنوان اهرم فشاری علیه کشیش با سابقه «ویکتور بت تمرز» استفاده شوند.

لازم به ذکر است که ویکتور کشیش سپید موی آشوری که پس از گذراندن ۶۵ روز حبس با قرار وثیقه بطور موقت آزاد شده بود، پیشتر به اتهام “فعالیت بشارتی مسیحی و اداره غیرقانونی کلیسای خانگی” و “ توزیع انجیل” دستگیر شده بود.وی همچنان در انتظار احضاریه و برگزاری دادگاه می باشد.

یک هفته پس از آزادی سه تن از نوکیشان مسیحی به نام‌های «امین افشار نادری»، «محمد دهنوی» و «رامئیل بت تمرز» پسر کشیش ویکتورِ؛ «منصور برجی» سخنگوی کمیته ماده ۱۸ وابسته به شورای کلیساهای ایرانی همگام در لندن در مصاحبه با رادیو اروپای آزاد گفته: «با وجود اینکه آنها حدود ۴۵ روز در بازداشت به سر بردند و در طول بازجویی‌ها متحمل فشارهای روحی و روانی زیادی شدند، اما تفهیم اتهام نشدند». به گفته او از پنج نفر بازداشتی دو نفر دیگر همچننان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

کشیش برجی افزود «اکثر سوال‌ها در بازجویی آنان ( بازداشت شدگان فیروزکوه) در رابطه با فعالیت‌های مذهبی و کلیساهای خانگی بوده، اما هیچ مدرک و سندی پیدا نکرده و نگرانی خانواده این افراد این است که مبادا از آنها به عنوان اهرم فشاری علیه کشیش بت‌مرز استفاده کنند».

به گفته او از ابتدای سال جاری ۹۲ تن از  نوکیشان مسیحی دستگیر شدند و در حال حاضر اسامی ۸۵ نفر وجود دارد که در بازداشت و یا در انتظار دادگاه به سر می برند، اما این تعداد ممکن است بیشتر باشد چون خانواده بعضی زندانیان از اطلاع رسانی در خصوص آنها بیم دارند.

گفتنی است که طی چند سال اخیر بارها شاهد چنین برخوردهایی با اقلیت های مذهبی و نیز نوکیشان مسیحی که برحسب علاقه خود تغییر دین داده اند، بوده ایم. نگاه دینی در بحث حاکمیتی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است جفابه گونه‌ای که مذاهبی غیر از اسلام شیعی در نظام جمهوری اسلامی جایگاهی ندارد و اقلیت‌های مذهبی در ایران از جایگاه اجتماعی و سیاسی برخوردار نیستند.

حاکمان فعلی ایران بر خلاف شعارهای داده شده این اصل مهم را فراموش کرده‌اند که هر ایرانی سهامدار مساوی شرکت ملی ایران است و تمامی افراد با هر مسلک و دینی در این شرکت اجازه زندگی و آزادی اعمال دینی خود را دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر