اولین گفتگوی سه مسیحی آذری تبعه جمهوری آذربایجان پس از آزادی از اوین

سه مسیحی آذری تبعه جمهوری آذربایجان که ماه‌ها در زندان اوین بودند پس از رهایی در گفتگویی از جزئیات، نحوه بازداشت و شرایطی که بر آنان گذشت را شرح دادند.
به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران «محبت نیوز» روز دوشنبه ۱۷ آبان ماه سالجاری ( ۷ نوامبر ۲۰۱۶) سه شهروند مسیحی تبعه کشور آذربایجان و میزبانان ایرانی آن‌ها پس از گذراندن بیش از چهار ماه بازداشت به طور موقت با قید وثیقه از زندان اوین آزاد شدند.

«یوسف فرهادوف تالت اوغلو»، «بهرام نسیبوف الخان اوغلو» و «الدار قربانوف» اعضای کلیسای «کلمه زندگی» در باکو هستند که در مورخ چهارم تیر ماه ۱۳۹۵ (۲۴ ژوئن ۲۰۱۶) به همراه ۱۰ ایرانی دیگر توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی به اتهام فعالیت‌های بشارتی مسیحی بازداشت شده بودند.

به گفته خبرگزاری (CBN)، این زندانیان پس از آزادی و در اولین گفتگوی تلویزیونی خود تأکید کردند که با آگاهی از خطرات فعالیت‌های بشارتی به ایران سفر کرده‌اند.

«بهرام نسیبوف»، این سفر را گامی بزرگ در جهت رساندن پیام انجیل به سرتاسر جهان توصیف می کند.

در ١۴ ژوئن ٢٠١۶، سه مبشر مسیحی آذربایجانی جهت دیدار با همکیشان ایرانی خود سفری پرمخاطره را به ایران آغاز می‌کنند. این مبشرین مسیحی پس از ورود از مرز زمینی آستارا در مرز ایران و جمهوری آذربایجان به سمت تهران می‌روند. در تهران این افراد خدمت خود را با تدریس پیام انجیل آغاز کردند، اما پس از مدتی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روانه زندان می‌شوند.

به گفته این مبشرین مسیحی، بیش از ٣٠ نیروی امنیتی در تهاجمی سازمان یافته این افراد را دستگیر می‌کنند. مبشرین آذری پس از بازداشت و به اوین منتقل می‌شوند.

«الدار قربانوف» می‌گوید، قاضی مستقر در زندان به آنها گفته بوده که احتمالن تا ١٠ سال زندانی خواهند شد. «بهرام نسیبوف» با اینکه بارها توسط نیروهای سرکوبگر جمهوری آذربایجان دستگیر شده بود، اما بازداشت و انتقال به اوین را یک حادثه سخت قلمداد می کند.

مبشرین مسیحی آذری در ادامه سخنان خود افزودند روزهای سخت زندان، خاطرات شیرینی را نیز به همراه داشت. به گفته آنان دیدار با نوکیشان مسیحی ایرانی که توسط کشیش سعید عابدینی با مسیحیت آشنا شده بودند از جمله این خاطرات شیرین در زندان بود.

گفتنی است پس از بازداشت این مبشرین مسیحی، کمپین‌های زیادی در کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه برای آزادی مبشرین مسیحی آذری به راه افتاد.

«الکساندر نرتین» یک کشیش روسی سرپرست یکی از کمپین‌ها می‌گوید این چیزی شبیه معجزه است، مقامات ایرانی آنان را با پرداخت وثیقه آزاد کرده‌اند. به گفته نرتین، مقامات ایرانی با آزادی این سه مسیحی آذری در ازای یک وثیقه ٨۵٠٠٠ دلاری موافقت کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر