میکا،ناحوم،حبقوق

میکای نبی معاصر اشعیای نبی و از اهالی روستاهای یهودا در پادشاهی جنوب بود.
کتاب ناحوم، اشعارى است که به‌خاطر سقوط نینوا پایتخت آشور، دشمن دیرینه و ستم‌پیشهٔ اسرائیل سراییده شده است. 
پیام حبقوق نبی در اواخر قرن هفتم قبل از میلاد در زمانی که بابلی‌ها در اوج قدرت بودند، بیان شده است.
 
میکای نبی معاصر اشعیای نبی و از اهالی روستاهای یهودا در پادشاهی جنوب بود. او معتقد بود که یهودا نیز بزودی دچار همان عقوبتی خواهد شد که عاموس نبی برای پادشاهی شمال پیشگویی کرده بود و به همان دلیل خدارفتار ناعادلانه و نفرت‌انگیز آنها را مجازات خواهد کرد.ولی پیام میکا دارای علایم و نشانه‌هایی برای امید به آینده است.
قسمت‌های قابل توجّه در این کتاب عبارتند از ۱‏:۴‏-۴ که نشان می‌دهد جهان برای صلحی عالمگیر تحت کنترل خدامی‌باشد و ۲‏:۵‏-۵ الف که پیشگویی می‌کند، از نسل داوود پادشاهی ظهور خواهد کرد که صلح و سلامتی را به قوم خواهد بخشید. همچنین ۸‏:۶ خلاصه‌ای از آن پیامی است که این انبیا خدا می‌خواهند بگویند: «چیزی که از ما می‌خواهد این است که عدالت را بجا آوریم و محبّت پایدار داشته باشیم و با مشارکتی فروتنانه با خدای خود زندگی کنیم.»
تقسیم‌بندی کتاب
داوری بر پادشاهی شمال و جنوب ۱‏:۱- ۱۲‏:۳
بازگشت و صلح ۱‏:۴- ۱۵‏:۵
پیام هشداری و امیدواری ۱‏:۶‏-۲۰‏:۷

❊کتاب ناحوم، اشعارى است که به‌خاطر سقوط نینوا پایتخت آشور، دشمن دیرینه و ستم‌پیشهٔ اسرائیل سراییده شده است. اشعارى است که به‌خاطر سقوط نینوا پایتخت آشور، دشمن دیرینه و ستم‌پیشهٔ اسرائیل سراییده شده است. سقوط نینوا در اواخر قرن هفتم قبل از میلاد بوده است و به‌نظر مى‌رسد که این سقوط، داورى خدا بر قومى ظالم و ستمکار بود.
تقسیم‌بندى کتاب
داورى بر نینوا ۱‏:۱‏-۱۵
سقوط نینوا ۱‏:۲‏-۱۹‏:۳

❊پیام حبقوق نبی در اواخر قرن هفتم قبل از میلاد در زمانی که بابلی‌ها در اوج قدرت بودند، بیان شده است. حبقوق عمیقاً از کارهای این مردمان ستمگر ناراحت بود و از خدا ‌پرسید: «چرا وقتی‌که شریران اشخاصی را که از خودشان عادلترند می‌بلعند، خاموش می‌مانی؟» (۱۳‏:۱) و خدا پاسخ می‌دهد که اقدام لازم در زمان مناسب انجام خواهد شد و نیز اضافه می‌کند: «شخص نیکو، به وسیلهٔ ایمان زندگی خواهد کرد.» (۴‏:۲)
در آخر کتاب، پیشگویی شده است که بی‌عدالتی و ناراستی محکوم خواهد شد و در انتها با سرود نیایش، مبنی بر بزرگی و عظمت خدا و پایدار بودن ایمان نویسنده، کتاب خاتمه می‌پذیرد.
تقسیم‌بندی کتاب
اعتراض حبقوق و پاسخ خدا ۱‏:۱‏-۴‏:۲
محکومیّت بی‌عدالتی ۵‏:۲‏-۲۰
دعای حبقوق ۱‏:۳‏-۱۹

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر