صَفَنیا،حَجّای،زکریا

صَفَنیای نبی در اواخر قرن هفتم قبل از میلاد، احتمالاً در ده سال قبل از اصلاحات مذهبی یوشیای پادشاه در سال ۶۲۱ قبل از میلاد، زندگی می‌کرده است.
کتاب حَجّای نبی، شامل پیغامهای کوتاهی است که در سال ۵۲۰ قبل از میلاد از طرف خدا توسط حَجّای نبی داده شده است.
فصلهای ۱‏-۸ از کتاب زکریای نبی در بین سالهای ۵۱۸ تا ۵۲۰ قبل از میلاد نوشته شده است. این پیشگویی‌ها بیشتر به رؤیا شباهت دارند و مطلب مورد بحث، بازسازی و تجدید بنای اورشلیم و معبد بزرگ می‌باشد.
❊صَفَنیای نبی در اواخر قرن هفتم قبل از میلاد، احتمالاً در ده سال قبل از اصلاحات مذهبی یوشیای پادشاه در سال ۶۲۱ قبل از میلاد، زندگی می‌کرده است. این کتاب بیشتر جنبهٔ پیشگویی و نبوّت دارد، پیشگویی دربارهٔ روز محکومیّت، ویرانی و تهدید، وقتی پادشاهی یهودا به‌خاطر پرستش خدایان دیگر مجازات خواهد شود. همچنین خدا، سایر اقوام را مجازات خواهد نمود. اورشلیم نیز محکوم گردیده است. همچنین خدا از روزی سخن می‌گوید که همهٔ مردم با فروتنی و عدالت زندگی خواهند کرد.
تقسیم‌بندی کتاب
روز داوری خدا ۱‏:۱‏-۳‏:۲
محکومیّت همسایگان یهودا ۴‏:۲‏-۱۵
محکومیّت و رستگاری اورشلیم ۱‏:۳‏-۲۰

❊کتاب حَجّای نبی، شامل پیغامهای کوتاهی است که در سال ۵۲۰ قبل از میلاد از طرف خدا توسط حَجّای نبی داده شده است. یهودیان سالهاست که از اسارت برگشته در اورشلیم زندگی می‌کنند، ولی معبد بزرگ همچنان ویرانه باقیمانده است. پیامها از رهبران یهود می‌خواهد که معبد بزرگ را از نو بسازند و خداوند آینده‌ای را برای قومِ تجدیدِ حیات یافته و پاک شده وعده می‌دهد که صلح و کامیابی خواهد داشت.
تقسیم‌بندی کتاب
فرمان بازسازی معبد بزرگ ۱‏:۱‏-۱۵
پیامهای تسلّی و امید ۱‏:۲‏-۲۳

❊فصلهای ۱‏-۸ از کتاب زکریای نبی در بین سالهای ۵۱۸ تا ۵۲۰ قبل از میلاد نوشته شده است. این پیشگویی‌ها بیشتر به رؤیا شباهت دارند و مطلب مورد بحث، بازسازی و تجدید بنای اورشلیم و معبد بزرگ می‌باشد. همچنین گفت‌وگوهایی است دربارهٔ پاک سازی و تطهیر قوم خدا و آمدن مسیح.
فصلهای ۹‏-۱۴ مجموعه پیغامهایی است از سالهای بعد دربارهٔ مسیح موعود و داوری نهایی.
تقسیم‌بندی کتاب
پیامهای هشداردهنده و امیدوارکننده ۱‏:۱- ۲۳‏:۸
داوری بر همسایگان اسرائیل ۱‏:۹‏-۸
صلح و سعادت آینده ۹‏:۹‏-۲۱‏:۱۴

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر