تخریب عمدی قبرستان مسیحیان کرمانشاه+ویدیو

بی‎توجهی و عدم محافظت و نگهداری از آثار تاریخی و فرهنگی ایران از سوی جمهوری اسلامی موجب آن شده است که هر روز بخشی از این آثار توسط افرادی ناشناس مورد تخریب یا غارت قرار گیرد یا در سایه بی‌توجهی‌ها و کمبود بودجه نابود شوند.
به گزارش «محبت نیوز» مجموعه گورستان ارامنه و قبرستان قدیمی مسیحیان در شهر “کرمانشاه” همچون بسیاری از بناهای تاریخی مسیحیان و آرامگاه‌های قدیمی ایران در حال تخریب است، اما زیر سایه بی‌توجی یا سودجویی مسوولان شهری فکری به حال آنها نمی‎شود. شهرداری کرمانشاه برای تخریب عمدی این مجموعه‎ی تاریخی، به بهانه‏ آبیاری زمین‌های قبرستان دست به تخریب این مکان تاریخی زده است.
پیش از این هم تندروها و افراط گرایان منطقه با چراغ سبز نهادهای امنیتی و بسیج سنگ قبرها را شکستند و صلیب‌های سنگ‌تراشی شده روی قبرها را از بین بردند تا اثری از آنها باقی نماند.

گفتنی است بخش وسیعی از اراضی این مجموعه در سال‌های گذشته به بهانه های مختلف از سوی شهرداری تصاحب شده است و محوطه کوچکی از قبرستان با تعدادی قبر قدیمی باقی مانده که مسوولان قصد دارند به تدریج آنها را نیز ویران کنند .

بی‎توجهی و عدم محافظت و نگهداری از آثار تاریخی و فرهنگی ایران از سوی جمهوری اسلامی موجب شده است که هر روز بخش بیشتری از اماکن تاریخی مسیحیان توسط افرادی ناشناس مورد تخریب قرار گیرد یا در سایه بی‌توجهی‌ها و کمبود بودجه و یا اهداف مشخص نظام در راستای هر چه بیشتر محو نمودن حضور و نشانه های مسیحیان تخریب گردند.
در منطقه پس از سوریه و عراق که درگیر جنگ داخلی هستند و نیروهای دولت اسلامی (داعش) که به عمد اماکن باستانی بخصوص آثار و بناهای کهن متعلق به مسیحیان را ویران می‌کنند، آثار تاریخی هیچ کشوری به اندازه ایران تخریب نمی‎شود.
شدت و میزان تخریب آثار تاریخی در ایران بی‌‏شباهت با تخریب آثار باستانی توسط اسلامگرایان داعش نیست. به خصوص آنکه دولت اسلامی هم بیشترین صدمه را به بناهای متعلق به مسیحیان وارد می‌کند. به عبارتی گروه تروریستی داعش هم بسیاری از کلیسای قدیمی در شمال شرق موصل را با خاک یکسان نمود و بسیاری از قبرستان‌های مسیحی و صومعه‎های کوچک و بزرگ را تخریب کرده است.کارنامه‎ی جمهوری اسلامی ایران هم از این نظر با داعش قابل مقایسه است.

به عنوان مثال تعرض شهرداری به گورستان مسیحیان اهواز و تخریب و سرقت صلیب‌های قبرستان ارامنه و لهستانی‌های این شهر در سال‌های اخیر نمونه‎ای از این شباهت‌هاست.

یا تخریب “قبرستان انگلیسی ها” یا قبرستان مسیحیان بوشهر که به عنوان یکی از محل‌های تدفین ارمنیان بوشهر نیز استفاده می‌شده است، اما زمین‌های آن تخریب و فروخته شد و ساخت ساز در آن صورت گرفت.
همچنین قبرستان تاریخی در حریم “قلعه دختر” در استان کرمان نیز در سال‌های گذشته به طور کامل تخریب شد. قدمت قبرستان تخریب شده به بیش از ۲۰۰ سال پیش می‎رسید. کلیسای تاریخی کرمان هم که در لیست آثار ملی ایران ثبت شده بود به وسیله لودر کاملن تخریب و به تلی از خاک تبدیل شد. این کلیسا در سال ۱۳۸۷ جز آثار ملی ثبت شده بود و می‌باید تحت حفاظت و مرمت قرار می گرفت اما در شهریور ماه سال گذشته به دلایل نامعلوم شبانه به وسیله ماشین‌های سنگین کاملن تخریب شد.

مجموعه قبرستان مسیحیان تهران (دولاب) هم که سابقه آن به زمان رضاشاه می‎رسد و پس از جنگ دوم جهانی صدها افسر و سرباز لهستانی و پزشکان دربار پهلوی اول و بسیاری از هنرمندان ارمنی و کاتولیک و پروتستان در آن دفن شدند نیز در حال تخریب است و یا بخشی از آن در خطر تصاحب توسط شهرداری تهران است.
بعضی از گورستان‌های مسیحیان در تهران هم در خطر نابودی قرار گرفتند، از جمله گورستان بین‎المللی مسیحیان پروتستان در تهران که تعدادی از قبرهای آن حدود شش سال پیش جابجا شدند.

این جابجایی بخاطر تعریض جاده قم و عقب نشینی دیوار کنار جاده این گورستان، انجام شده بود.

تا پیش از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ مسیحیان زیادی در کرمانشاه زندگی می‌کردند. نخستین بیمارستان در غرب ایران با نام «وست مینستر هاسپیتال» (بیمارستان مسیح) توسط پزشکان آمریکایی در کرمانشاه ساخته‌شد. همچنین دو کلیسای متعلق به آشوریان و ارمنیان در خیابان شریعتی واقع بود که اگرچه کلیسای ارمنیان در دهه ۱۳۸۰ تخریب شد، اما کلیسای آشوریان با نام کلیسای پنطیکاستی همچنان پابرجاست. کنسولگری انگلستان در میدان غدیر (شهناز) و انجمن ایران و آمریکا از آثار مسیحیان این شهر بود که به مرور زمان تحت فشار جمهوری اسلامی از بین رفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر