انتقاد سازمان دیده‌بان حقوق بشر از بازداشت‌ خودسرانه اتباع خارجی در ایران

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از وضع شهروند آمریکایی محبوس در ایران ابراز نگرانی کرده است.


به گزارش «محبت نیوز» سارا لی‌ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر از بدرفتاری با شیوئه وانگ، دانشجوی دکترای دانشگاه پرینستون در زندان‌های ایران شکوه کرده است.
به نقل از دویچه وله، ویتسون اعلام کرده که این شهروند آمریکایی را ۶ دسامبر در حالی به بند ۷ زندان اوین منتقل کرده‌اند که یک زندانی دیگر او را در حضور یک نگهبان تهدید کرده است.
شیوئه وانگ که برای پایان نامه دکترای خودش روی تاریخ ایران و سلسله قاجار پژوهش می‌کرد، در ژوئن سال ۲۰۱۶ در این کشور دستگیر شد. دادگاه انقلاب، وانگ را در ژوئیه ۲۰۱۷ به “اتهام همکاری با دولت متخاصم” به ده سال زندان محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر به نقل از یک “منبع آگاه” می‌گوید: «پس از انتقال وانگ در ششم دسامبر، او در برابر چشم یکی از نگهبانان زندان اوین از سوی یک زندانی طالبان تهدید شد.»
مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر خواستار آن شده که ایران استفاده از بازداشت‌های خودسرانه و بدرفتاری با اتباع خارجی به عنوان یکی از مؤلفه‌های سیاست خارجی‌اش را کنار بگذارد و با همه، شهروندانش و خارجی‌ها، با احترام به حقوق بشر اولیه‌شان برخورد کند.
ابراز نگرانی دیده‌بان حقوق بشر از بازداشت‌ اتباع خارجی و بدرفتاری با آنها در ایران در آستانه روز جهانی حقوق بشر و هم‌زمان با سفر بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا به ایران بیان شده است.
انتظار می‌رود بوریس جانسون در ملاقات‌هایش با مقامات ایرانی، در باره آزادی نازنین زاغری نیز گفت‌وگو کند. علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، تأیید کرده که تهران و لندن در باره این پرونده گفت‌وگو می‌کنند.
نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی که برای بنیاد تامسون رویترز کار می‌کرد، در بهار ۹۶ و هنگام بازگشت از تهران به لندن دستگیر شده است. او را به اتهام “تلاش برای براندازی” به پنج سال زندان محکوم کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر