هشدار کارشناسان سازمان ملل به جمهوری اسلامی به دلیل محاکمه ناعادلانه مسیحیان

کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد نسبت به محاکمه ناعادلانه مسیحیان، به جمهوری اسلامی ایران هشدار دادند.




محبت نیوز –   همزمان با برگزاری دادگاه کشیش ویکتور بت تمرز، امین افشار نادری و هادی عسگری، فعالین حقوق بشر خواستار رسیدگی عادلانه به پرونده آنها شدند.
چهار کارشناس سازمان ملل مصرانه از رژیم ایران خواستند تا تضمین کند سه مسیحی ایرانی که قرار است در روزهای آخر هفته محاکمه شوند دادگاه عادلانه‌ای داشته باشند. آنها هشدار دادند که اقلیت‎های مذهبی در ایران با تبعیض شدیدی روبرو هستند.
خبرگزاری فرانسه ضمن گزارش این مطلب نوشت، کارشناسان مستقل گفته اند “کشیش ویکتور بت تمرز، امین افشار نادری و هادی عسگری” در ماه ژوئیه گذشته به ۱۰تا ۱۵ سال زندان محکوم شدند، اتهام آنها جدا از دیگر مواردی که به این افراد زده شده ترویج مسیحیت نیز می باشد.
قاضی دادگاه انقلاب در خرداد ۹۶، کشیش ویکتور بت‌تمرز و نوکیشان مسیحی هادی عسگری را به تحمل ۱۰ سال زندان و امین افشار نادری را به ۱۵ سال حبس محکوم کرده است.  این سه تن به همراه کاویان فلاح محمدی دیگر شهروند مسیحی که او هم حکم حبس ۱۰ ساله دریافت کرده، به مدت دو سال ممنوع الخروج شده‌اند.
قرار است پرونده ” ویکتور بت تمرز، امین افشار نادری و هادی عسگری،” روز یکشنبه در دادگاه انقلاب مورد بررسی دوباره قرار گیرد، جایی که دادگاه می‌تواند آنها را از اتهام‌های منتسب تبرئه کند، حکم صادره برای آنها را تأیید کند یا پرونده آنها را به دادگاه عالی ارجاع دهد.
کارشناسان آزادی مذهب، وضعیت اقلیت‎ها و حقوق سلامت و بهداشت خواستار برگزاری دادگاه این سه مسیحی به صورت عادلانه و شفاف شدند.
آنها همچنین از عدم دسترسی مراقبت‌های درمانی برای این سه شهروند مسیحی، و به طور مشخص وضعیت سلامت هادی عسگری که همچنان در بازداشت است، ابراز نگرانی کرده‌اند.
کارشناسان همچنین تاکید کردند، اقلیت‎های مسیحی در ایران با تبعیض شدید هستند. به ویژه آنها که به مسیحیت تغییر مذهب داده‌اند، با تبعیض شدید و آزار و اذیت مذهبی روبه‌رو هستند. در این نامه همچنین تأکید شده که دیگر پرونده‌های گزارش شده نیز حاکی از صدور احکام سنگین برای پیروان اقلیت مسیحی پس از متهم کردن آنها به «تهدید امنیت ملی» است، چه آنها که تغییر مذهب داده‌اند یا آنها که در کلیساهای خانگی حاضر می‌شوند.
طبق بیانیه کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل این کارشناسان عبارتند از: عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق‌بشر ایران، احمد شهید گزارشگر ویژه آزادی مذاهب و عقاید، فرناند دو وارنس گزارشگر ویژه امور اقلیت‌ها، و دینیوس پوراس گزارشگر ویژه حق دسترسی به سلامت می باشند.
موسسه «درهای باز» (Open Doors) در لیست  سال ۲۰۱۷ که اسامی کشورهایی را که در آنها مسیحیان مورد جفا قرار می‎گیرند، جمهوری اسلامی ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺗﺒﻪ « دهم » ﺍﯾﻦ ﻟﯿﺴﺖ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﮐﺸﻮﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

جمهوری اسلامی به طور ویژه با گروه‌هایی که به تبلیغ و ترویج مسیحیت می‌پردازند، برخورد می‌کند و هر ساله پرونده‌هایی در دستور کار دستگاه قضایی ایران قرار می‌گیرد که عمدتن به حبس‌های طویل‌المدت منتهی می‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر