گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در اسفند ماه 1396

نوروز رسید ولی کودکان زلزله زده در زیر چادرها در انتظار سال جدید

ارزوی خانه ای با استحکام را دارند که دیگر هیج زلزله انها را از والدین

 و اقوام و فامیل جدا نکند و در کنار هم به  شادی نوروز بپردازند.

نوروز بر کودکان ایران مبارک باشد.

تنطیم نمودار   لیدا اشجعیLida Ashjae
گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در اسفند ماه 1396

فرهاد نصیری
آسیبهای اجتماعی
ابهام در سرنوشت کودکان بهزیستی بعد از 18 سال / نیازهای عاطفی و مالی این کودکان چگونه برطرف می شود.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، این روزها بیشتر از گذشته فرزندان با رسیدن به سن 18 سالگی به خانواده های خود چه از نظر مالی و چه از نظر معنوی و عاطفی وابسته هستند تا حدی که می توان گفت اگر این حمایت ها نباشد بسیاری از این نوجوانان و آنهایی که تازه وارد مرحله جوانی می شوند دچار بحران های روحی و روانی می شوند. در این میان زندگی کودکان بهزیستی برای بسیاری از افراد که به درستی از نوع زندگی و چگونگی تربیت آنان اطلاعات در دست ندارند، مبهم است. بسیاری حتی تصوری وحشتناک از  مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست دارند حال آنکه واقعیت زندگی این کودکان چیست؟
دختر۸ ساله خبرساز، بالاخره وزنه را بالای سر برد
به گزارش کانال تلگرام ورزشی اردبیل نیوز: آیسن ادیب، دختر وزنه بردار ۸ ساله مقیم اردبیل که گفته شد روز گذشته به دلیل ممانعت حراست نتوانسته بود وزنه بزند، بالاخره وزنه زد. عکس‌ها و فیلم‌های او که دیروز به دلیل ممانعت حراست نتوانسته بود وزنه بزند در شبکه‌های اجتماعی بین کاربران دست به دست شد. در تصاویر اولیه که منتشر شد، او که اجازه نیافته بود در افتتاحیه مسابقات شرکت کند، گریه می‌کرد.
شهردار تهران به خاطر رقص دختربچه‌ها احضار شد.
کانال دویچه وله فارسی : در مراسمی که به مناسبت روز زن در برج میلاد تهران از سوی شهرداری برگزار شد، تعدادی دختربچه روی سن رفتند و با موسیقی زنده رقصیدند. اصولگرایان و رسانه‌های وابسته به آنها، این مراسم را “خلاف عفت عمومی” خواندند و جنجالی تبلیغاتی به راه انداختند. عباس جعفری دولت‌آبادی با اشاره به “ساختارشکنی” در جشن شهرداری تهران به مناسبت روز زن، از گشوده شدن پرونده‌ای در دادسرای تهران علیه شهردار پایتخت خبر داد.
شهر دوستدار کودک از حرف تا عمل/ کودکان در شهرها چه می بینند؟
خبرگزاری مهر– گروه جامعه- آزاده سهرابی: شهرهای کشور مناسب کودکان نیست. پایتخت کشور برای رفت و آمد و گشت و گذار کودکان ساخته نشده است. یک زمانی تهران پر بود از میدان. روزگاری که یکی از مهمترین بخش های تهران در معماری نوین شهری «نارمک» بود، آن محدوده را به گونه ای ساختند که پر بود از میدان هایی که در اطرافش کوچه هایی بود که به هم راه داشت و کوچه و خیابان ها و میادین این محدوده بزرگ شبیه رگ هایی به هم پیوسته می نمود. محله محوری رکن اساسی چنین معماری شهری بود. بچه ها در همین میدان های کوچک محله بازی می کردند و با طبیعت هم دمخور بودند. حتی میزان ایمنی آنها برای تردد بالا بود. امروزه حتی همین محدوده هم با گذر بزرگراه ها و کور شدن کوچه پس کوچه ها و از میان رفتن ماهیت میدان، از رمق افتاده است.
خودکشی کودکان
خودکشی دختر ۱۷ ساله در مشهد
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، دختر ۱۷ ساله‌ای در مشهد که با موافقت پدرش با پسری ۲۰ ساله که در همسایگی آن‌ها زندگی می‌کرد، ازدواج موقت کرده بود، بعد از جاری شدن صیغه موقت پسر جوان از ثبت رسمی ازدواج ممانعت کرد و پس از گذشت شش ماه که دختر نوعروس هیچ مدرکی برای اثبات این ازدواج نداشت، در نهایت دچار افسردگی شده و با اقدام به خودکشی جان خود را از دست داد.
کودکان در زلزله
روایتی از زندگی مردمان سرپل ذهاب ۱۰ روز قبل از سال‌ نو.
ایسنا نوشت: هنوز آفتاب به نیمه آسمان نرسیده و صدای همهمه نزدیک ظهر یک روز تعطیل در شهر نپیچیده بود؛ صدای سوت ورزشی می آمد. با وقفه‌های مشخص. با صدای اول، دست‌ها بالا می‌رفت. سوت بعدی، به سمت راست و بعدی، به چپ. برای بازی فوتبال آماده می‌شدند؛ مردان شهر سرپل ذهاب.
دنیای کودکان زلزله زده / گزارش تصویری
خبرگزاری هرانا – پس از گذشت نزدیک به چهار ماه از زلزله استان کرمانشاه، همچنان رسیدگی مناسبی به وضع زلزله زدگان صورت نگرفته و مشکلات این شهر در سایه فراموشی قرار گرفته است، کودکان زلزله زده اما در سایه این فراموشی و بی مهری مسئولان به دیار خود رنگ امید و زندگی می‌بخشند.
در این زلزله بنا بر اعلام مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه، بیش از ۶۲۰ تن کشته شده‌اند و بر اساس آمارهای تایید نشده نزدیک به ده هزار نفر زخمی و ده‌ها هزار نفر نیز در این زلزله بی‌خانمان شده‌اند.
افسردگی بارداری» معضل جدید زنان زلزله زده کرمانشاه.
به گزارش خبرنگار مهر، زهرا رحیمی مدیر عامل جمعیت امام علی (ع) در پنجمین همایش مادرانه جمعیت امام علی که با محوریت زنان باردار و نوزادان در شرایط بحران که در سالن دکتر شریعتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، به ضرورت ارایه طرح مادرانه در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه پرداخت و گفت: متاسفانه شاهد نابرابری وضعیت زنان در جامعه به ویژه در مناطق محروم هستیم. نابرابری در فرصت ها که  شامل خروج سریع دختران از چرخه آموزش، کم اهمیتی به کودکان به خصوص دختران و به تبع آن عدم اعتماد نفس و خود باوری دختران همچنین نبود استقلال اقتصادی و نبود فرصت شغلی برابر درآمد برابر با مردان از مصادیق این نابرابری هاست و در شرایط حاد و بحرانی مثل وقوع بلایای طبیعی عواقب این تبعیض ها بیشتر جلوه گر می شوند و زنان  در چنین شرایطی بیشتردر معرض آسیب قرار می گیرند.
برگرفته از سایت www.bashariyat.org

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر