منتقدان جمالزاده را پدر داستان کوتاه زبان فارسی و آغازگر سبک واقعگرایی در ادبیات فارسی میدانند.
«دارالمجانین»، ۱۳۱۹ در تهران منتشر شد. یکی از قهرمانان این کتاب دیوانهای است به نام هدایتعلیخان که در دارالمجانین اسمش را «مسیو» گذاشتهاند.
انتشار این کتاب چهار پنج سال پس از چاپ «بوف کور»، بحث و جنجال بسیاری در محافل ادبی تهران بهپا کرد.
جمالزاده در داستان خود کنایه و تعریض بسیاری به «بوف کور» صادق هدایت زده است. داستان در مورد پسرک یتیمی است که در خانه عموی ثروتمند و خسیساش زندگی میکند و عاشق دختر او بلقیس می شود اما عمو پسر را از خانه می راند. در این بین ماجراهایی اتفاق می افتد که پسر ترجیح می دهد خودش را به دیوانگی بزند تا در دیوانهخانه بستری شود.
فرانکنشتاین دانشمند جوان و جاه طلبی است که با استفاده از کنار هم قرار دادن تکههای بدن مردگان و اعمال نیروی الکتریکی جانوری زنده به شکل یک انسان و با ابعادی اندکی بزرگتر از یک انسان معمولی میسازد. موجودی با صورتی مخوف و ترسناک که بر همه جای بدنش رد بخیههای ناشی از دوختن به چشم میخورد. این موجود تا بدان حد وحشتناک است که همگان، حتی خالقش از دست شرارتهای او فرار میکنند. هیولایی که خالقش نیز نمیتواند آن را کنترل کند و خود مقهور آن میشود. (میشود گفت که زنده کردن مردگان)
کتاب «حق آیندگان » توسط لیدا اشجعی اسالمی در مارس ۲۰۱۸ به چاپ رسیده است و ، مجموعه ای از ۸ بخش جداگانه از اسناد و شواهد نقض حقوق کودک و نوجوان در ایران است که بطور نمونه و تنها از خبرگزاری ھا و رسانه های داخلی مورد تائید جمهوری اسلامی انتخاب گردیده است . زیراانچه در طی چهل سال از حاکمیت جمهوری اسلامی گذشته و میگذرد نقض
حقوق بشر در ابعاد گسترده ان بشر ایرانی را از حقوق انسانی خود محروم و جای ان رابه
تبعیض جنسیتی و محرومیت از ابراز عقیده و بیان و نقض حق ایندگان کشور و اسیبهای
جدی به محیط زیست که به اوارگی وکوچیدن اجباری روستاییان به شهر منجر گردیده؛
سپرده شده است؛ که دامنه این اسیب های اجتماعی و محیطی و نابرابری عریان به ناهنجاری
جامعه ایران منتهی که متعاقب ان اعتراضات مردمی را در پی داشته است باشم . هدف گرد آورنده این کتاب ، افشا و انتشار اسناد و مدارک مبتنی بر نقض حقوق جامعه ایرانی ،گامی هر چند کوچک در جهت نهادینه شدن ارزشهای حقوق بشری در ایران می باشد.
اسماعیلیه یکی از فرق مهم شیعه است که پس از اثنی عشریه بیشترین تعداد پیروان را در میان شیعیان جهان دارد . اسماعیلیان، که در طول تاریخ دوازده قرنی خود به شاخه های متعدد منقسم شده و اغلب به صورت مخفیانه و جماعتهای پراکنده با زبانها و نژادهای متفاوت خود در پهنای دنیای اسلام می زیسته اند، اکنون در بیش از بیست و پنج کشور در آسیا و آفریقا و اروپا و آمریکای شمالی پراکنده هستند . اسماعیلیان تاریخ بسیار پر حادثه ای داشته اند. آنها دو بار در قرون وسطا، طی دوره های خلافت فاطمیان و دولت تزاریان، موفق به تأسیس حکومتهای مستقل خود شدند و از قدرت سیاسی قابل توجهی بهره مند گشتند. مضافا، از آغاز ظهور خود در اواسط قرن دوم هجری / هشتم میلادی، اسماعیلیان در زمینه های اصول عقاید مذهبی و تفکر فلسفی نیز فعالیتهای چشمگیری داشته؛ به طوری که بسیاری از داع یان و علمای آنها در زمره دانشمند ترین متفکران اسلامی قرار داشته اند. این کتاب مروری است بر تاریخ و عقاید اسماعیله از ظهور این فرقه و دوره اسماعیلیان نخستین تا عصر حاضر.
در بدو حکومت قاجاریه یک نهضت بزرک ادبی در ایران آغاز شده زبان فارسی و شیوه نظم و نثر را بسوی تحولی مترقیانه و تکاملی واقعی پیش برد. این نهضت در سایه هنر دوستی و ادب پروری وحسن توجه فتحعلیشاه و پس از وی محمد شاه و ناصر الدین شاه بثمر رسیدو سخنوران بزرک و شاعران و نویسندگان قوی مایه بظهور آورد که با قدرت قریحه و نبوغ ذاتی و احاطه کامل بر نظم و نثر زبان پارسی هم نظم وهم نثر را از شیوه پیچیده و منحطی که از زمان مغول تا آغاز حکومت قاجار معمول و رائج بود خلاصی بخشیدند و شیوه دلنشین ساده گوئی وساده نویسی را با رعایت کمال فصاحت و شیرینی رونق دادند و زبان فارسی را احیا کردند.
این کتاب به طور مفصل جریان انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران را از زبان پرویز ثابتی مدیر امنیت داخلی ساواک بیان میکند، روایتی به دور از تعصبات جاری سیاسی ایران
در سی و سومین سالروز رفتن شاه در ۲۶ دی و آمدن آیت الله خمینی به ایران در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷، شرکت کتاب در لس انجلس، کتاب تاریخی مشهوری را به زیر چاپ برد. «در دامگه حادثه»، کتابی است که در آن عرفان قانعی فرد – محقق تاریخ معاصر – با پرویز ثابتی – مقام امنیتی مهم و مشهور دوران محمد رضا شاه پهلوی – به گفتگویی مبسوط نشسته است و در آن کتاب به بررسی حوادث سالهای ۱۳۳۷ – ۱۳۵۷ پرداخته شده، این کتاب در ۶۸۰ صفحه، در قطع وزیری، در ایام سالروز انقلاب، در ۵۵۰۰ نسخه در اختیار علاقمندان در سراسر جهان، قرار می گیرد. ساواک – سازمان امنیت و اطلاعات کشور – از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۷ ، سازمان اصلی پلیس امنیتی و اطلاعاتی ایران که افرادی مانند تیمور بختیار، حسن پاکروان، نعمت اله نصیری و ناصر مقدم، به ترتیب ریاست آن را بر عهده داشتند.
اداره سوم یا امنیت داخلی ، یکی از مهم ترین ادارات این سازمان امنیتی بود که شاید با پر حادثه ترین دوران تاریخ معاصر ایران، همگام بوده. یکی از مشهورترین مقام ها و عاقبت، روسای مطرح این اداره، پرویژ ثابتی است و شاید گفته های او، برای محققان تاریخ، بسیار حائز اهمیت باشد و افرادی او را مخزن الاسرار و بانک اسرار ناگفته حکومت گذشته می نامند که در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ فروپاشید. بیژن خلیلی ، مدیر شرکت کتاب در لس آنجلس اظهار داشت : این کتاب دارای ۵ فصل می باشد که در آن به علل و جهات وقوع انقلاب اسلامی در ۱۳۵۷ اشاره شده. سه دهه پس از تعطیلی ساواک، درباره ثابتی ، مقامات ساواک و دستگاه دوران شاهنشاهی نکته هایی شنیده یا خوانده ایم و عمدتا در روزنامه های پس از انقلاب ایران و بسیاری از کتابهای تاریخ معاصر، انتشار یافته و شاید گاه نکته های عجیب و غریب خوانده ایم اما سکوت و عدم دسترس بودن آقای ثابتی پس از انقلاب هم ، شاید بر این شایعات افزود.
ثابتی در ۹ آبان ۱۳۵۷ ، پس از برکناری اش از ساواک توسط ناصر مقدم، از ایران خارج شد و در آمریکا گوشه گیر و ساکت ماند و هرگز با محققی یا رسانه ای گفتگو نکرد و خود نیز یادداشت هایش را منتشر نکرد . در ۳۳ سال دوران پس از انقلاب ۱۳۵۷، نخستین کسی که روایتی از ساواک را بیان کرد، حسین فردوست بود و بعدها در خارج از کشور هم منوچهر هاشمی و علی اکبر فرازیان – روسای اداره جاسوسی و رئیس اداره خارجی – به این امر اهتمام کردند، گرچه در پروژه های مشابه ، برخی از افراد مشهور ساواک – منوچهر هاشمی، علی اکبر فرازیان ، عیسی پژمان و حسن علوی کیا – در خلال گفتگوهایی در طرح تاریخ شفاهی معاصر دانشگاه هاروارد و بنیاد مطالعات ایران، به تشریح خاطرات خود پرداخته اند، اما برخی از محققان تاریخ بر این عقیده اند که پس از حسن پاکروان، هیچ شخصیتی در ساواک، به دانش و نفوذ پرویز ثابتی نبوده و حتی گروهی او را، یکی از مهم ترین شخصیت امنیتی ایران معاصر می دانند اما بی گمان سخنان او اهمیت و ارزش خاصی دارند،خاصه اینکه در دوران انقلاب شخصیت هایی مانند « مقدم و پاکروان و نصیری » اعدام شدند و رازهای خود را به زیر خاک بردند و یا افراد تبعید شده هم ، هرگز لب به سخن نگشودند. مدیر شرکت کتاب می افزاید : ثابتی در روز ۴ فروردین ۱۳۱۵ در سنگسر سمنان متولد شد پس از دریافت لیسانس حقوق قضایی از دانشگاه تهران ، در سال ۱۳۳۷ به جای رفتن به وزارت دادگستری به ساواک رفت. البته آغاز شهرت ثابتی با ظهور او در تلویزیون در ۲ دی ۱۳۴۹ به عنوان مقام امنیتی بود که اسرار ترور بختیار را افشا کرد .
پس از نوروز ۱۳۵۰ و ماجرای جنگل سیاهکل، به عنوان مقام امنیتی، دیگر مشهور شده بود. ثابتی ، را در ۳ آبان ۱۳۵۷ از ساواک کنار نهادند، و وی در ۹ آبان ۱۳۵۷ – ۳۱ اکتبر ۱۹۷۸ – از ایران، خارج شد و از راه فرانسه، به آمریکا رفت و هرگز با رسانه ای و شخصی، گفتگو نکرد. و اینک ثابتی روزه ۳۳ ساله خود را شکسته تا در یک گفتگوی تحقیقی، با یکی از مورخ های جوان و مستقل کشورمان، سخنانی درباره رخدادهای تاریخ معاصر ایران را بیان کند که مطمئنا فصل جدیدی را در مباحث انتقادی و تحلیلی تاریخ معاصر کشورمان، خواهد گشود. وی در پایان، اظهار کرد که این کتاب گفتگو، توسط آقای ثابتی بازبینی و تائید شده و در چند سال آینده هم امیدوار است که زمینه انتشار یادداشت های شخصی آقای ثابتی را فراهم کند. کتاب « در دامگه حادثه» ، با بیش از ۲۰۰۰ پاورقی و مقدمه نادر انتصار- پروفسور علوم سیاسی – تحقیق مستند و مستقلی است که از نظر تاریخی بسیار مهم است. در چند سال اخیر از آثار عرفان قانعی فرد، می توان به ۲ جلد اثر تحقیقی « پس از شصت سال – زندگی و خاطرات رسمی جلال طالبانی، ریاست جمهوری عراق» و ترجمه هایی مانند «سیاست کردها در خاورمیانه ، نوشته نادر انتصار» و « درد ملت، نوشته ابراهیم احمد»، اشاره کرد که همگی توسط انتشارات علم، در تهران انتشار یافته که مورد نقدهای گسترده و گاه تند و مبالغه آمیز، رسانه های احزاب کُردی، قرار گرفته اند.
قانعی فرد برای تحقیق خود «در دامگه حادثه»، همچنین با افراد زیادی از دستگاه اطلاعاتی ساواک – حسن علوی کیا، منوچهر هاشمی، علی اکبر فرازیان، مجتبی پاشائی و… – گفتگو کرده است.
درباره روابط ایران و انگلیس تاکنون چندین کتاب به زبان فارسی نوشته شده است. از قبیل کتاب بسیار معروف و مفصل محمود محمود به نام تاریخ روابط سیاسی ایران و انگلیس در قرن نوزدهم، و مقدمه بر تاریخ روابط سیاسی ایران و انگلیس در قرن نوزدهم و تاریخ روابط بازرگانی و سیاسی انگلیس و ایران، دست پنهان سیاست انگلیس در ایران و…. در آن کتابها جنبه هایی از حقایق روابط میان دو کشور منعکس شده و در این کتاب جنبه های دیگری از آن. به هر حال ، این شاید نخستین کتابی است که ماهیت این روابط را از زبان یک انگلیسی برای ما باز می گوید و مابدون این که همه ی حرفهای او را بپذیریم، باید از آنها آگاه شویم و درست و نادرستش را مورد رسیدگی و پژوهش قرار دهیم.
لامائیسم صورتی که دین بودا در نواحی تبت به خود گرفته است به آیین لاما معروف است و آن نهایت تحولیست که این سیستم دینی حاصل کرده است یعنی به وسیله آن مذهب اولیا و زمامداران کشوری بر مردم حکومت می کنند و چون لاماها در رأس آن قرار دارند از این رو آن را لامائیسم می گویند. اگر بخواهیم اشاره ای به شکل گیری آن داشته باشیم می توان گفت بعد ازورود دین بودا به تبت برای سده هایی انحطاط دینی روی داد تا اینکه تسون خا به اصلاح این انحطاطها پرداخت و ساختی مذهبی در کشور پدید آورد. اولین هوادار او (هدونگروپ) یا (گدومدروپا) برادرزاده اش بود که به خاطر فضائلش شهرت یافت و تبیان او را تجسم آوالوکیتش وا را یا همان بودای مهر دانستند و او را دالایی لاما (اقیانوس خرد) لقب دادند. آنان تا به امروز برای بالاترین شخصیت معنوی خود این عنوان را استفاده می کنند و از این زمان بود که سنت لامائیسم به وجود آمد. تا کنون چهارده دالایی لاما در این سرزمین به دنیا آمده است و آنها برای این مقام تقدس خاصی قائل هستند.
🔎کتابی ک در دست دارید یک کتاب مرجع است ک شما را قادر میسازد تا مفاهیم اعدادی را که میبینید بفهمید. و همچنین به شما دانش استفاده ازین اطلاعات را عرضه میدارد.
برای مثال ملائک با نمایش اعدادی چون ۷ اغلب شما را به گام بعدیتان هدایت میکنند. به عبارت دیگر اگر در پی برکت و فراوانی در زندگیتان هستید بر ۸ های بیشمار نظاره کنید.
در حین سیر در این کتاب، پیامها و توانایی هایی را جستجو کنید که اهداف، آمال و آرزوها و نیات شما را توصیف کنند.
سپس همان اعداد را به همراه پیام اگر مایلید بر روی کاغذی بنویسید و در جایی قرار دهید که مرتبا در معرض دیدتان باشد تا بتوانید بر آن تمرکز کنید.
در این کتاب تا عدد ۹۹۹ گنجانده شده است. شاید متوجه شوید که برخی توالی اعداد، تعابیر مشابهی دارند بویژه آنهایی که به هم نزدیکند. این شباهت بخاطر تحولات لطیف و گاه نامحسوسی است که در حین تعالی معنوی، اهداف یا نیات حادث می شود…
تعداد مسافران، هر روزه افزایش می یابد و این امر در بررسی و بازدید از نمایشگاه های کتاب و یا با مراجعه به اطلاعات کتاب های منتشر شده معلوم می شود. سالانه، هزاران نفر فارسی زبان از ایران و دیگر کشورها به نقاط مختلف دنیا سفر می کنند و کمتر کتابی برای راهنمایی ایشان منتشر شده است، که اطلاعات کشورهای مقصد را در اختیار ایشان قرار دهد. شاید بهترین مرجع در این باره، کتاب های سبز وزارت امور خارجه باشد؛ ولی کتاب های فوق کاملاً تخصصی بوده و فاقد اطلاعات و جاذبه های عمومی می باشند.
با توجه به این نیاز و خلاهای موجود، مدتی است تلاش شده است، اطلاعات مناسبی برای این امر از منابع مختلف تهیه گردد تا کمکی برای علاقه مندان و راهنمایی برای مسافران باشد. بدیهی است، جمع آوری و تنظیم این اطلاعات، کاری گروهی است. سفارتخانه ها و نمایندگی های برخی کشور های مربوط نیز برای تهیه منابع و تنظیم اطلاعات کمک هایی کرده اند
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر