دانشجویان در بند

 دفاع از حقوق جوان و دانشجو

حبیب الله لطیفی

تاریخ بازداشت:  ۱ آبان ۱۳۸۶
حکم دادگاه: اعدام
محل بازداشت: زندان سنندج
وضعیت فعلی: بلاتکلیف در زندان
حبیب الله لطیفی، دانشجوی کرد محکوم به اعدام، در اول آبان سال ١٣٨۶ در شهر سنندج بازداشت شد.
شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی حسن بابایی در تیر ماه ۱۳۸۷، حبیب الله لطیفی، دانشجوی رشته مهندسی صنایع دانشگاه ایلام را به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” و “محاربه” به اعدام محکوم کرد.
در بهمن ماه ۱۳۸۷، شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر سنندج، حکم اعدام حبیب الله لطیفی را تایید کرد. این حکم در فروردین ماه ١٣٨٨ در دیوان عالی کشور نیز تایید شد.
در حالی که در روز سوم دی ماه ١٣٨٩، خبر اعدام قریب الوقوع حبیب الله لطیفی در روز پنجم دی ماه از سوی خانواده و وکلای وی اعلام شده بود، با اعتراض گسترده فعالان سیاسی و حقوق بشر، نهادهای بین المللی دفاع از حقوق بشر و حضور گسترده مردم و فعالان سیاسی سنندج در جلوی زندان این شهر، این حکم در آستانه اجرا متوقف شد.
نعمت احمدی، وکیل حبیب الله لطیفی، در گفتگو با خبرگزاری ها با اعتراض نسبت به رسیدگی به این پرونده در دادگاه انقلاب، و بیان اینکه پرونده باید در دادگاه کیفری استان مورد بررسی قرار می گرفت، از درخواست عفو و اعاده دادرسی خبر داده است.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز طی بیانیه‌ای با اشاره به شکنجه‌ی حبیب الله لطیفی در زندان و اخذ اعترافات تحت شکنجه که مبنای دادرسی قرار گرفته، خواهان اعاده دادرسی این متهم شده است. این اعترافات در ماه های نخست بازداشت وی در اداره اطلاعات سنندج و تحت شکنجه های شدید گرفته شده است.
حبیب الله لطیفی، دانشجوی زندانی، هم اکنون در زندان مرکزی شهر سنندج نگهداری می شود.
—————————————————————————————————————–

امید کوکبی

تاریخ بازداشت:  ۱۰ بهمن ۱۳۸۹
حکم دادگاه: ۱۰ سال حبس تعزیری
محل بازداشت: زندان اوین
وضعیت فعلی: طی دوران محکومیت بدون مرخصی
امید کوکبی، دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی در دانشگاه تگزاس آمریکا با گرایش لیزر، در ١٠ بهمن سال ١٣٨٩ بازداشت شد.
این نخبه جوان ایرانی، پس از سفر به ایران جهت دیدار با اعضای خانواده، در هنگام خروج از کشور در فرودگاه امام دستگیر شد. وی که قصد داشت جهت ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر کند، به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی کشور” توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
بنابر گزارش منابع خبری، جلسه دادگاه امید کوکبی، فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف، به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. وزارت اطلاعات اتهامات وی را «ارتباط با دولت متخاصم» و « کسب درآمد نامشروع» عنوان کرده است. سرانجام نیز حکم ۱۰ سال زندان علیه آقای کوکبی پس از ١۵ماه بازداشت موقت، در دادگاهی موسوم به دادگاه متهمان به همکاری با موساد صادر شد.
امید کوکبی، که از هم وطنان اهل سنت و ترکمن است، هم اکنون در بند ٣۵٠ زندان اوین است.
—————————————————————————————————————–

ایقان شهیدی

تاریخ بازداشت:  ۲۱ فروردین ۱۳۹۱
حکم دادگاه: ۵ سال حبس تعزیری
محل بازداشت: زندان رحائی شهر کرج (گوهردشت)
وضعیت فعلی: طی دوران محکومیت
ایقان شهیدی، شهروند بهایی و از فعالین حق تحصیل، در فروردین ماه سال گذشته برای اجرای حکم ۵ سال حبس تعزیری خود را به زندان اوین معرفی کرده است.
وی که دوران محکومیت ۵ ساله خود را در زندان اوین آغاز کرده بود، بدون حکم قبلی، یک روز بعد به زندان رجایی شهر منقل شد.
 ایقان شهیدی در دادگاه بدوی به اتهام «عضویت در گروهک غیرقانونی کمیته حق تحصیل»، «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» و «عضویت در جامعهٔ بهائی» از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد و این حکم عینا در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی موحد تأیید شد.
—————————————————————————————————————–

حامد روحی نژاد

تاریخ بازداشت: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸
حکم دادگاه: ۱۱ سال حبس تعزیری
محل بازداشت: زندان زنجان
وضعیت فعلی: طی دوران محکومیت
حامد روحی نژاد، دانشجوی رشته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی، در ۱۴ اردیبهشت ماه ١۳٨٨ بازداشت شد.
وی در دادگاه های جمعی حوادث پس از انتخابات محاکمه شد. شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، وی را به اتهام ارتباط با یکی از گروههای معاند نظام (انجمن پادشاهی) به اعدام محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ١٠ سال زندان و تبعید کاهش یافت. همچنین یکی از اعضای خانواده حامد روحی نژاد اعلام کرده، که دادگاه عمومی تهران به دلیل خروج غیر قانونی از کشور، وی را به یکسال حبس و جریمه نقدی محکوم کرده است. بنابراین وی در مجموع به ١١ سال زندان در تبعید محکوم شده است.
حامد روحی نژاد، که به بیماری ام اس مبتلاست و در وضعیت جسمانی بسیار نامناسبی به سر می برد، هم اکنون در زندان شهر زنجان دوران محکومیت خویش را سپری می کند.
—————————————————————————————————————–

مهدی خدایی

تاریخ بازداشت: ۱۲ اسفند ۱۳۸۸
حکم دادگاه: ۷ سال حبس تعزیری
محل بازداشت: زندان اوین
وضعیت فعلی: طی دوران محکومیت
مهدی خدایی، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهر ری، در ۱۲ اسفند ماه سال ١٣٨٨ توسط ماموران سپاه پاسداران بازداشت شد.
وی پس از بازداشت، ماه ها در سلول های انفرادی بند ٢ الف زندان اوین جهت اخذ اعترافات ساختگی نگه داشته شد و سرانجام در مهرماه سال ١٣٨٩ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی مقیسه، به سه سال زندان محکوم گردید. این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد.
مهدی خدایی، فعال حقوق بشر، همچنین پیش از این، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق برپایی تجمعات» و «تبلیغ علیه نظام» به چهار سال زندان محکوم شده بود که این حکم نیز عینا به تایید دادگاه تجدیدنظر رسید. وی در مجموع به هفت سال زندان محکوم شده است.
مهدی خدایی هم اکنون دوران محکومیت خویش را در زندان اوین می گذراند.
—————————————————————————————————————–

مجید توکلی

تاریخ بازداشت: ۱۶ آذر ۱۳۸۸
حکم دادگاه: ۸.۵ سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سیاسی و پنج سال ممنوعیت خروج از کشور
محل بازداشت: زندان رجائی شهر کرج (گوهردشت)
وضعیت فعلی: طی دوران محکومیت بدون مرخصی
مجید توکلی، دانشجوی رشته مهندسی کشتی سازی دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران)، در ١۶ آذر سال ١٣٨٨برای سومین بار بازداشت شد.
مجید توکلی، عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پس از سخنرانی در جمع دانشجویان این دانشگاه در مراسم سالگرد روز دانشجو، در حالیکه قصد خروج از درب دانشگاه را داشت، همراه با ضرب و شتم شدید ماموران امنیتی بازداشت شد. وی در دی ماه همان سال به اتهام “اجتماع و تبانی علیه نظام”، “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به رهبری” و “توهین به ریاست جمهوری” در شعبه ١۵دادگاه انقلاب اسلامی به هشت سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سیاسی و پنج سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شد. او هم چنین در دادگاهی دیگر به ریاست قاضی مقیسه، به علت انتشار نامه از داخل زندان به مناسبت روز دانشجو، به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شش ماه زندان دیگر محکوم شد.
مجید توکلی پیش از این نیز دو بار بازداشت شده است. وی بار نخست در اردیبهشت سال ٨۶، در ماجرای جعل نشریات دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بیش از ١۵ ماه را در زندان گذراند. او هم چنین در بهمن ماه سال ٨٧، در مراسم سالگرد درگذشت مهندس بازرگان، در مقابل حسینیه ارشاد مجددا بازداشت شد و ١١۵روز را در سلول انفرادی گذراند.
مجید توکلی، هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج دوران محکومیت خویش را در تبعید می گذراند و از حق دسترسی به تماس تلفنی نیز محروم است.
—————————————————————————————————————–

عماد بهاور

تاریخ بازداشت:  ۱۶ اسفند ۱۳۸۸
حکم دادگاه: ۱۰ سال
محل بازداشت: زندان اوین
وضعیت فعلی: طی دوران محکومیت
عماد بهاور دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی کیش بود که از تحصیل محروم شد. ولی در حال حاضر دانشجوی رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نور است.
بهاور، مسوول شاخه جوانان نهضت آزادی از سوی قاضی صلواتی، رییس شعبه پانزده دادگاه انقلاب به تحمل ده سال حبس تعزیری محکوم شد.
وی به اتهام تبانی برای تجمع بر ضد امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری محاکمه شده بود. حکم بدوی صادره عینا توسط شعبهٔ ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شد.
بهاور که عضو هسته مرکزی «پویش حمایت از خاتمی و موسوی» (موج سوم) نیز بوده در ۷ خرداد ۱۳۸۸ توسط دادگاه انقلاب بازداشت و اتهام وی تبلیغ علیه نظام عنوان شد. وی پس از ۹۶ ساعت آزاد اما پس از اعلام نتایج انتخابات دوباره دستگیر شد و تحت فشار روانی برای اقرار تلوزیونی قرار گرفت.
بهاور روز چهارشنبه هفتم مرداد ماه پس از تحمل ۴۶ روز زندان انفرادی از زندان آزاد شد. وی مجددا در در ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ در حالی که به دادگاه انقلاب برای آخرین دفاعیات احضار شده بود، بازداشت شد که تاکنون ادامه داشته است.
وی هم اکنون در زندان اوین در حال گذراندن حکم حبس صادر شده است.
—————————————————————————————————————–

حسن اسدی زید آبادی

تاریخ بازداشت: ۳۱ مرداد ۱۳۸۹
حکم دادگاه: ۵ سال حبس تعزیری و جریمه نقدی
محل بازداشت: زندان اوین
وضعیت فعلی: طی دوران محکومیت
حسن اسدی زیدآبادی، عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، برای اولین بار در روز ۱۲ آبان ۱۳۸۸ بازداشت و بعد از حدود ۴۰ روز حبس در روز ۲۲ آذر همان سال با قید ضمانت آزاد شد.
وی مجددا روز ۳۱ مرداد  ۱۳۸۹در مقابل منزلش بازداشت و از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، در دادگاه بدوی به پنج سال حبس تعزیری و صد هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز عینا تایید شد. اتهامات مسوول کمیته حقوق بشر سازمان ادوار تحکیم وحدت، “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، توهین به رییس جمهوری، شرکت در تجمعات غیرقانونی و تشویش اذهان عمومی” عنوان شده است.
وی در حال حاضر دوران محکومیت خود را در زندان اوین می گذراند.
—————————————————————————————————————–

ضیا نبوی

تاریخ بازداشت:  ۲۵ خرداد ۱۳۸۸
حکم دادگاه: ۱۰ سال
محل نگهداری: زندان سمنان
وضعیت فعلی: طی دوران محکومیت
ضیا نبوی، دانش آموخته رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، در  ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.
ضیا نبوی، سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل، در آزمون کارشناسی ارشد سال ۸۷ موفق به کسب رتبه تک رقمی در رشته جامعه شناسی شد، با این وجود از ادامه تحصیل وی در مقطع کارشناسی ارشد جلوگیری به عمل آمد.
در ۲۲ دی ۸۸، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی، وی را به به ۱۵ سال زندان (۱۰ سال حبس در تبعید در شهرستان ایذه) و ۷۴ ضربه شلاق محکوم نمود. این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال حبس تعزیری کاهش یافت.
این عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، در اول مهرماه ۸۹ به زندان کارون اهواز، که از وضعیت بسیار نامناسبی برخوردار است، تبعید شد. وی در اردیبهشت ماه سال ٩٠ به همراه ٢۵ زندانی سیاسی دیگر، به زندان دیگری به نام اردوگاه کلینیک در اهواز منتقل گشت. وی پس از چهار ماه مجددا به زندان کارون بازگشت.
ضیا نبوی مجددا در خردادماه امسال با تغییر محل تبعید به زندان سمنان انتقال یافت.
وی با گذشت بیش از پنج سال از بازداشت، همچنان دوران محکومیت خود را در تبعید سپری می کند.
—————————————————————————————————————–

بهاره هدایت

بهاره هدایت عضو شورای مرکزی و مسئول روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های بیگانه، توهین به رهبر، توهین به رییس جمهور، اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی، ورود غیرقانونی و تخریب درب دانشگاه امیرکبیر هنگام ورود مهدی کروبی به این دانشگاه به ۹ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده است.
بهاره هدایت، متولد ۱۳۶۰، از سال ۷۹ و هنگام تحصیل در دانشکده علوم اقتصاد و دارایی دانشگاه تهران به سرعت به یکی از اعضای فعال انجمن دانشجویی در آن دانشگاه تبدیل شد و از همان زمان فعالیت خود را در دفتر تحکیم وحدت آغاز کرد. علاوه بر این، بهاره در زمینه حقوق زنان نیز فعال بوده است. ایجاد کمیسیون زنان در سال ۱۳۸۴ برای ترویج حضور فعالین دانشجویی دختر در دانشگاه ها و همچنین انتشار مطالبات جنبش زنان به عنوان یکی از خواسته های اساسی جنبش دانشجویی از دستاوردهای قابل توجه وی به شمار می رود. وی همچنین یکی از اعضای فعال کمپین جمع آوری یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان بوده است.
بهاره هدایت در سال ۱۳۸۴ با بالاترین تعداد آرا به عنوان تنها عضو زن در شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت انتخاب شد. او همچنین به عضویت کمیته حقوق بشر این تشکل درآمد و سمت مسئولیت روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت را نیز بر عهده گرفت. بهاره در روز جهانی زن در سال های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ در سازمان دهی اعتراضات به قوانین تبعیض آمیز علیه زنان مشارکت داشت که با برخورد خشونت آمیز پلیس با تجمع اعتراضی سال ۱۳۸۵، اولین بازداشت وی رقم خورد و نهایتا به اتهام برگزاری “تجمع غیرقانونی” حکم ۲ سال زندان که به مدت ۵ سال تعلیق شده است برای وی صادر شد. یک سال بعد، (۱۸ تیر ماه ۱۳۸۶) پس از سازمان دهی اعتصاب در مقابل دانشگاه امیرکبیر در اعتراض به بازداشت خودسرانه و شکنجه دانشجویان، همراه با ۶ تن دیگر از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت مجددا بازداشت شد و پس از یک ماه انفرادی با وثیقه سنگین آزاد شد. در ۲۲ تیرماه ۱۳۸۷ باز هم بازداشت شد و پس از یک ماه فشار شدید در بازداشت انفرادی مجددا از زندان آزاد شد. بهاره هدایت یک بار دیگر در آستانه نوروز ۱۳۸۸ به دلیل شرکت در تجمع مسالمت آمیز خانواده های زندانیان سیاسی در مقابل زندان اوین بازداشت شد. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، بهاره هدایت به همراه دفتر تحکیم وحدت از منتقدان فعال سیاست های محمود احمدی نژاد بود. پس از آن انتخابات مخدوش و با رخ دادن جنایت هایی نظیر حمله به دانشگاه تهران و حمله شبانه به کوی دانشگاه تهران بهاره هدایت مجددا به هدف دستگیری نیروهای امنیتی تبدیل شد به طوری که ماموران دو بار در خرداد ماه و شهریورماه آن سال برای دستگیری وی به خانه اش هجوم بردند اما موفق به بازداشت بهاره نشدند. بهاره هدایت پس از ارسال پیامی خطاب به دانشجویان اروپا در روز دانشجوی سال ۱۳۸۸، در دی ماه همان سال بازداشت شد و در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به ۹ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد. اتهامات وی در این دادگاه فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های بیگانه، توهین به رهبر، توهین به رییس جمهور، اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی، ورود غیرقانونی و تخریب درب دانشگاه امیرکبیر هنگام ورود مهدی کروبی به این دانشگاه عنوان شده است. وی در کل به ۷ سال و نیم زندان بابت این اتهامات محکوم شده است: شش ماه به خاطر توهین به رئیس‌جمهوری، دو سال به خاطر توهین به رهبری و پنج سال به دلیل تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت از طریق تبانی و تجمع. هم‌چنین حکم دو سال حبس تعلیقی بهاره هدایت به اتهام اقدام علیه امنیت از طریق برگزاری تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵ نیز به اجرا درآمده و به این حکم اضافه شده است. این حکم در دادگاه تجدیدنظر شعبه ۵۴ دادگه انقلاب در تیر ماه ۱۳۸۹ نیز به تایید رسیده است.
—————————————————————————————————————–

مریم شفیع پور

مریم شفیع‌پور، متولد ۱۵ دی ۱۳۶۳، دانشجوی مهندسی کشاورزی در مقطع کارشناسی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی بود. وی از اعضای فعال کمیته زنان ستاد دانشجویی مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بود.
مریم شفیع پور، فعال دانشجویی و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در پنجم مرداد ماه سال جاری پس از احضار جهت بازپرسی به دادسرای شماره ۲ شهید مقدس اوین به زندان اوین منتقل شد. او ۶۷ روز در انفرادی بود و در حال حاضر در بند زنان زندان اوین به سر می برد. سومین و آخرین جلسه دادگاه مریم شفیع پور در تاریخ یکشنبه ۱۳ بهمن ماه برگزار شد که قاضی صلواتی علیرغم وعده های قبلی با آزادی موقت این زندانی سیاسی با قرار وثیقه مخالفت کرد و او به زندان اوین بازگشت. اولین جلسه دادگاه این زندانی در تاریخ ۲۹ مهرماه برگزار شد و دومین جلسه دادگاهش در تاریخ ۱۱ دی ماه بود که به علت عدم حضور قاضی صلواتی برگزار نشد. وی در همه این مدت با قرار بازدداشت موقت در زندان بوده است.
شفیع پور، دانشجوی سابق رشته ی مهندسی کشاورزی گرایش آب دانشگاه بین المللی قزوین،  پس از دو ترم تعلیق از تحصیل به دلیل فعالیت دانشجویی در حالی که در ترم هشتم بود، از دانشگاه اخراج شد. او پیش از این  در سال ۸۹ به دلیل فعالیت های دانشجویی بر اساس حکم دادگاه انقلاب قزوین به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.
اتهامات مریم شفیع پور “تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام  و داشتن ماهواره در خانه” است.
مریم شفیع پور٬فعال دانشجویی و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی به مجموعا ۷ سال زندان تعزیرى به جرم تبلیغ، اجماع و تبانی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران٬ امضا بیانیه‌ها و همکاری با سایت‌هایی که قاضی آنها را غیر مجاز نامیده٬‌محکوم شده است. قاضی صلواتی تحت تاثیر بازجوی این زندانی سیاسی٬ اقدام به صدور این حکم سنگین برای وی نموده است. طی هفته ها گذشته همچنین گزارش شده بود که وضعیت جسمی مریم شفیع پور رو به وخامت گذاشته بود. مریم شفیع‌پور، روز پنجم مردادماه امسال و پس از حضور در دادسرای شماره دو “شهید مقدس” در زندان اوین، به دستور بازپرس این شعبه بازداشت شد و بیش از دو ماه را در بند ۲۰۹ زندان اوین که زیر نظر وزارت اطلاعات اداره می‌شود، سپری کرد. او از روز هشتم مهرماه به بند زنان این زندان منتقل شد. این دانشجوی اخراجی رشته‌ی مهندسی کشاورزی دانشگاه بین‌المللی قزوین، اولین دانشجوی بازداشت شده پس از انتخاب شدن آقای آقای حسن روحانی است. او در سال ۸۹ نیز از سوی دادگاه انقلاب قزوین به خاطر فعالیت‌های دانشجویی و وبلاگ‌نویسی به یک سال حبس تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر