انتقاد از «بدقولی» دولت در اختصاص وام به زلزله‌زدگان کرمانشاه

یکی از اعضای مجمع نمایندگان استان کرمانشاه می‌گوید که با وجود گذشت چهار ماه از وقوع زلزله در این استان٬ هنوز «وام‌های مصوب دولت» به زلزله‌زدگان این منطقه تعلق نگرفته است.
قاسم جاسمی روز دوشنبه ۲۱ اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی مجلس، خانه ملت، یادآور شده که هنوز مشکلات زلزله‌زدگان کرمانشاه حل نشده و مقام‌های مسئول باید شرایط زلزله‌زدگان این منطقه را به صورت «میدانی مورد ارزیابی قراردهند».
به گفته نماینده کرمانشاه «اکثر زلزله‌زدگان شرایط مناسبی» ندارند و از «وضعیت موجود راضی نیستند» و علت عمده این نارضایتی «وصول نشدن وام‌های در نظر گرفته شده برای افراد» است.
آقای جاسمی دولت حسن روحانی را متهم کرده که همچون وعده‌های عملی‌نشده در مورد ساختمان پلاسکو در تهران٬ این بار هم به وعده‌های خود عمل نکرده است.
این نماینده نسبت به فرارسیدن روزهای گرم سال و «دوچندان» شدن مشکلات منطقه هشدار داده و گفته است که «دولت در رفع مشکلات زلزله‌زدگان کوتاهی کرده و حتی وام‌های مصوب خود را نیزبه مردم این استان اختصاص نداد».
آقای جاسمی با بیان اینکه چهار ماه پس از زلزله در کرمانشاه٬ «هنوز درصد بسیاری از زلزله‌زدگان در چادر» زندگی می‌کنند، اضافه کرده که «بخش عمده‌ای از مردم کانکس نداشته و از ابتدای فصل زمستان چادر بسیاری از زلزله‌زدگان دچار آبگرفتگی شده است».
او در عین حال از وجود «بیماری و مشکلات بهداشتی بسیاری» در منطقه نیز ابراز نارضایتی کرده است.
این برای نخستین‌بار نیست که نمایندگان مناطق مختلف کرمانشاه نسبت به وضعیت نامناسب زلزله‌زدگان هشدار می‌دهند و از عملی نشدن وعده‌های داده‌شده به آنها گلایه می‌کنند.
پیش از این نیز دیگر اعضای مجمع نمایندگان استان کرمانشاه از آنچه «بی‌توجهی» به تأمین نیازهای مردم منطقه همچون کانکس و سرویس بهداشتی عنوان شده بود٬ انتقاد کرده بودند.
شهاب نادری٬ نماینده پاوه و اورمانات در مجلس پیش از این گفته بود که «۶۰ درصد» مردم مناطق زلزله‌زده باوجود بارش شدید باران٬ بالا آمدن سطح رودخانه‌ها، وقوع سیلاب‌های محلی و همچنین آب‌گرفتگی سطح معابر در بهمن‌ماه٬ در خارج از کانکس زندگی می‌کنند.
او با بیان اینکه تنها ۴۰ درصد مردم مناطق زلزله‌زده از سکونت در کانکس بهره‌مند شده‌اند٬ از «ضعف مدیریت» در رسیدگی به این مناطق انتقاد کرده بود.
این عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه افزوده بود: «در شهری که دارای ۱۲ هزار خانوار است٬ تنها حدود ۵۰۰ خانوار از کانکس بهره‌مند شده‌اند».
او علاوه بر این با اشاره به سرمای شدید استان کرمانشاه در زمستان٬ «از مرگ چند کودک» در مناطق زلزله زده این استان خبر داده بود.
نماینده پاوه همچنین با اشاره به ۹۷ مورد اقدام به «خودکشی» در این منطقه پس از زلزله گفته بود در منطقه پاوه و اورمانات وضعیت «زنان باردار» بسیار نامناسب است.
به گفته نادری٬ برخی از زلزله‌زدگان به «سرویس بهداشتی» دسترسی ندارند و برخی از آنها «۷۰ روز است که حمام نرفته‌اند».
در واکنش به انتقادهای این نمایندگان٬ فرماندار سرپل ذهاب گفته بود که «قرار نیست» همه خانوارها در این منطقه، کانکس دریافت کنند.
اکبر سنجابی افزوده بود که «قرار بود که به خانواده‌های ساکن واحدهای تخریبی کانکس تحویل داده شود...در شهر سرپل ذهاب حدود پنج هزار واحد تخریبی داشتیم و در روستاها نیز تعداد این واحدها هفت هزار واحد گزارش شده‌است و به همه این افراد نیز کانکس تعلق گرفته‌ است.»
او در پاسخ به این پرسش که درباره وضعیت بهداشتی مناطق زلزله‌زده چه نظری دارید نیز گفته که «به نظر من نسبت به حادثه‌ای که در این مناطق پیش‌آمده‌است، اوضاع بد نیست».
سنجابی در واکنش به این پرسش که براساس مشاهدات عینی، متوسط هر ۱۰ خانوار از یک سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند، نیز گفته که «این مسئله را با بنیاد مسکن در میان بگذارید».
زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری کرمانشاه که در ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۹۶ رخ داد، بیش از ۶۰۰ کشته برجا گذاشت و خانه‌های ده‌ها هزار تن را ویران کرد.
در چهارماهی که از وقوع این زمین‌لرزه می‌گذرد گزارش‌های زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از کمبودها و انتقادهای مردم منطقه منتشر شده‌ است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر