حمله به زنان در روز جهانی زن

حمله به زنان در روز جهانی زن: «دختران خیابان انقلاب»، رهبر ایران را به واکنش واداشتند.




علی خامنهای رهبر جمهوری اسلامی ایران روز ۱۷ اسفند ماه پس از گذشت ماهها از شروع اعتراضها به حجاب اجباری برای اولین بار نسبت به آن موضع‌گیری کردرهبر ایران اعتراضات اخیر به حجاب اجباری را پروژه «اتاقهای فکر» دشمنان نامید که در سه ماه آخر سال خواستهاند «کار جمهوری اسلامی را در اسفند ماه تمام کنند.» و برداشتن روسریها از سر را کاری «کوچک و حقیر» خواند. علی خامنهای اولین واکنش‌های خود در اعتراض به برداشتن روسری‌ها را در روز جهانی زن ابراز کرد.
رهبر جمهوری اسلامی برداشتن روسری را همطراز به «برهنگی» نامید و آن را شامل کشورهای غربی دانست. او همچنین «عدالت جنسیتی» را «خیانت به زنان و حرمت و شخصیت» شان دانست. در همین روز در حالی که علی خامنه‌ای در حال سخنرانی و اعتراض به دراوردن روسری‌ها از سر بود، زنان و دختران زیادی که برای سالگرد روز جهانی زن در مقابل ساختمان وزارت کار تجمع کرده بودند از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی دستگیر شدند.
رهبر ایران گفت: «دشمنان ایران از چند ماه قبل در اتاقهای فکر دور هم نشستند و برای سه ماه آخر سال طراحی کردند که به خیال خود کار جمهوری اسلامی را در اسفند ماه تمام کنند. در دی ماه و بهمن ماه دیدید که مردم چگونه جواب انها را دادند و ملت ایران همواره آماده است که هر متجاوز و معترضی را به جای خود بنشاند.»
علی خامنهای با این حرفها برداشتن روسری توسط دختران را پروژهای برای تمام کردن کار جمهوری اسلامی پس از اعتراضات سراسری مردم در اوایل دی ماه و اعتراضات دراویش گنابادی در بهمن ماه دانست و آنها را «متجاوز و معترضی» خواند که باید سرجای خود بنشینند.
آیتالله علی خامنهای دخترانی را که در ماههای اخیر روسری‌های خود را از سربرداشتند را فریب خورده نامید و آن را محصول تبلیغات «پرحجم دشمنان» خواند و گفت: «آن همه هزینه، فکر و تبلیغات کردند که در نتیجه آن چند دختر فریب بخورند و در گوشه و کنار روسری از سر بردارند و همه تلاشهایشان در این نتیجه کوچک و حقیر خلاصه شد.»
اما رهبر ایران در ادامه حرفهایش با انتقاد از برخی از روزنامه‌نگاران و روشنفکران جامعه که از این دختران دفاع کردهاند گفت: «اما آنچه بنده را حساس میکند طرح مساله «حجاب اجباری از دهان برخی خواص است. این عده که در میان آنها روزنامهنگار، روشنفکرنما و آخوند معمم هم وجود دارد، همان خطی را دنبال میکنند که دشمن نتوانسته با آن همه هزینه در کشور به نتیجه برساند.»
او با تهدید غیرمستقیم این گروه از جامعه در انتهای حرفهایش گفت «انشالله این کارشان نادانسته باشد.»
خامنهای با رد استدلال این گروه مبنی بر اینکه امام خمینی حجاب را برای همه زنان اجباری ندانسته، گفت «این حرف غلط است زیرا ما آن زمان بودیم و خبر داریم…» او همچینن با رد حرف برخی از علما و متفکران اسلامی که گفتند زنان باید خودشان را حجاب را انتخاب کنند، گفت بیحجابی «گناه اجتماعی» و «حرام شرعی» است و «این حرف را درباره همه گناهان اجتماعی می‌توان گفت؛ مثل آن که بگویند فروش مشروبات الکلی آزاد شود و هر کس خواست بخورد یا نخورد؛ آیا این حرف درست است؟»
آقای خامنه‌ای همچنین گفت: «امروز زن غربی مظهر مصرف، آرایش، جلوه‌گری مقابل مردان و وسیله هیجان جنسی است.»
علی خامنهای با اظهار اینکه «باید جلوی هرگونه تخلف از سیاستهای اسلامی گرفته شود و مسوولان باید کار را به نحوی پیش ببرند که اهداف اسلام تامین شود نه اهداف دشمنان» اعلام کرد برخوردها با بیحجابی ادامه خواهد داشت.
اعتراضات علنی به حجاب اجباری با برداشتن روسری از سر و تکان دادن آن در هوا از اوایل دی ماه امسال آغاز شد و همچنان ادامه دارد. در این مدت بسیاری از دختران و زنان از سوی ماموران نیروی انتظامی بازداشت شده‌اند.علاوه بر این خبرگزاری تسنیم ۱۲ بهمن ماه از بازداشت ۲۹ نفر به دلیل کشف حجاب خبر داده بود. آیدا موحد، نرگس حسینی، اعظم جنگروی، شیما بابایی، شاپرک شجریزاده و مریم شریعتمداری از جمله دخترانی هستند که بازداشت شده‌ و چند نفر از آنها تاکنون با قرار وثیقه آزاد شده‌اند. با این حال آمار دقیق بازداشتی‌ها به خصوص در شهرهای دیگر ایران مشخص نیست.
دادستان تهران یک روز پیش از صحبت‌های رهبر  در نشست خبری خود از حکم ۲۴ ماه زندان برای یکی از دختران خیابان انقلاب خبر داد و همچینن اولین دختری که در خیابان انقلاب روسری از سر برداشته را دارای مشکل روحی خواند که باید برای «مدت طولانی تحت نظر روانپزشک» باشد. عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در این روز با ذکر آیاتی از قرآن و اشاره به قانون اساسی و حقوق کیفری ایران از جایز بودن برخورد با کشف حجاب و بدحجابی گفت و تاکید کرد برخورد نیروی پلیس با بدحجابی ادامه خواهد داشت.
ویدیوی اعتراض این دختران در سطح شهر در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده منتشر شده است. همچنین ویدیو مریم شریعتمداری که از سوی مامور نیروی انتظامی از بلندی به پایین هل داده شده و باعث زخمی شدن زانویش شد اعتراض بسیاری از مردم نسبت به عملکرد نیروی انتظامی را به همراه داشت که چطور مامور قانون که موظف به حمایت از جان و مال شهروندان است، باعث زخمی شدن او می‌شود.
ناهید تاج‌الدین، نماینده اصفهان در مجلس روز جمعه ۱۳ بهمن در توییتر خود مطلبی را نوشت که باعث استقبال شدیدی از سوی کاربران قرار گرفت: «دختران خیابان انقلاب، همان دخترانی هستند که سال‌هاست برای سهمیه قبولی کنکور، برای اشتغال، برای مشارکت سیاسی، برای تصدی پست‌های مدیریتی، برای حضور در ورزشگاه‌ها، برای اجرای موسیقی زنده بر روی سن و … پشت دروازه‌های تبعیض جنسیتی مانده‌اند. از ماست که بر ماست.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر