محمود صادقی: برای ۵۰ دانشجوی بازداشتی اعتراضات دی ماه پرونده تشکیل شده است

محمود صادقی، نماینده مجلس روز جمعه ۱۱ اسفند از تشکیل پرونده قضایی برای در حدود ۵۰ دانشجو که در جریان اعتراضات اخیربازداشت شدند، خبر داده است.

این نماینده مجلس در گفت وگو با «اعتماد آنلاین» گفته است:«بر اساس آنچه که پیش از این در رسانه‌ها منعکس شده بود به نظر می‌رسید این دانشجویان آزاد شده‌اند و پرونده‌ای هم ندارند، اما متاسفانه برای دانشجویان بازداشتی در ناآرامی‌های اخیر پرونده تشکیل شده و پرونده برخی از این دانشجویان به دادگاه ارجاع شده است. تعدادی از دانشجویان بازداشتی که پرونده قضایی برای آن‌ها تشکیل شده با بنده تماس گرفتند و من نیز از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیر وضعیت پرونده آن‌ها هستم.»
این نماینده مجلس اضافه کرده است: شنیده‌ام که برای حدود ۵۰ نفر از دانشجویان بازداشتی پرونده قضایی تشکیل شده است.
وی همچنین تصریح کرده است که پرونده دانشجویان بازداشتی با اتهاماتی همچون «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» تشکیل شده است.
محمود صادقی گفته است: دادگاه دانشجویانی مانند خانم لیلا حسین‌زاده روز چهارشنبه برگزار شد و دادگاه تعداد دیگری از دانشجویان بازداشتی در هفته‌های آینده برگزار می‌شود.
پیش از این مقام های دانشگاه تهران از بازداشت ۴۱ دانشجوی این دانشگاه در جریان اعتراضات دی ماه خبر داده بودند.
در همین زمینه،۲۲ تشکل دانشجویی دانشکده‌های دانشگاه تهران روز چهارشنبه نهم اسفند در نامه ای خطاب خطاب به وزیر علوم گفته اند که شماری از این دانشجویان اکنون دوباره به دادگاه انقلاب احضار شده وبا اتهام های سنگینی مواجه اند.
در این بیانیه با اشاره به بازداشت صد ها دانشجو در جریان اعتراضات دیماه آمده است:«سهم دانشگاه تهران در این میان بیش از چهل دانشجو بود که اکثر قریب به اتفاق آنان در ارتباط با رویداد نهم دی‌ماه در دانشگاه تهران بازداشت شدند. هرچند با پیگیری‌های مردم، دانشگاه و آن وزارتخانه همۀ دانشجویان بازداشتیِ این دانشگاه تا کنون با قید وثیقه و کفالت آزاد شده‌اند اما تعداد قابل‌توجهی از آنان طی روزهای گذشته جهت تفهیم اتهام به دادسرا احضار شده و اتهاماتی سنگین به آنان تفهیم شده است. »
مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران نیز روز گذشته ضمن تایید احضار دوباره این دانشجویان به دادگاه ابراز امیدواری کرد مساله آنها هرچه زودتر حل شود.
به دنبال اعتراض‌های دی‌ماه، شوراهای صنفی دانشجویان سراسر ایران بازداشت‌های «فلّه‌ای و غیرقانونی» شماری از دانشجویان دانشگاه‌ها به‌دنبال اعتراض‌های خیابانی اخیر را نشانه «هراس» نهادهای مسئول از جریان‌های مستقل اعلام کرد.
بیش از ۱۵۰۰ دانشجوی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران نیز در بیانیه‌ای اعتراضی اعلام کرده بودند که نسبت به صدور احکام قضایی و تشکیل پرونده‌هایی که منجر به «هرگونه گرفتاری و محرومیت و حبس» برای دانشجویان بازداشت‌شده شود، «حساس» خواهد ماند.
در جریان اعتراض‌های ایران که حدود یک هفته طول کشید و در آن شعارهای تندی علیه رهبران و سیاست‌های داخلی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی سر داده شد، بیش از ۳۷۰۰ نفر بازداشت شدند و کشته شدن دستکم ۲۲ نفر نیز تایید شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر