اعتراض ایران به ترکمنستان برای 'کشتن دو ماهیگیر ایرانی


ایران می‌گوید نیروهای مرزبانی ترکمنستان به چند ماهیگیر ایرانی در آب‌های مرزی دو کشور تیراندازی کرده‌اند و در این برخورد دو ماهیگیر ایرانی کشته و دو ماهیگیر دیگر هم دستگیر شده‌اند.




چهارشنبه شب الیاس هیوه‌چی، فرماندار بندر ترکمن، اعلام کرد دو ماهیگیر اهل این شهر در برخورد با نیروهای مرزبانی ترکمنستان کشته شده‌اند.
روز پنجشنبه وزارت خارجه ایران ضمن اعتراض به برخورد ماموران مرزبانی با ماهیگیران، اعلام کرد در یادداشتی رسمی خواهان توضیح دولت ترکمنستان درباره این حادثه شده است.
فرماندار بندر ترکمن به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته است ماهیگیران "بدون توجه به اخطارهایی که قبلا به همه صیادان بومی منطقه داده شده، در محدوده مرزهای آبی دو کشور، اقدام به ماهیگیری کرده‌اند که با برخورد نامناسب مرزبانان ترکمنستان مواجه می‌شوند."
پس از فروپاشی شوروی، ایران و کشورهای دیگر حاشیه دریای خزر، سال‌ها است که سرگرم مذاکراتی برای تدوین یک چهارچوب حقوقی حاکمیت بر دریای خزر و بهره‌برداری از آن هستند.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، برخورد مرزبانی ترکمنستان با ماهیگیران ایرانی را "اقدام نسنجیده" خوانده است.
آقای قاسمی گفته است به "تیراندازی به یک قایق ماهیگیری و غیرنظامی معترضیم چرا که حتی اگر ماهیگیران ایرانی به آب‌های ترکمنستان نزدیک شده باشند، براساس رویه و عرف معمول بین المللی نیروهای مرزی می‌توانند آنها را از محدوده آب های آن کشور دور نمایند."
به گزارش ایرنا حوادث این چنینی میان مرزبانی ترکمنستان و ماهیگیران ایرانی، پیش از این نیز سابقه داشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر