۳۴۰ راننده کامیون زندانی در عشق آباد/چشم انتظار سفر نوروزی روحانی


بیش از ۳۴۰ راننده کامیون ایرانی که در پی قوانین سخت گیرانه ترکمنستان، بازداشت شده و سالهاست در زندان های این کشور محبوسند، چشم انتظار سفر روحانی در ۷ و ۸ فروردین به عشق آباد هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، چند سالی است که خانواده های رانندگان ایرانی کامیون هایی که بار صادراتی، وارداتی یا ترانزیتی به ترکمنستان حمل می کنند، در اثر قوانین سخت گیرانه ورود و خروج به ترکمنستان و به بهانه مبارزه با مواد مخدر در زندان های این کشور محبوس هستند و بی هیچ محاکمه ای و چشم انداز مثبتی به اتمام دوره محکومیت خود، هر ساله منتظر سفر رئیس جمهور کشورمان در ایام نوروز به یکی از کشورهای آسیای میانه(گردهمایی نکوداشت آیین نوروز) هستند تا شاید درخواست رئیس جمهور کشورمان از رئیس جمهور ترکمنستان برای آزادی این رانندگانی که بعضا بی گناه هستند، اثر داشته باشد.

همسرم بی گناه است
همسر یکی از رانندگان کامیون ایرانی که سه سال است در عشق آباد در زندان به سر می برد، در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: همسر من و شاید تعداد زیادی از رانندگانی که در ترکمنستان زندانی هستند، قربانی سیستم فاسد پلیس این کشور شده اند. یکی از شگردهای پلیس ترکمنستان، درخواست رشوه های سنگین از رانندگان ترانزیت در مرزهای سرخس، باجگیران و اینچه برون است و رانندگانی که از پرداخت رشوه سربازمی زنند، به بهانه واهی و به اتهام حمل و مواد مخدر بلافاصله و بدون محاکمه زندانی می شوند.
وی ادامه داد: در این مدت مقامات زندان ترکنستان نه اجازه تماس تلفنی داده اند و نه دیدار حضوری؛ بارها و بارها نیز من به همراه سایر خانواده های رانندگان زندانی با مقامات مختلف کشورمان در استانداری خراسان رضوی، استانداری گلستان، وزارت کشور، امور ایرانیان وزارت امور خارجه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و ... دیدارهایی داشته ایم؛ اما اتفاق خاصی نیفتاده است.
پدرم قرص استامینوفن داشت زندانی شد
فرزند ارشد یک راننده ایرانی دیگر که ۵ سال است پدرش در یکی از زندان های ترکمنستان آسمان را از پشت میله های آهنین تماشا می کند، گفت: در این ۵ سال به سختی زندگی کذرانده ایم و هیچ کس از ما سراغی نگرفت.
وی تأکید کرد: پدر من صرفا به دلیل آنکه قرص استامینوفن با خود داشت از سوی پلیس ترکمنستان به زندان منتقل شد.
به گزارش خبرنگار مهر البته در طول سال های اخیر با پیگیری هایی که هم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای داشته و هم وزارت امور خارجه، در سفرها و دیدارهای متعددی که مقامات ایرانی اعم از وزیر راه و شهرسازی، وزیر امور خارجه و رئیس جمهور کشورمان با همتایان ترکمن خود داشته اند، این موضوع پیگیری شده و چندین بار به آزادی تعدادی از ایرانیان و رانندگان کامیون زندانی در این کشور منجر شده است.
استقبال ترکمن ها از درخواست روحانی
به عنوان نمونه در سی ام اردیبهشت ماه امسال ۲۷ نفر از رانندگان کامیون ایرانی زندانی در عشق آباد در پی درخواست رئیس جمهور کشورمان از رئیس جمهور ترکمنستان در دیدار نوروزی ۹۶ و به دستور قربانقلی بردی محمداف آزاد شدند.
همچنین در تیرماه ۹۵ نیز در پی امضای پروتکل های تبادل محکومان قضایی میان دو کشور، ۳۷ نفر از ایرانیان زندانی در ترکمنستان به کشورمان بازگردانده شدند.
رئیس جمهور ۷ و ۸ فروردین ۹۷ در عشق آباد
به نظر می رسد با توجه به روابط حسنه ایران و ترکمنستان و نیز وجود اسناد بالادستی در خصوص انتقال محکومان قضایی میان دو کشور، این بار نیز حسن روحانی می تواند در سفری که هفتم و هشتم فروردین ۹۷ همراه با ظریف و آخوندی به ترکمنستان دارد، موضوع آزادی رانندگان ایرانی در بند عشق آباد را با رئیس جمهور این کشور مطرح کرده و با پیگیری های وزرای امور خارجه و راه و شهرسازی زمینه آزادی آنان را در مدت زمان کوتاهی فراهم کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر