آمریکا ۱۰ ایرانی را به اتهام حملات سایبری تحریم کرد

وزارت دارایی آمریکا ۱۰ شخص و یک شرکت ایرانی را، که به گفته آمریکا در حملات سایبری نقش داشته‌اند، تحریم‌ کرده است. ایران با محکوم کردن این اقدام، آن را تلاشی برای جلوگیری از رشد علمی مردم ایران توصیف کرده است.

آمریکا می‌گوید این افراد، در سرقت اطلاعات ارزشمند از صدها دانشگاه‌ در آمریکا و کشورهای دیگر نقش داشته‌اند. بر این مبنا، یکی از افراد تحریم‌شده هم شرکتی رسانه‌ای را هدف گرفته بوده است.
در بیانیه وزارت دارایی آمریکا موسسه مبنا، شرکتی که تحریم شده، متهم شده است که سیستم‌های کامپیوتری ۱۴۴ دانشگاه مستقر در آمریکا و ۱۷۶ دانشگاه مستقر در ۲۱ کشور دیگر را هک کرده است.
یکی از تحریم‌شدگان پیشتر نیز در فهرست تحریم‌ها بود.
عکس‌هایی که پلیس فدرال آمریکا در وب‌سایت خود منتشر کرده استحق نشر عکسFBI
Image captionعکس‌هایی که پلیس فدرال آمریکا در وب‌سایت خود منتشر کرده است
سخنگوی وزارت خارجه ایران، این اقدام آمریکا را "تحریک آمیز و غیرقانونی" توصیف کرده و گفته این کار "نشانه بارز دیگری از خصومت و دشمنی ذاتی هیات حاکمه آمریکا با ملت ایران" است.
بهرام قاسمی گفته است که "آمریکا قطعا از این ترفندها برای متوقف کردن یا جلوگیری از رشد علمی مردم ایران" سودی نخواهد برد.
کمی پس از اعلام تحریم‌های آمریکا دولت بریتانیا هم اعلام کرد که موسسه مبنا را عامل حمله سایبری به چندین دانشگاه در بریتانیا می‌داند
از هکرهایی که آمریکا تحریم کرد چه می دانیم؟
آمریکا می‌گوید اطلاعات سرقت‌شده به نفع سپاه پاسداران استفاده شده و همچنین اطلاعات حساب‌های کاربری استادان در دو وبسایت فروخته می‌شده است و از این طریق افرادی می‌توانسته‌اند به کتابخانه‌ها و مجلات اینترنتی دانشگاه‌های خارج از ایران دسترسی پیدا کنند.
۹ نفر از اشخاصی که به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند، از بنیانگذاران یا کارکنان موسسه مبنا بوده‌اند و یا اینکه با آن همکاری و معاملاتی داشته‌اند.
یکی از این افراد، ابوذر گوهری مقدم، از استادهای دانشگاه امام صادق است.
وزارت دارایی آمریکا آقای گوهری مقدم را متهم کرده است که در معامله اطلاعات کاربری سرقت‌شده از دانشگاه‌ها را برای شرکت مبنا نقش داشته است.
شخص دیگری که شامل این تحریم‌ها شده بهزاد مصری است. آقای مصری پیش از این به عنوان هکر شبکه تلویزیونی اچ‌بی‌او معرفی شده بود. گفته می‌شود که او با سرقت اطلاعات، قصد اخاذی از اچ‌بی‌او را داشت.
او پیش از این نیز در فهرست تحریم‌های آمریکا بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر