بازداشت یک شهروند «مندائی» در خوزستان



شیخ فائز مندائی، شهروند سوسنگردی روز ۲۸ فروردین از سوی پرسنل اداره اطلاعات سپاه در محل کارش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.




به گزارش «محبت نیوز» روز سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ شیخ فائز مندائی شهروند عرب پیرو آیین مندائی از سوی ماموران اطلاعات سپاه در شهر سوسنگرد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به نقل از هرانا، این شهروند سوسنگردی در زمینه مطالبه حقوق عربهای خوزستان فعال بوده است. لازم به ذکر است در هفته های اخیر به طور خاص مناطق جنوبی خوزستان صحنه اعتراضات شهروندان عرب به سیاست های فرهنگی و قومیتی حکومت ایران بود. کانال تلگرامی خاکزدگان نیز با تایید این خبر نوشته: «فائز از اقلیت دینی مندائی که جزئی از جامعه عرب در اهواز محسوب میشوند، خود را طرفداران یحیی تعمید دهنده و بازمانده های واقعی تمدن ایلام می‌دانند، زبان محلی این اقلیت عربی و زبان رسمی_دینی آن آرامی شرقی یا همان ایلامی‌ست.

این دسته ازپیروان ادیان که مرکزیت جهانی آن در اهواز واقع شده قانون اساسی ایران هیچ اعترافی به موجودیت آنها نکرده است، آنها از کلیه حقوق شهروندی و حقوقی نظیر کار در اداره های دولتی، تحصیل و دیه در صورت قتل محروم هستند. بسیاری از مندائیان در صنعت زرگری(طلا فروشى) مشغول به کار هستند که بیشتر آنها در سال های اخیر از اهواز و شهرهای اطراف به استرالیا، کانادا و امریکا مهاجرت کرده اند.بزرگترین واقعه کشتار مندائیان در شوشتر، در دوره قاجار و صدارت امیر کبیر به وقوع پیوست، که تا به اکنون واقعه (صبی کشون) در نزد مردم محلی معروف است.در اثر همین واقعه بود که مندائیان شهر تاریخی خود شوشتر را ترک کرده و به اهواز وشهر (طیب) عراق مهاجرت کردند.»

گفته می شود که پیروان یحیی تعمید دهنده قریب به ۱۸۰۰ سال در ایران سکنی دارند.
مسعود فروزنده، محقق و پژوهشگر تاریخ که درباره این دین تحقیقات گسترده داشته می نویسد:
صابئین در روزهای یکشنبه در آب جاری کارون غسل تعمید می‌کنند. قبله‌شان سمت شمال آسمانی است. نمازشان رکوع و سجود ندارد. سه بار در روز نماز می‌خوانند. ازدواج دارند اما طلاق ندارند. هیچ عضو جدید نمی‌پذیرند. روحانیون‌شان برای شعائر دینی پولی دریافت نمی‌کنند بلکه خود صاحب شغل هستند. بیشتر صابئین به زرگری و نقره‌کاری مشغولند. عید نوروز را جشن می‌گیرند. به غذاهای گیاهی و ماهی علاقه دارند . ذبح شان با چاقو است و شایعه اینکه آنها حیوانات را خفه می‌کنند حقیقت ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر