سه رییس جمهور فاسد در راه زندان

ساعت24-این روزها محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق ایران با گروه کوچکی از یارانش که به طور اشکار ازاو حمایت می کنند و گروهی کمی بزرگتر که هوادارانش به حساب می آیند دنبال این هستند که حمید بقایی را که اتمامهایش اثبات شده و به حکم قانون به زندان برده شده است و همچنین مشایی را که به اتامهایی برای بازجویی در زندان است را از حبس رهاکنند . این درحالی است که ازسوی افراد گوناگون و نهادهای مختلف اخبار غیررسمی از برخی اتهامها به احمدی نژاد منتشر شده است.
حمید بقایی معاون اجرایی و اسفندیار مشایی رییس دفتر احمدی نژاد بودهاند. پیش از این محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد نیز به جرم فساد به 5 سال زندان محکوم و به زندان برده شده بود. از سوی دیگر این روزها در دنیای سیاست درسه قاره جهان شامل آمریکا ، اسیا و آفریقا شاهد محاکمه و زندانی شدن سه رییس جمهور سابق هستیم.
خانم پارک درزندان
دادگاهی در سئول، پایتخت کره جنوبی، روز جمعه ۶ آوریل/ ۱۷ فروردین "پارک گوئن هه"، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور را در ارتکاب به فساد مالی و سوءاستفاده از قدرت مجرم شناخت و وی را به ۲۴ سال زندان محکوم کرد."پارک گون‌هه" نخستین زنی است که در کشورش به مقام ریاست جمهوری رسید. خانم پارک در ماه مارس سال گذشته و پس از تظاهرات گسترده مردمی علیه او و با تصمیم دادگاه قانون اساسی کره جنوبی از مقام ریاست جمهوری این کشور برکنار شد و به اتهام فساد، رشوه‌خواری و سوء استفاده از قدرت بازداشت شد.دادگاه کره جنوبی، روز جمعه رئیس جمهوری پیشین این کشور را برای فساد مالی و سوء استفاده از قدرت مجرم شناخت و وی را به ۲۴ سال زندان و پرداخت ۱۸ میلیارد وون (معادل ۱۶.۹ میلیون دلار) جریمه محکوم کرد. در کیفر خواست دادستان برای خانم پارک درخواست ۳۰ سال زندان و ۱۱۸.۵ میلیارد وون (۱۱۲ میلیون دلار) جریمه نقدی شده بود.دادستانی کره جنوبی می‌گوید که خانم پارک با سوء استفاده از قدرت سیاسی به نفع دوست قدیمی خود خانم چوی‌ سون سیل اعمال نفوذ کرد و میلیاردها دلار از شرکت‌هایی مانند سامسونگ به نفع خانواده چوی رشوه دریافت کرده است.پارک گون هه این اتهامات را رد می‌کند و روند دادگاه را تحریم کرده و دادگاه را به پیش‌داوری در مورد خود متهم کرده است. وی همچنین در جلسه دادگاه روز جمعه ۶ آوریل شرکت نکرد. طرفداران او که بیشتر از محافظه کاران هستند در بیرون دادگاه در حمایت از وی تجمع اعتراضی برگزار کردند.پارک گوئن هه ۶۶ ساله ، رئیس جمهوری پیشین کره جنوبی، فرزند "پارک چونگ هه"، دیکتاتور نظامی پیشین این کشور است که در یک کودتا به قدرت رسید و ۱۸ سال در کره جنوبی حکومت کرد. خانم پارک در سال ۲۰۱۲ به عنوان نخستین رئیس جمهوری زن در کره جنوبی انتخاب شد.
لولا درزندان
با وجود تجمع هواداران پرشور لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور سابق برزیل که از دیروز مقابل محل اقامت او سد انسانی ایجاد کرده بودند، او عصر شنبه با تاکید بر این که "خود را بالاتر از قانون" نمی‌داند، تسلیم ماموران پلیس شد تا دوران ۱۲ ساله زندان خود را آغاز کند.این در حالی است که از دیروز و همزمان با سرآمدن مهلت قانونی که پلیس برای آقای لولا معرفی کرده بود، طرفداران پرشور او خیابان‌های اطراف ساختمان صنف کارگران فولاد را که آقای لولا در آنجا مستقر شده بود را احاطه کرده بودند و قسم خورده بودند که اجازه ندهند ماموران آقای لولا را با خود ببرند.اما عصر شنبه پس از این که آقای لولا یک سخنرانی مفصل و پرشور برای هوادارنش کرد و به آنها وعده داد که به مبارزات خود در داخل زندان هم ادامه دهد، در میان ازدحام طرفدارانش سوار بر خودرو شد و به سوی مقر پلیس رفت.با این حال، ده‌ها نفر از هواداران او راه خودرو او را سد کردند و اجازه عبور نمی‌دادند.او پیش‌تر هم تاکید کرده بود که اگر برای دستگیری‌اش بیایند مقاومتی نخواهد کرد اما همزمان گفته بود که بی‌گناه است و پرونده فسادی که علیه او طرح و نهایتا به محکومیتش انجامیده با مقاصد سیاسی تهیه شده است. لولا، ۷۲ ساله، می‌گوید دشمنان سیاسی‌اش این پرونده را به منظور "رد صلاحیت" قانونی او برای حضور در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ترتیب داده‌اند. او برای ثبت نام در انتخابات تا ماه اوت فرصت دارد و نظرسنجی‌ها این سیاست‌مدار چپ‌گرا را پیش‌تاز اذهان عمومی معرفی می‌کنند. جیکوب زوما، رئیس‌جمهوری مستعفی آفریقای‌جنوبی با حضور در دادگاه عالی این کشور تفهیم اتهام شده است. او متهم است که در جریان یک قرارداد تسلیحاتی در دهه ۹۰ میلادی رشوه دریافت کرده است. آقای زوما ماه فوریه گذشته پس از افزایش فشارها برای کناره‌گیری از قدرت، استعفاء داد.

روز جمعه (۶ آوریل - ۱۷ فوریه) آقای زوما، ۷۵ ساله، برای مدت ۱۵ دقیقه در برابر قاضی دیوان عالی حاضر شد و پس از شنیدن اتهامات، دادگاه خاتمه یافت تا جلسه رسیدگی به این پرونده در هشتم ماه ژوئن (دو ماه دیگر) رسما آغاز شود.
جیکوب دردادگاه
رئیس‌جمهوری سابق آفریقای‌جنوبی با ۱۶اتهام فساد روبروست؛ این اتهام‌ها شامل دریافت رشوه، اخاذی، اختلاس و همچنین پولشویی است هر چند آقای زوما همه آنها را انکار می‌کند.روز جمعه گذشته همزمان با حضور کوتاه جیکوب  زوما در دادگاه، طرفدارنش به روبروی دادگاه آمدند و در حمایتش شعار دادند اما همزمان مخالفان او هم می‌گویند این دادگاه خیلی وقت پیش باید تشکیل می‌شد.آقای زوما پس از خروج از دادگاه برای لحظاتی با هوادارانش که اغلب آنها از استان محل زداگاهش به روبروی دادگاه آمده بودند، سخن گفت."من تا حالا چنین چیزی ندیده‌ام؛ این که یک نفر به چیزی متهم بشود، بعد رفع اتهام بشود بعد دوباره همان اتهام‌ها علیه‌اش طرح بشود."او سپس به زبان زولو که گویش محلی در استان زادگاه او (زولو) است تاکید کرد که اتهام‌های علیه او با مقاصد سیاسی طرح شده‌اند.او پس از این سخنان با هوادارنش خوش و بش کرد و حتی برای آنها رقص سنتی کرد.
دموکراسی علیه فساد
دموکراسی به مثابه کارآمدترین روش اداره کشور دردنیای فعلی ضمن اینکه کاستی هایی دارد که روی کارآمدن شخصیت های پوپولیسم مثل چاوز و همین لولا ی برزیلی که با دادن وعده های هیجان انگیز آرای شهروندان را به دست می آورند یکی از این کاستی هاست. اما دموکراسی این قدرت را نیز داردکه همین افراد را در صورت رفتار فسادآلود رسوا کرده و آنها را از اوج قدرت به حضیض ذلت سیاسی بکشاند. داستان سقوط سه رییس جمهوری که درسطرهای بالا معرفی شدند نشانه قدرت قانون و دموکراسی است. شماری از سیاست ورزان ایرانی  باوردارند می توان در صورت محرز شدن اتهامهای محمود احمدی نژاد به فساد احتمالی و یا اتهامهای دیگر از سوی نهادهای قضایی علیه او اعلام جرم کردو اورا دردادگاه محاکمه کرد. به نظر می رسد شهروندان ایرانی با این کار موافق هستند و قدرت قانون و دموکراسی در ایران نیر نمود واقعی پیدا خواهد کرد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر