لیست جدید کتابهای منتشر شده در کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
با رعایت اصول ساده ی این کتاب می توان علاوه بر سخنرانی در جمع بهتر، گفتگوهای چند نفره ی کوچک موثری نیز داشت. بعضی از اصول، مانند لزوم آوردن مثالی ملموس برای مسائلی که با آن مانوس نیستیم، برای بهتر نوشتن هم می تواند به ما کمک کند.
پژوهشی نوین از نبرد خردگرایان با دینداران در تاریخ ایران
پیامبران راستگو در طول تاریخ از تعداد انگشتان فراتر نمی روند و آنچه در افسانه صد و بیست و چهار هزار پیامبر در تاریخ مطرح شده، یک دروغ تاریخی است که توسط رؤسای قبیله از نسل آدم و حوا به خورد مردم داده شد.
از روانکاوی آموختهایم که ماهیت فرایند سرکوب در پایان دادن و محو کردن ایده یا فکری، که امری غریزی را نشان میدهد نهفته نیست، بلکه ماهیت این فرایند جلوگیری از آگاهانه شدن آن ایده است. وقتی چنین امری رخ میدهد، میگوییم که آن ایده در وضعیتِ «ناخودآگاه» است، و قادر هستیم دلیل و بیّنه کارآمدی فراهم آوریم تا نشان دهیم حتی وقتی این فکر ناخودآگاه است، حتی وقتی شامل ایدهای است که در نهایت به آگاهی وارد خواهد شد، میتواند تأثیراتی ایجاد کند. هر چیزی که سرکوب میشود حتماً در ضمیر ناخودآگاه باقی میماند، لیکن باید دقیقاً از همین اول خاطرنشان کرد که امور سرکوبشده همه ضمیر ناخودآگاه را تشکیل نمیدهند. ضمیر ناخودآگاه حیطهای گستردهتر دارد و امور سرکوبشده بخشی از ناخودآگاهاند.
این کتاب درباره دلقکی به نام هانس شینر است که از پنج سال قبل تا کنون در مجامع مذهبی ظاهر می شود و با سخنان طنزآمیز خود، تماشاگران را سرگرم می کند. او فرزند کارخانه دار معروفی است که به ثروت پدر، پشت پا زده و زندگی ساده ای را در پیش گرفته است. .
این داستان در زمان انتشارش با انتقاد های بسیاری مواجه شد اما با گذشت زمان اهمیتی تاریخی پیدا کرد. هاینریش بُل یکی از کسانی است که آثارش را می توان انعکاسی از تنهایی و پوچی انسان مدرن نامید .”عقاید یک دلقک” اثری است که در آن، این بازتاب در اوج خویش با فرم به تعامل رسیده و روانکاوی مشکلات روشنفکر و هنرمند جهان مدرن را به صورت کاملازیرپوستی مورد توجه قرار داده است.
بل در این رمان با لحن خطابی خویش، دنیا را هدف می گیرد و در واقع بدین بهانه مخاطب را مورد نقد و خطاب قرار می دهد. کاری که در بسیاری از آثار محتواگرای قرن بیستم شاهد آن هستیم. اما ارجاعات درون متنی داستان به همراه شخصیت پردازی های بسیار قوی باعث می شود این خرده روایت ها در یک فرم کلی جای گرفته و به رشته هایی تارعنکبوت وار تبدیل شوند که جدایی حتی یک سطر بدون آسیب به کلیت اثر غیرممکن باشد.
این کتاب که در شمار پرفروش ترین کتاب های فلسفه قرار گرفته است و از بهترین منابع برای آموزش اولیه و عمیق فلسفه می باشد ، خواننده را با ظرافت و قدم به قدم ، با وادی فلسفه آشنا می سازد.
نایجل واربرتون ، که از اساتید برجسته فلسفه در دانشگاه آکسفورد است ، در هر فصل به یکی از حوزه های مهم فلسفه می پردازد ،و از محاسن بزرگش پدید آوردن فرهنگ نقد و تفکر نقّاد در ذهن خواننده است،چرا که هر مکتبی را معرفی می کند پس از آن به نقد و موشکافی آن می پردازد.و آرا و مضامین اساسی در آن حوزه را شرح و بررسی می کند:
آیا می توانید وجود خداوند را به اثبات برسانید؟
چگونه در گستره ی اخلاق ، درست را از نادرست تشخیص می دهیم؟
آیا باید گاهی از قانون سرپیچی کنیم!؟
آیا جهان واقعا به همان صورتی است که تصور می کنید؟
آیا می دانید که راه و رسم علم چگونه است؟ فلسفه علم چیست؟
آیا ذهن یا روح شما از بدنتان جداست؟
آیا می توانید هنر را تعریف کنید ؟ زیبایی را چطور؟
بعد از اصل انواع داروین جنجالی ترین و پرتیراژترین کتاب علمی است، کتابی که دنیا را تکان داده و فقط سه ماه پس از انتشار به ۱۷ زبان ترجمه شد و تا کنون از این ۲ کتاب ده ها میلیون نسخه در جهان بفروش رفته است.
کتاب میمون برهنه(۱۹۶۷) نگاهی بدون سرافکندگی به انواع انسان دارد. کتاب از لحاظ تمرکز بر کیفیت های حیوانی انسانیت و شباهت های ما به دیگر میمون ها قابل توجه است. بارها و به زبانهای مختلف تجدید چاپ شد و همچنان جز پرفروش ترین هاست.
شاید این مثال را شنیده باشید که اگر موهای یک شامپانزه یا گوریل را بزنید، می بینید چقدر شبیه به ما انسان ها میشوند. نام کتاب هم به همین قضیه اشاره دارد، میمونی که مویی ندارد و عریان است. و این میمون برهنه کسی نیست جز خود ما انسان ها (گونهٔ هوموساپینس) که شرایط فرگشت متفاوتی با دیگر هم نوعان نزدیک خود یعنی شامپانزه ها و گوریل ها داشته است.
کلیات کتاب دربارهٔ رفتارشناسی و بررسی انسانِ امروزی است. نویسندهٔ کتاب، با جسارتی مثال زدنی انسان را نوع دیگری از جانوران و حیوانات دانسته و سعی به کشف خصوصیات فیزیکی، روانی، جنسی، اخلاقی، هوشی و… آن میکند. انسان را با انواع جانوران مقایسه کرده و شناخت جدیدی از هوموساپینس ها ارائه میدهد. خلاصه اینکه، کتاب دربارهٔ خودِ ما انسان هاست.
کتاب بعضیها هیچ وقت نمیفهمن
بعضیها هیچ وقت نمیفهمن” کتاب ۹۲ صفحهای، ترجمه ای است از یک کتاب آلمانی نوشته کورت توخولسکی با ترجمه دکتر محمد حسین عضدانلو، نوشته هایی با زمینه طنز در مورد مسایل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و… است. کتابی که شاید بشه اون رو نوشته هایی با زمینه ی طنز در باره ی مسائل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و …. دونست. مجموعه ای پرمایه که با وجود حجم کم نمی شه اون را یه باره خوند و کنار گذاشت. نویسنده در کتاب به ظاهر کوچیک اش خیلی چیزها رو زیر سوال می بره یا نگاه آدم رو نسبت به اون ها تیز می کنه؛ از جنگ گرفته تا مخالفت های رسمی و غیر رسمی با سقط جنین،رابطه با فامیل، اینکه چرا بعضی آدم ها نمی تونن پولدار بشن و حتا درباره ی سوپ خوردن و پنچر گیری لاستیکی کنار جاده و در همه ی این ها سرگشتگی آدم ها رو نشان می ده. او با لحن طنزش طوری درباره ی یه مسئله ی بغرنج، حرف می زنه که انگار یه بچه داره راجع به اسباب بازی هاش حرف می زنه.
در بخشی از کتاب می خوانیم: نذار ابهت هیج آدم خبره ای تو رو بگیره. اون بهت می گه که: “دوست عزیز، من بیست ساله که این کارمه!” آدم ممکنه کاری رو بیست سال تموم هم غلط انجام بده..
کتاب شکونتلا
منظومهی شکونتلا یا شاکونتالا زیباترین اثر کالیداس شاعر و نمایشنامه نویس نامدار هندی است. شکونتلا یعنی “مرغ پرورده” نام دختر دلربای بیهمتایی است که در کودکی در پناه مرغان جنگل و پس از چندی در صومعهی مرد پارسایی پرورده و بالیده شده است. قضا را میان دوشیانت پادشاه هند و شکونتلا دیداری دست میدهد و هردو بهیکدیگر دل میبازد. زمان وصال زود فرا میرسد و پس از آنکه روزگاری به کام دل سپری میشود، شاه دوشیانت، کام یافته به پایتخت باز میگردد، تا همسر باردارش را با شکوه تمام به دربار ببرد. روزی حادثهای پیش آمد؛ دختر که به سبب عشق، خویشتن را نیز از یاد برده بود، به پیری مستجاب الدعوه که بدان دیار پای نهاده بود بیاعتنایی نشان میدهد و رسم معمول را به جای نمیآورد، پیر به شاکونتلا خشم میگیرد و زبان میگشاید که: “نفرین جاودانی بر تو باد، مینگرم که عاشق شدهای، امید دارم دلدارت هرگز ترا بهخاطر نیاورد و تو در شرار هجران او بسوزی…”
شکونتلا در میان بوتههای گل چنان سرگرم عشق خویش بود که نفرین پیر را نشنید، اما دیگر یاران او صدای لرزان و خشمآلود پیر راشنیدند- دختری به پای او افتاد و گفت: “بر این بینوا رحم کن، دریغ است با نفرینت این شادکامی را از او بگیری…” پیر گفت: “نفرین من تا آن زمان خواهد بود که دختر نشانی از معشوق به وی نشان دهد آنگاه این نفرین دامان او را رها خواهد کرد.”
نفرین او زنگار فراموشی بر دل شاه نشانده بود، چنانکه چون شکونتلا شادمان و امیدوار بهدربار میرود شاه او را نمیشناسد.
شکونتلا با دیدگان اشکبار گفت: “شهریار من، من شاکونتلا هستم، دختری که تو به همسری برگزیدی و حلقهی مرصع خود را بر انگشتش کردی…” و سپس دست لرزان را به جلو برد تا انگشتری را به او نشان دهد اما دریغ، حلقه بر انگشت او نبود و او آنرا گم کرده بود…
سفینه البحار و مدینه الحکم و الآثار مهمترین و معروفترین اثر پیرامون بحارالانوار است، که توسط شیخ عباس قمی گردآوری شدهاست.
این کتاب فهرست موضوعی بحارالانوار علامه مجلسی است که در مدت ۲۰ سال به پایان رسیدهاست. شیخ عباس خود مینویسد این کتاب بهترین اثر بجا مانده از وی است. او آن را در دو جلد تنظیم نموده و در جهت آسان نمودن مراجعه به بحارالانوار که بیش از صد جلد میباشد نوشته شده است.
شیخ عباس قمی در سال
«۱۲۹۴ ه.ق» برابر با « ۱۲۵۴ ه.ش » در قم متولد شد.
شیخ عباس تحصیلات دوران کودکی و نوجوانی را در قم گذراند. و پس از گذراندن مقدمات به نجف مسافرت کرد.
در نجف به مدت شش سال در درس اساتیدی از جمله صاحب عروه شرکت نمود؛ ولی اصلیترین استاد وی در علم حدیث علامه نوری است که تأثیر بسیاری بر شیخ عباس میگذارد.
محدث قمی پس از درگذشت محدث نوری در سال ۱۳۲۲ هجری قمری نجف را ترک کرد و به ایران بازگشت.
شیخ عباس قمی در روز جمعه اول ربیع الثانی۱۳۳۱هجری قمری به قصد اقامت وارد شهر مشهد شد. علت اقامت وی در مشهد به تقاضای حاج آقا حسین قمی بود و تا سال ۱۳۲۹ هجری قمری در آن جا سکونت داشت.
شیخ عباس قمی پس از واقعه گوهرشاد برای همیشه به نجف هجرت نمود و در آنجا در شب سه شنبه ۲۲ذی الحجه سال ۱۳۵۹ هجری قمری مصادف با اول بهمن ماه ۱۳۱۹ هجری شمسی و در سن ۶۵ سالگی درنجف فوت کرد.
عباس قمی آثار بسیاری از خود به جای گذاشت که مهمترین آنها کتاب سفینه البحار است که ۲۰ سال برای آن زمان گذاشت.
شیخ عباس قمی در مقدمه این کتاب « سفینه البحار…» پس از آنکه از اهمیت و جایگاه احادیث سخن میراند و از وجوب بسط و صیانت از آن سخن میگوید، خود را از عاشقان احادیث معصومین از عنفوان جوانی میشمرد و از وجه همت قرار دادن همه کتب حدیثی برای خود یاد مینماید و سپس میگوید: ( پس از مطالعه تمام کتب حدیثی، به این نتیجه رسیدم که کتاب بحارالانوار کتابی است جامع المقاصد و دارای فواید و حسن اسلوب و مشتمل بر انواع علوم و حکم و اسرار به همین خاطر فهرست کردم آن را بنا بر حروف معجم )
این اثر گزیدهای بسیار دقیق و حساب شده از سراسر یک دائره المعارف بزرگ به نام بحار است که مایه صرفهجویی فراوان در وقت و مانع اتلاف عمر است.
در این کتاب پیرامون وضعیت زندانیان در جنگ جهانی در کمپ ها و اردوگاه های کشور المان میباشد.
گورکی با مهارت و زیبایی ناهنجاریهای جامعه آن روز روسیه و زندگی طبقهٔ فرو دست جامعه را به تصویر میکشد.ایلیا که پدری جنایتکار دارد با عمویش ترنتی زندگی میکند و از همان کودکی برای امرار معاش مشغول جمع کردن اشیاءکهنه از میان زبالهها میشود.پدر پاول به خاطر قتل مادرش به زندان میفتدو او نیز در به در میشود.یاکوب پسر ساده دل یک میخانه دار است که نمیتواند از زیر سلطه پدر بگریزد……..
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
کتابخانه اینترنتی
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر