احضار مجدد نازنین زاغری به دادگاه




نازنین زاغری رتکلیف، روز شنبه مجدد در دادگاه به اتهامات جدیدی روبرو شده است.
به گزارش حقوق بشر در ایران ، خانم زاغری رتکلیف در اتهامات جدید به تبلیغ علیه نظام متهم شد. این زندانی ایرانی_بریتانیایی برای نخستین بار اجازه تماس با سفارت بریتانیا را دریافت کرد. او در این تماس با سفیر بریتانیا از او خواست تا برای ملاقات با خانم زاغری تلاش کند.
او همچنین از سفیر خواست تا در نامه‌ای رسمی نسبت به پرونده جدید این زندانی اعتراض کند. او همچنین از قاضی و سفیر درخواست کرد تا با مرخصی وی برای تولد دخترش در ماه آنیده موافقت کنند. خانم زاغری رتکلیف، ۳۹ ساله، هم اکنون یک دوره حبس پنج ساله را پس از محکوم شدن به جاسوسی طی می کند. نازنین زاغری رتکلیف شهروند ایرانی-بریتانیایی است که در ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران به مقصد انگلستان همراه با دختر خردسالش دستگیر و به زندان منتقل شد. او با بنیاد خیریه تامسون رویترز وابسته به تامسون رویترز همکاری داشت . این بنیاد به توسعه رسانه در سراسر جهان کمک می‌کند . در آن زمان نازنین زاغری با دختر خردسالش گابریلا و برای دیدن خانواده خود به ایران سفر کرده بود، و از زمان بازداشت او، گابریلا که اکنون سه ساله است، نزد پدر و مادر خانم زاغری در تهران زندگی می‌کند. گزارش شده که خانم زاغری خواستار آن است که دست کم ماه آینده برای حضور در جشن تولد چهارسالگی دختری مرخصی داشته باشد.

هفته گذشته در آستانه دیدار محمدجواد ظریف و همتای بریتانیایی‌اش بوریس جانسون در بروکسل، کمپین آزادی نازنین زاغری خبر داد که پرونده قضایی او مجدداً بازگشایی شده است.

اکنون ریچارد رتکلیف گفته است که قاضی دادگاه به همسرش اعلام کرده باید در انتظار صدور حکم دیگری علیه خود باشد.

آقای رتکلیف همچنین خبر داده که روز یکشنبه سفیر بریتانیا در تهران موفق به دیدار با نازنین زاغری شده و این دیدار نخستین دسترسی دیپلماتیک به خانم زاغری از زمان بازداشت او بوده است.

رسانه‌ها و مقام‌های رسمی در ایران، هنوز در مورد برگزاری دادگاه جدید این شهروند ایرانی-بریتانیایی گزارشی منتشر نکرده‌اند.

در طول دو سالی که از بازداشت و محکومیت خانم زاغری در ایران می‌گذرد، بریتانیا بارها خواستار آزادی او شده و بوریس جانسون وزیر خارجه این کشور در سفر چند ماه پیش خود به تهران، خواستار آزادی خانم زاغری به دلایل بشردوستانه شده بود.

در عین حال از ماه‌ها پیش گزارش شده که بریتانیا در صدد با بازپرداخت نزدیک ۴۰۰ میلیون پوند پول مرتبط با یک قرارداد تسلیحاتی پیش از انقلاب به ایران، زمینه آزادی او را فراهم کند.

ایران در آستانه اجرایی شدن برجام، در زمستان ۹۴، به شکل مشابهی چند زندانی ایرانی آمریکایی را همزمان با دریافت یک بدهی قدیمی خود از آمریکا آزاد کرد، گرچه این دو رویداد همزمان به گمانه‌زنی‌هایی در مورد آزادی این زندانیان در ازای پرداخت باج به ایران دامن زد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور کنونی آمریکا از جمله کسانی است که به این دلیل منتقد دولت پیشین آمریکاست.



از آن زمان نهادهای حقوق بشری و برخی چهره‌های سیاسی، ایران را متهم می‌کنند که با بازداشت و آزار شهروندان دوتابعیتی، در ازای برآورده شدن توقعات خود از سوی دیگر کشورها از آنها به عنوان گروگان استفاده می‌کند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر