فضای امنیتی و برخورد با شهروندان در مراسم تشییع پیکر ناصر ملک مطیعی / ویدئو


خبرگزاری هرانا – صبح امروز یکشنبه ۶ خرداد مراسم تشییع پیکر ناصر ملک مطیعی، بازیگر سرشناس ایران، از برابر خانه سینما در تهران برگزار شد. با شروع مراسم در کنار حضور چشمگیر مردم، ماموران نیروی انتظامی، نیروهای لباس شخصی، گارد ویژه و ضد شورش نیز حضور چشمگیری داشتند. گزارش شده که ماموران در موارد بسیاری برخوردهای زننده، خشن و ناپسندی با مردم داشته و از گاز اشک‌آور نیز استفاده کرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ مراسم تشییع جنازه ناصر ملک مطیعی در برابر خانه سینما و با حضور چشمگیر مردم برگزار شد. در این مراسم، ماموران نیروی انتظامی، نیروهای لباس شخصی، گارد ویژه و ضد شورش نیز حضور چشمگیری داشتند.

در این مراسم هزاران نفر از علاقمندان این هنرمند حضور داشتند و تعدادی از اهالی سینما ازجمله “مسعود کیمیایی، پرویز پرستویی و پوری بنایی نیز سخنرانی کردند. پیام صوتی بهروز وثوقی بازیگر سرشناس ایرانی ساکن آمریکا نیز در این مراسم پخش شد. آقای وثوقی در این پیام تلفنی گفت: “در طول این سال‌ها ناصر ملک مطیعی نیز مانند خودم با ممنوعیت و محدودیت مواجه بود، سی سال بر پرده سینما محبوب دل مردم بود و چهل سال هم خارج از پرده سینما محبوب مردم ماند”.

در بخش دیگری از این مراسم پرویز پرستویی بازیگر سینما، به رادیو و تلویزیون دولتی ایران و به طور مشخص به مهران مدیری مجری برنامه تلویزیونی دورهمی تاخت و خطاب به وی گفت که چرا به سانسور آقای ملک‌مطیعی در برنامه “دورهمی” اعتراض نکرده است.

لازم به ذکر است که ناصر ملک‌مطیعی مهمان یکی از قسمت‌های برنامه دورهمی با اجرای مهران مدیری بود که این قسمت از برنامه علیرغم یک هفته اعلام عمومی و تبلیغات گسترده هرگز پخش نشد.

بنا بر مشاهدات گزارشگران هرانا، با شروع این مراسم در برابر خانه سینما، نکته قابل توجه حضور سنگین نیروهای امنیتی در این مراسم بود. این ماموران در بسیاری از موارد برخوردهای زننده، خشن و ناپسندی با مردم داشته و در بسیاری از مواقع با ایجاد ارعاب و تهدید اجازه عکسبرداری و فیلمبرداری به شهروندان داده نمی‌دادند.

ماموران تعدادی از شهروندان را از میان جمعیت جدا کرده و آنها را مجبور به ترک مراسم کردند. برخوردهای ماموران لباس شخصی و نیروی انتظامی به مرور باعث تشنج در میان مردم گردید و پس از پایان مراسم نیز هنگامی که مردم علیه صدا و سیما و سیاست‌های وزارت ارشاد و مسئولانی که مانع فعالیت آقای ملک مطیعی شده بودند، شعارهایی مانند “ننگ ما ننگ ما، صدا و سیمای ما” سر دادند، با برخورد سریع و خشن ماموران امنیتی مواجه شدند.

مردم معترض به صدا و سیما و وزارت ارشاد ایران در ابتدا با برخوردهای پراکنده نیروهای امنیتی مواجه شدند ولی پس از دقایقی گارد ضد شورش اقدام به شلیک گاز اشک آور کردند و چند تن از حاضران نیز در پاسخ به برخورد خشن نیروهای انتظامی و لباس شخصی علیه آنان نیز شعارهایی سر دادند.

گزارشگر هرانا در ادامه می‌گوید که ماموران نیروی انتظامی به طور مداوم تلاش می‌کردند مردم را متفرق کنند و هر لحظه بر تعداد این ماموران افزوده شد. آنها در دسته‌هایی حدودا صد نفره، پیاده و سوار بر موتورسیکلت به میان جمعیت حاضر در خیابان هجوم بردند و در این میان چند نفر نیز از ترس صدای موتورها و حرکت آنها با سرعت زیاد در میان جمعیت به داخل جوی کنار خیابان افتادند و دچار مصدومیت‌هایی شدند.

ماموران نه تنها مردم را از نزدیک خانه سینما متفرق کردند بلکه به مشایعت کنندگان پیکر ناصر ملک مطیعی نیز اجازه ندادند در خیابان انقلاب و چهارراه ولیعصر بایستند و با تهدید از آنها خواستند که متفرق شوند و هر چه سریع‌تر خیابان را ترک کنند.

حضور نیروهای امنیتی تا ساعت‌ها پس از برگزاری مراسم در مرکز شهر ادامه داشت؛ به گونه‌ای که نه تنها این نیروها در ابتدای خیابان وصال، خیابان منتهی به خانه سینما حضور داشتند، بلکه بسیاری از آنها در چهارراه ولیعصر، میدان انقلاب، پل کالج و حتی میدان فردوسی تهران تا بعد از ظهر حضور داشتند و موتورهای گارد ویژه در خیابان‌های انقلاب، ولی‌عصر و جمهوری در حال گشت زدن و متفرق کردن مردم بودند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر