با کلیسای مریم مقدس یا زور زور در شهرستان ماکو آشنا شوید

کلیسای زور زور (Ծոր Ծոր)یا مریم مقدس در ۱۵ کیلومتری ماکو و در نزدیکی روستا و سد بارون قرار دارد. این کلیسا که به عنوان یکی از کوچکترین کلیساهای جهان از آن یاد می‌شود در میراث جهانی یونسکو درسال ۲۰۰۸ به ثبت رسیده است.
به گزارش «محبت نیوز»کلیسای مریم مقدس یا کلیسای زور زور، نام کلیسایی است واقع در استان آذربایجان غربی، شهرستان ماکو و در ۱۲ کیلومتری شمال غرب قره کلیسا و در نزدیکی روستای بارون، در دهنه دره‌ای که رودخانه زنگی‌مار از آن جاری و در دامنه کوهپایه‌ای که به یک تنگنای بسیار فشرده می‌رسد، بنا شده است.

از سال ۱۳۶۶ خورشیدی که وزارت نیرو به منظور مشروب نمودن اراضی دشت ماکو، پروژه سد بارون را به تصویب رساند و عملیات ساختمانی آن شروع شد، کلیسا در همان نقطه‌ای قرار گرفته بود که دیوار حائل سد نیز می‌بایستی در آنجا ساخته می‌شد و طبق نقشه‌های مصوب، پس از اتمام آن و آبگیری دریاچه، کلیسای مزبور در دریاچه سد غرق می‌شد.

در سال ۱۳۶۷ به دلیل آبگیری سد بارون، با همت ارامنه و تخصص کارشناسان ایرانی، با رعایت نکات علمی، سنگ به سنگ، لایه‌های دیوار چینی شماره‌گذاری، پیاده و به محل دیگری از نو بنا شد. از طرفی عملیات خاکبرداری تونل‌های انحرافی و یک رشته انفجارهای ساختمانی به بقیه بنای کلیسا آسیب فراوانی وارد نموده بود. به همین علت مدیریت اجرائی سازمان میراث فرهنگی کشور، با موافقت وزارت نیرو و همیاری شرکت‌های (مهاب قدس و پیماب) و سازمان آب و برق منطقه‌ای و همچنین توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و به همیاری متخصصین و معماران جمهوری ارمنستان در مدت ۲۵ روز، با رعایت نکات علمی، سنگ به سنگ، لایه‌های دیوار چینی شماره گذاری، پیاده و به محل دیگری با ارتفاع حدود ۱۱۰ متر و به فاصله ۶۰۰ متری آن نقطه، منتقل و بر روی یک برآمدگی صخره‌ای، از نو بنا گردید.
بیشتر بخوانیم: مرمت ۳ بنای تاریخی متعلق به مسیحیان در آذربایجان‌غربی
بیشتر بخوانیم: با یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای پایتخت آشنا شوید

این کلیسا صلیبی شکل است و ابعاد بیرونی آن حدودا ۷ در ۵ و ارتفاع آن پس از تجزیه و تحلیل تناسبات پلان و انتقال آن بر نمای ساختمان، ۱۲ متر به دست آمده‌ است. این کلیسا همانند سایر کلیساهای ارمنی که در آن روزگار ساخته می‌شد، با سنگ‌های تراشیده شده در حجم‌های مختلف ساخته شده‌ است. نمای کلیسا بسیار ساده است و فقط اطراف پنجره‌ها و نورگیرها با ستون‌های کاذبی که به قوس جناغی ختم می‌شوند، تزیین شده‌ است. کلیسا به لحاظ معماری مشابه دیگر کلیساهای ارامنه در منطقه است. جبهه داخلی آن دارای چهار طاق با قوس‌های بیضی شکل و چهار نورگیر کوچک درچهار ضلع و گنبدی به صورت عرقچین است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر