آموزش و پرورش معلم کم دارد

خرم آباد - ایرنا - سال تحصیلی جدید در حالی از هفته آینده آغاز می شود که مسوولان آموزش و پرورش از کمبود 80 هزار معلم در مهر 97 سخن می گویند.
به گزارش ایرنا، آنان می افزایند تا چهار سال آینده در بهترین حالت خوش بینانه این آمار به 350 هزار معلم در کشور می رسد که انتظار می رود عوامل تامین کننده عدالت آموزشی از جمله نیروی انسانی متخصص و توانمند را برای دستگاه تعلیم و تربیت کشور مهیا کنند.
عدالت آموزشی در سایه شاخص هایی مانند امکانات و تسهیلات آموزشی تامین می شود که مهمترین آنها نیروی انسانی متخصص است.
در این راستا باید مسوولان بکوشند تا سطحی پایه و اولیه از خدمات آموزشی در دسترس کودکان جامعه، فارغ از هرعامل تفاوت زا قرار گیرد.
گفته می‌شود معادل کمتر از ١٠ درصد نیروهایی که از آموزش و پرورش بازنشسته و خارج می‌شوند، نیروی جدید جذب این دستگاه می‌شود و این یعنی هر سال بیش از 90 درصد کسری نیرو به نسبت خروجی‌ها خواهد داشت و از طرفی با توجه به افزایش جمعیت دانش‌آموزی این کسری بیشتر هم خواهد شد.
از طرفی بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش و کمبود نیرو باعث شده که سخن گفتن از کیفیت آموزش یا عدالت آموزشی به حاشیه برود.
تجربه ورود نیروهای ضعیف در اوج‌گیری آمار دانش‌آموزی در اواخر دهه ٦٠ و اوایل دهه ٧٠ و ورود بی‌ضابطه در دولت نهم و دهم، به اندازه کافی به نظام آموزشی ما آسیب وارد کرده و بیش از این تحمیل نیروهای ناکارآمد به دور از تدبیر و انصاف و دلسوزی برای کودکان و نوجوانان است.

**توازن نیروی انسانی در لرستان وجود ندارد
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش لرستان گفت: اکنون وضعیت نیروی انسانی در استان نامتناسب است و در شهرهای شرقی استان کمبود نیرو وجود دارد که تلاش شده این کمبود نیرو با استفاده از جذب نیروهای حق التدریس، سرباز معلم و سهیمه دانشگاه فرهنگیان و استخدامی های ماده 28 تامین شود.
علی عبدی پور با تاکید بر اینکه با آغاز سال تحصیلی جدید کمبود نیروی انسانی در هیچ منطقه ای از استان وجود نخواهد داشت، ادامه داد: کمبود نیروی انسانی در تمام آموزشگاه ها و مناطق استان تامین شده است.
وی اظهار داشت: خوشبختانه با بهره مندی از نیروهای حق التدریس شاغل و آزاد در استان کمبود نیروی انسانی مرتفع شده است.
عبدی پور بیان کرد: در سال تحصیلی جدید امکان جذب نیروی حق التدریس آزاد برابر با قانون وجود ندارد و تنها از نیروهای حق التدریس آزادی که در سالیان گذشته با آموزش و پرورش استان همکاری داشتند استفاده می شود.

**سهیمه جذب نیرو از طریق آزمون استخدامی در سال جاری 135 نفر بود
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش لرستان گفت: افراد جذب شده از طریق آزمون استخدامی برابر با ماده 28 پس از یک سال گذراندن دوره های مهارتی در دانشگاه فرهنگیان و کسب مهارت های لازم در دستگاه تعیلم و تربیت شروع به کار می کنند.
وی افزود: همچنین 360 نفر در سال تحصیلی جاری از طریق دانشگاه فرهنگیان به دستگاه تعلیم و تربیت استان وارد شدند.
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش لرستان با بیان اینکه شرق لرستان دچار کمبود نیروی انسانی است گفت: با توجه به اینکه بیشترین استخدام استان لرستان در سال 88 در غرب استان انجام شده، متاسفانه در حال حاضر شرق استان دچار کمبود نیرو است.
وی اظهار داشت: در این راستا سهمیه استخدام و جذب دانشگاه فرهنگیان شرق استان افزایش و غرب استان کاهش یافته است.

**مقطع ابتدایی لرستان بیش از دیگر مقاطع باکمبود نیرو مواجه است
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش لرستان گفت: در حال حاضر بیشترین کمبودها در آموزش و پرورش لرستان در مقطع ابتدایی و سپس در مقطع متوسطه دوم وجود دارد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه پایه تحصیلی سال به سال تکمیل شده است هرسال در یک مقطع مازاد نیروی انسانی وجود داشت.
عبدی پور ادامه داد: سال گذشته در پایه یازدهم مازاد نیرو وجود داشت که امسال این مازاد نیرو در پایه دوازدهم مشاهده می شود.
وی اظهار داشت: پیش از این در مقطع متوسطه دوم مازاد نیرو وجود داشت که در سال تحصیلی آینده به دلیل تکمیل پایه ها کمبود نیرو در این مقطع وجود دارد.
عبدی پور تاکید کرد که کمبود نیروهای انسانی از طریق نیروهای مازا،سرباز معلم و استخدام های انجام شده تامین می شود.

**اغلب نیروهای مازاد آموزش و پرورش لرستان خانم هستند
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش لرستان گفت: در حال حاضر بانوان بیشترین آمار نیروهای مازاد آموزش و پرورش این استان هستند.
وی افزود: رشته های زبان و ادبیات فارسی،معارف سلامی و زبان انگلیسی رشته هایی هستند که بیشترین نیروی مازاد را در مرکز استان و شهرهای غربی دارند.
عبدی پور با بیان اینکه در حال حاضرنیروی انسانی آموزش و پرورش استان در جنسیت مرد با کمبود مواجه است ادامه داد: با توجه به روند سریع بازنشستگی در استان در پست آموزگاری کمبود نیرو داریم.
وی اظهار داشت: در رشته های فنی نیز کمبود نیرو وجود دارد که با برنامه ریزی های انجام شده این کمبود نیرو در حال جبران است.
وی افزود: هدایت تحصیلی در رشته های فنی از 26 درصد به 32 درصد رسیده که این امر و تکمیل پایه های تحصیلی در سند تحول بنیادین باعث کمبود نیرو در رشته های فنی شده است.

**28 هزار نفر نیروی انسانی در آموزش و پرورش لرستان خدمت می کنند
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش لرستان گفت: از مجموع 28 هزار نفر نیروی انسانی دستگاه تعیلم تربیت استان حدود 24 هزار نفر پرسنل آموزشی هستند.
وی افزود: همچنین یک هزار نفر نیروی حق التدریسی در این استان فعالیت دارند که از این مجموع 840 نفر در مقطع ابتدایی و بقیه در سایر مقاطع فعالیت دارند.
عبدی پور ادامه داد: همچنین 180 سرباز معلم در سال تحصیلی جدید با آموزش و پرورش استان همکاری دارند که از این مجموع 135 نفر از سال های گذشته همکاری داشته اند و مابقی امسال جذب شدند.
وی گفت: در سالتحصیلی جدید حدود 40 هزار ساعت حق التدریس پرداخت می شود که از این مجموع 20 هزار ساعت مختص مقطع ابتدایی است.
عبدی پور اظهار داشت: در راستای استخدام پیمانی ماده28 سال 96 در آموزش و پرورش لرستان 96 نفر پس از یک دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان در دستگاه تعلیم و تربیت استان برای سال تحصیلی جدید جذب شدند.

**با آغاز سال تحصیلی هیچ کلاس درس بدون معلم در لرستان وجود نخواهد داشت
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: برابر با دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش اولویت ساماندهی نیروهای انسانی در این استان برای نیروهای رسمی است.
رضا زینی وند مقدم افزود: در این راستا ابلاغ و مدارس محل خدمت این افراد در هفته جاری تکمیل می شود.
زینی وند مقدم اظهار داشت: درصورت کمبود نیرو پس از تکیمل ابلاغیه نیروهای رسمی از نیروهای قراردادی سال گذشته که دارای کد تدریس هستند در مناطق مورد نیاز استفاده می شود.
وی بیان کرد: در راستای جذب نیروی قراردادی در سال تحصیلی جدید تاکنون هیچ دستوری صادر نشده است.
زینی وند مقدم تاکید کرد که سیاست آموزش و پرورش لرستان این است که در آغاز سالتحصیلی جدید هیچ کلاس درسی بدون معلم نباشد.
وی با بیان اینکه در برخی مناطق استان مازاد نیرو و در مناطقی دیگر با کمبود نیرو مواجه هستیم گفت: این مسئله تحت مدیریت قرار گرفته شده و در این راستا از انتقال نیروهای متقاضی در مناطقی که با کمبو مواجه هستند جلوگیری می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: با مجوز وزارت خانه امکان استفاده از استمرار خدمت بازنشستگان استان تا 14 ساعت نیز وجود دارد.
زینی وند مقدم ادامه داد: سال تحصیلی جدید با حضور 340 هزار دانش آموز در قالب یک هزار و 650 کلاس درس و چهار هزار و 561 آموزشگاه در این استان آغاز می شود و هیچ دانش آموز لازم التعلیمی در این استان از آموزش باز نخواهد ماند.
اینکه در برخی مناطق کشور در سالهای گذشته شاهد بودیم که بعد از گذشت یکماه از سال تحصیلی برخی مدارس در روستاها و بعضا در مناطق حاشیه شهرها معلم به اندازه کافی برای همه دروس نداشتند می طلبد که با تدابیر اندیشیده شده شرایطی فراهم شود تا وقفه ای در تعلیم و تربیت در هیچ نقطه ای از کشور بوجود نیاید.
7274/6060
انتهای پیام /*



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر