اعمال فشار رئیس زندان اوین بر رضا خندان مبنی بر پوشش حجاب نسرین ستوده.

نسرین ستوده ، وکیل و فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین علی رغم اعتصاب غذا و نیاز مبرم به رسیدگی پزشکی با فرافکنی و حاشیه سازیهایی که از طرف دادستانی تهران مواجه شده است .
به گزارش حقوق بشر در ایران ، امروز شنبه ۳۱ شهریور ماه رئیس زندان اوین ضمن احضار رضا خندان همسر نسرین ستوده , ایشان خواسته که از نسرین ستوده بخواهد در ملاقات‌ها حجاب اسلامی خود را رعایت کند و روسری بر سر کند. یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران , ضمن تائید این مطلب گفت , رضا خندان همسر نسرین ستوده در جواب رئیس زندان اوین گفته ، حجاب یک مسئله شخصی است که مربوط به شخص نسرین ستوده می شود و در ادامه گفته که خود نسرین ستوده باید تصمیم بگیرد روسری سر کند یا بدون روسری باشد ، این منبع مطلع در ادامه گفت , رضا خندان در انتهای صحبت خود با رئیس زندان اوین تاکید کرده که به خود اجازه نمیدهد از نسرین ستوده چنین درخواستی کند و این مساله به همسر ایشان مربوط می شود و هیچ ربطی به اقای خندان پیدا نمی کند . لازم به ذکر است , در تاریخ ۲۵ شهریور «مهراوه خندان» دختر نسرین ستوده در حالی که به ملاقات نسرین ستوده رفته بود، رئیس سالن ملاقات زندان اوین به ایشان گفته بود،"اگر تو و مادرت حجابتان را رعایت نکنیداجازه ملاقات نخواهم داد" . سپس به مهراوه خندان هشدار داده بود که از طرف دادستانی برای حجاب ایشان و نسرین ستوده نامه‌ای بدستشان رسیده، مبنی بر اینکه در صورت عدم رعایت حجاب از طرف آنان دیگر اجازه ملاقات داده نشود و از نسرین ستوده هم خواسته شده بود تعهد نامه‌ای را مبنی بر رعایت حجاب امضاء کند، نسرین ستوده هم در جواب گفته بود ، نه تعهد نامه‌ای را امضاء میکنم و نه به ملاقات میروم و از این پس حتی تلفن هم نخواهم زد.

لازم به ذکر است , نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ در منزل شخصی اش بازداشت و به دادسرای اوین منتقل شد . این فعال حقوق بشر با توجه به یورش نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات به منزل ایشان و تفتیش منزل ایشان و نزدیکان خود , با انتشار نامه‌ای به دلیل عدم رسیدگی به درخواست‌هایش در زندان، از ۳ شهریور ۹۷ اعتصاب غذای خود را آغاز کرد . خانم ستوده در بخشی از نامه خود نوشته بود ؛ «از آنجا که تاکنون کلیه‌ی مکاتبات اینجانب با مسئولان بی‌نتیجه مانده است، ناگزیر در اعتراض به بازداشت و فشارهای قضایی متعدد بر خانواده، بستگان و دوستانم از تاریخ ۹۷/۶/۳ دست به اعتصاب غذا خواهم زد .
در ادامه افزایش فشار بر نسرین ستوده ایشان با اتهامات دیگری از جمله تشکیل کلیسای خانگی نیز رو برو شده است .
حقوق بشر در ایران در گزارشات متعددی از وضعیت جسمانی این فعال حقوق بشر اطلاع رسانی کرده است . همچنینی تعدادی از فعالان مدنی در نامه ایی سرگشاده از نسرین ستوده خواسته اند تا به اعتصاب غذای خود پایان دهد .
همچنین ، رضا خندان همسر نسرین ستوده نیز در پی احضار تلفنی که توسط وزارت اطلاعات صورت گرفته بود و ایشان این احضار را دارای وجاحت قانونی ندانسته بود و نسبت به قبول احضار اظهار تردید کرده بود با تهدید اینکه در صورت عدم حضور در محل شعبه ۷ بازپرسی دادسرای امنیت تهران بازداشت خواهد شد در تاریخ ۱۳ شهریوربازداشت و ضمن تفهیم سه اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «ترویج و اشاعه بدحجابی» متهم شد و پس از آن روانه زندان اوین شده است .
برای رضا خندان وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی صادر شد ، اما رضا خندان خود را بی گناه دانسته و از تودیع وثیقه امتناع نموده است.
سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای بازداشت رضا خندان و نسرین ستوده را محکوم نمود و با بیان و تاکید بر بی گناهی و واحی بودن اتهامات این فعال حقوق بشر و رضا خندان خواستار آزادی بی قید و شرط خانم ستوده شده است .
دیدبان حقوق بشر نیز با صدور یک بیانیه ضمن محکوم کردن سرکوب مدافعان حقوق بشر در ایران بازداشت نسرین ستوده را غیر قانونی دانسته و از مقامات ایران خواسته تا نسبت به ازادی این مدافع حقوق بشر اقدام کنند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر