خدایا خانه ای در آرامش که سقفش نلرزد

۲۱ آبان ماه ۱۳۹۶ کرمانشاه در خون و گل غلتید و زلزله کرمانشاه مرگبارترین زلزله ی سال 2017 در جهان شد.
آمار رسمی تعداد کشته ها را ۴۰۰ نفر اعلام کرده بود اما واقعیت چیزی فراتر از این بود به طوری که نماینده کرمانشاه آمار را بیش از 1000 کشته اعلام کرده است. او در گفتگو با ایلنا ادعا کرد آمار واقعی خیلی بیشتر از آمار اعلام شده از تعداد جانباختگان است و تنها ۲۵۰ نفر از ساکنین مسکن مهر جان باختند.
تعداد بی خانمان ها آنقدر زیاد بود که تمام مردم و هنرمندان دست به همکاری زدند چرا که مردم اعتمادی به کمک رسانی دولتی نداشتند.در این میان بسیاری از اشخاص سرشناس برای خانه دار کردن زودتر مردم دادگاهی شدند اما باز هم با غیرت ادامه دادند.

درست وقتی که این همهمه و نگرانی های زلزله کرمانشاه در فضای مجازی جایش را به دابسمش ها داد بحران مردم زلزله زده هم فراموش شد.

یک سال از آن داستان می گذرد اما بسیاری هستند که سقف بر سر ندارند و آن هایی که سقفی دارند دیگر اعتمادی به خانه هاشان ندارند و در سرما و گرما در چادر در حیاط خانه ها یا بیابان ها زندگی می کنند.

یک سال است که مردمان کرد با غیرت خواب راحت ندارند، استرس موها و زیباییشان را ازآن خود کرد،آرزوهایشان یک شبه کوتاه شد و به یک خط مشترک رسید ً خدایا خانه ای در آرامش که سقفش نلرزد ً

نگرانی پسره کرد و آزادی خواه که برای محافظت از جانش سختی های یونان،مقدونیه و … را پشت سر گذاشت تا مادر و خواهرش راحت زندگی کنند و هر لحظه نگران جان پسر بی گناهشان در چنگ حکومت نباشند،امروز آن پسر دیگر خواهری ندارد و هر روزش نگران است که این زمین تا کی باید بلرزد، نکند این بار سقف به روی مادرم بریزد….

پس لرزه ها هنوز در کرمانشاه ادامه دارد و خیالمان راحت که ریشتر آن کم بوده است اما غافل از اینکه تمام خانه های کرمانشاه ترک برداشتند و با هر لرزش طول این ترک بیشتر….

کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت و یکی از شهرهای بزرگ ایران می باشد.کرمانشاه از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران به‌شمار می‌رود و پیدایش آن به سده چهارم میلادی بازمی‌گردد و از آن دوران تا حمله اعراب به ایران به عنوان دومین پایتخت ساسانیان مورد توجه حکومت بود.تاریخدانان قدمت تاریخی کرمانشاه را بین ۸ تا ۱۲ هزار سال برآورد کرده‌اند و برخلاف سایر نقاط ایران که به صورت مقطعی مورد سکونت قرار می‌گرفته‌اند، این مکان همواره مورد سکونت انسان در دوره‌های مختلف قرار گرفته‌است.این شهر به لحاظ تاریخی از دوران باستان به عنوان دروازهٔ ورودی آسیا به جلگهء معروف میان‌رودان بوده‌است. دلیل این ادعا همان‌طور که در متون تاریخی نیز آمده‌است، وجود بزرگترین راه ارتباطی میان فلات ایران، چین و هندوستان با ساکنان میان‌رودان است که به این راه اصطلاحاً شاهی نیز گفته می‌شود.

ماده ۲۵: حق خوراک و مسکن و مراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه

الف) هرکس حق دارد که سطح زندگی او ، سلامتی و رفاه خود و خانواده اش را از حیث خوراک ومسکن ومراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی تامین کند و همچنین حق دارد که در مواقع بیکاری ، بیماری ، نقص اعضا ، بیوگی ، پیری یا در تمام موارد دیگری که به علل خارج از اراده انسان ، وسایل امرار معاش او از بین رفته باشد از شرایط آبرومندانه زندگی برخوردار شود.

ب) مادران وکودکان حق دارند که از کمک و مراقبت مخصوصی بهره مند شوند . کودکان چه براثر ازدواج و چه بدون ازدواج به دنیا آمده باشند، حق دارند که همه از یک نوع حمایت اجتماعی برخوردار شوند.

نیلوفر ایمانیان 

www.zanoazadegy.blogspot.de

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر