خطر شیوع هپاتیت در مناطق سیل زده

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد گفت: خطر شیوع بیماری هپاتیت نوع A و E در رخداد سیل و پس از آن وجود دارد.
دکتر سیدموید علویان با اشاره به اینکه خطر شیوع بیماری هپاتیت نوع A و E در مناطق سیل‌زده، اظهار کرد: دلیل وجود این خطر بالقوه، از بین رفتن زیر ساخت‌های آب آشامیدنی و کاهش سطح بهداشت و تراکم جمعیت در اردوگاه‌های احداثی است.
وی با بیان اینکه خوشبختانه شبکه بهداشتی نسبت به تامین آب آشامیدنی سالم اهتمام جدی دارد، تاکید کرد: در حوادث غیر مترقبه تامین آب آشامیدنی سالم، تغذیه بهداشتی و توصیه به رعایت بهداشت فردی بسیار حایز اهمیت است.



علایم هپاتیت B:

در بدو ورود ویروس به بدن تا مدتی بدون علامت می باشد سپس در مرحله حاد علایمی شبیه سرماخوردگی، ضعف، خستگی، بیحالی، تهوع، استفراغ، کسالت، درد مفاصل و عضلات در مبتلا روی می دهد. در مرحله دوم بروز زردی در ملتحمه چشم و پوست بدن (گاهی اصلا اتفاق نمی افتد)، تیره شدن رنگ ادرار و کم رنگ شدن رنگ مدفوع را شاهد خواهیم بود.

لازم به ذکر است که در افراد آلوده هر کدام ممکن است یک یا چند مورد از علایم را بروز دهند که بستگی به شدت آلوده شدن به ویروس وسیستم ایمنی فرد مبتلا دارد. 80 تا 90 درصد بیماران در مرحله حاد یعنی قبل از جایگزینی ویروس در کبد قابل درمان خواهند بود. به هر دلیلی درمان انجام نشود یا دیر انجام شود و یا بدن بیمار پاسخ مناسب به درمان ندهد،بیماری به مرحله مزمن وارد خواهد شد. در این حالت فرد ناقل محسوب خواهد شد.
فرد ناقل ویروس HBSAg را در تمام سلولهای بدن و ترشحات خود خواهد داشت: خون، لنف، عرق، بزاق، اشک چشم، مایع منی وسایر ترشحات جنسی. بعنوان نمونه اگر فرد مبتلا عطسه یا سرفه کند ترشحات بزاقی او داخل چشم ویا زخم باز فرد سالم وارد شود احتمال ابتلا وجود دارد.


ناقلین افرادی هستند که ویروس در بدن آنها به نوعی سازگاری رسیده و زندگی همزیستی با هم دارند فرد ناقل برای اطرافیانش خطرناک بوده و عامل انتقال بیماری به افراد سالم می باشد. فرد ناقل گاهی تا پایان عمر بیماری را بصورت نهفته با خود دارد. گاهی نیز بیماری فعال شده و سبب التهاب کبد می شود. در چنین شرایطی آزمایشات کبدی ALT، AST در خون افزایش می یابد که ممکن است بیماری به سمت سیروز کبدی و یا سرطان کبد کشیده شود خوشبختانه تنها یک الی دو درصد از بیماران به این سمت کشیده می شوند.


راههای انتقال

1.روابط جنسی پر خطر

2.خون وفراورده های خونی ،خوشبختانه در کشور ما خونها همه کنترل میشوند

3.از مادر به جنین از طریق بند ناف

4.از مادر به نوزاد از طریق رابطه مداوم وشیر دهی

5.معتادان تزریقی وسرنگ مشترک

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر