نشست «الهیات محیط زیست با تکیه بر دیدگاه اسلام» با سخنرانی آیت الله سید مصطفی محقق داماد در راستای ادامه برگزاری سلسله نشست های تخصصی توسعه استان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان برگزار شد.
به گزارش گیل خبر، در ابتدای جلسه کیوان محمدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با خوش آمدگویی به حاضرین و عرض خیر مقدم به آیت الله محقق داماد خطاب به حاضرین بیان داشت: آیت الله محقق داماد از افتخارات جهان تشیع و به عقیده من جهان انسانی است و بهتر است که فردی مانند من برای تمجید از ایشان فقط سکوت کند.
وی ادامه داد: پذیرش ایشان برای حضور در این مراسم اجابت خواسته مردم عالم پرور گیلان بود، استانی که همواره مفاخر دینی و علمی پرشماری از میرزا حبیب الله رشتی تا آیت الله بهجت فومنی داشته است.
وی افزود: اجابت ایشان برای حضور در استان اجابت به کلیه فرهیختگان و اساتید استان گیلان است، حضور ایشان را گرامی می داریم و امیدواریم که بهره کافی از محضر ایشان ببریم.
در ادامه جلسه آیت الله سید مصطفی محقق داماد مجتهد، حقوقدان، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران، عضو هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که چهره هایی با سنین بالا در جلسه حضور دارند گفت: بنده ۵۱ سال است که معلم هستم و از نتایج طولانی بودن عمر معلمی این است که انسان حاصل و فراورده عمر خودش را به چشم می بیند، از این که این فرصت برای من فراهم شد متشکر هستم. وی با اشاره به مجله ساینس و قدمت ۱۴۰ ساله آن گفت: این مجله مهم ترین مجله علمی جهان امروز است که من بسیاری از اعضای تحریریه آن را از نزدیک می شناسم و سردبیر این مجله در مدت اخیر مهمان ما بود، در سال ۱۹۶۷ مقاله ای با عنوان«ریشه های تاریخی مشکلات محیط زیست ما» به قلم وایت استاد دانشگاه های آمریکا در چهار صفحه نوشته شد که در آن مقاله او نتیجه گرفته تمام مشکلات ریشه در دو دین مسیحیت و یهودیت دارد، چرا که این ادیان آموزه ای دارند که خداوند را همه چیز را برای بشر آفریده است و به تعبیر امروزی بشر را ناز پروده کرده است. وی افزود: در آن زمان کشیش های کلیسا به این نوشته اعتراض و او را تکفیر کردند ولی در بین پاسخ ها هیچ پاس علمی و منطقی دیده نمی شد.
این استاد حوزه دانشگاه در ادامه به چاپ کتاب دیگر در این زمینه اشاره کرد و گفت: در سال ۱۹۸۳ نیز کتابی با نام بشر و جهان طبیعت منتشر شد ، نویسنده کتاب که حدس می زنم یهودی باشد در این کتاب نوشته است که نه تنها مسیحیت و یهودیت بلکه اسلام هم زمینه نابودی محیط زیست توسط بشر را فراهم می کند و به چند آیه از قرآن اشاره کرد و عکس ها و تصاویری را همراه با آن در کتاب آورده است تا نتیجه بگیرد که ادیان سه گانه علل الخصوص اسلام همه طبیعت را تسخیر شده برای انسان معرفی می کنند، این زمینه نابودی محیط زیست به دست انسان است. وی افزود: در مورد اسلام اگر بدون هیچگونه تعصبی نگاه کنیم به خوبی به مسائل محیط زیست و حق طبیعت پرداخته شده است، اما باید بدانیم آیه ای در قرآن است که اگر نفهمیم خطرناک ترین است و در واقع تمام فجایعی که امروزه در خاورمیانه در حال وقوع است از نفهمیدن آیات قرآن است.
دیندار کج اندیش بسیار خطرناک است/ آلوده کردن طبیعت آلوده کردن «نمود حق» است
آیت الله محقق داماد در ادامه اظهار داشت: اوایل انقلاب یک عده نادان بی سواد که قرآن را نفهمیدند و در آن اندیشه نکرده اند با تکیه بر آیه ۳۹ نجم «لَیسَ لِلاِنسانِ اِلّا ما سَعى» شروع به تندروی هایی کردند، در واقع باید بگویم ظلمی که تفکر چپ در این کشور چپ کرد کمتر از ظلم مغول نبود.
وی در ادامه گفت: باید در قرآن و احکام دین تدبر و تفکر کنیم آن سوی قرآن را باید بفهمیم، اگر قرار باشد دین را کج بفهمیم دین نداشته باشیم بهتر است، چون دیندار کج اندیش بسیار خطرناک است.
استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی در ادامه خاطرنشان کرد: درست است که هدف نهایی طبیعت انسان است و در حکمت متعالیه(حکمت ملاصدرا) جهان از طریق انسان باید به خدا برسد، اما این بدان معنا نیست که انسان مالک و صاحب اختیار است ، به نظر بنده یکی از اشتباهات در ترجمه قرآن این است که «آیه» را «نشانه» معنا کرده اند، به نظر من بهترین ترجمه فارسی برای این کلمه «نمود» است. چرا که زیبایی گل، زیبایی جنگل، زیبایی دریا «نمود» زیبایی خدا است، آلوده کردن طبیعت آلوده کردن «نمود حق» است.
وی افزود: کریه ترین کاری که انسان می تواند بکند کثیف کردن نمود حق است، نباید انسان دریا و رودخانه را آلوده کند.
آیت الله محقق داماد با اشاره به دیدار روز گذشته خود با آیت الله قربانی گفت: وقتی دیدار به پایان رسید از یکی از دوستان همراه پرسیدم آیا در کلاس های درس آیت الله قربانی شرکت می کنید گفت بله، موضوع درس را پرسیدم گفت: «وضو» که به عقیده من یک موضوع بسیار مهم است ولی علما و فقها به اندازه کافی درباره آن گفته اند، در کتابخانه بنده بیش از صد جلد کتاب در باب مساله وضو وجود دارد، اما آنچه امروز جایش خالی است مسائل شرعی محیط زیست است، اگر کسی کیسه زباله را باز بگذارد و مگسی از آن برخیزد و بر زخم فرد دیگری بنشیند و از این مساله بیماری بوجود آید این فرد در قبال بیماری مسئول است، فرد مومنی که نماز را اول وقت می خواند باید بداند که دستمال آلوده خود را کجا رها کرده و یا اتومبیل خود را کجا پارک کرده است تا به محیط زیست و جهان پیرامون خود آسیب نرساند.
وقتی روی مسائل شرعی محیط زیست تبلیغ صورت نگیرد اوضاع مثل شهر نجف خواهد شد
این استاد دانشگاه در ادامه بیان داشت: قاعده لاضرر و لاضرار فقط مربوط به بحث فقهی مشخص نیست، بلکه برای همه زمینه ها و امور کاربرد دارد، در جهان اسلام سه حوزه بزرگ وجود دارد، حوزه نجف، قم و مشهد، وقتی روی مسائل شرعی محیط زیست تبلیغ صورت نگیرد اوضاع مثل شهر نجف خواهد شد، کوچه های نجف بروید نگاه کنید، آیا تمیز است؟ کسی درباره این آلودگی ها شبهه شرعی ندارد، ادرار در کوچه های شهر یک رسم در بین مردم است که خیابان برای مردم مانند دستشویی است.
وی افزود: امر به معروف در دنیای امروز حفظ محیط زیست و حفظ فرهنگ عمومی محیط زیست است، اگر مسئولین آموزش و پرورش در جلسه هستند دستشان را می بوسم که گروه های علمی تشکیل بدهند و آموزش بدهند، من به خوبی اطلاع دارم که برترین آموزگاران کشور گیلانی ها هستند، پس با کار علمی و آموزشی حظ محیط زیست را به کودکان یاد بدهید.
محقق داماد تصریح کرد: به عنوان آموزگار هفتاد و یکساله می گویم مشکل اصلی کشور اخلاق است، در مدتی که در شهر شما هستم، در هر کوچه و کنار رودخانه بوی زباله و فاضلاب بسیار نامناسب است، اینجا شهر شما است و من مهمانم، از شما می خواهم همه کارها را بر عهده دولت نگذارید، چرا حفظ منافع ملی را آموزش داده اند،ما باید وطن ما را اولویت قرار بدهیم و برای ایران، عرب و اجنبی و چین و روسیه و اروپا دلسوزی نمی کنند، ما باید برای حفظ منابع کشورمان بکوشیم این صدای فردوسی را که گفت «چو ایران مباشد تن من مباد» باید در گوشمان طنین انداز باشد.
استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: ما صاحب یکی از بزرگترین و کهن ترین تمدن های بشریت هستیم، اما نباید تنها به گذشته اکتفا کنیم، در کشور ما آمار محیط زیست افتضاح است، چرا جنگل زدایی رخ می دهد و محیط زیست و منابع طبیعی به دست خودمان از بین می روند.
آیت الله محقق داماد در پایان صحبت های خود با اشاره به قسم به طبیعت در قرآن گفت: به عنوان یک طلبه الهیات بسیار تحقیق کردم، هیچ سابقه ای از قسم به طبیعت در شعر و ادبیات عرب تا پیش از نزول قرآن نمی بینید، این اعجاز و نوآوری قرآن است که بسیار زیبا است.
وی در ادامه خواستار آن شد که هنرمندان و شعرا به دنبال تولید آثار با محوریت حفظ محیط زیست و نشر فرهنگ عمومی حفظ محیط زیست بروند و در تاکید کرد: در دیدار افطاری سالانه ای که به صورت خصوصی خدمت رهبری می رسیم در اولین سال بعد از چاپ کتاب «الهیات محیط زیست» بنده این کتاب را خدمت ایشان عرضه کردم که رهبری بعد از دیدن این کتاب به بنده فرمودند «چقدر جای این کتاب خالی بود» که این نشان از اهمیت دیدگاه محیط زیست در دیدگاه رهبری دارند.
به گزارش گیل خبر، در ابتدای جلسه کیوان محمدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با خوش آمدگویی به حاضرین و عرض خیر مقدم به آیت الله محقق داماد خطاب به حاضرین بیان داشت: آیت الله محقق داماد از افتخارات جهان تشیع و به عقیده من جهان انسانی است و بهتر است که فردی مانند من برای تمجید از ایشان فقط سکوت کند.
وی ادامه داد: پذیرش ایشان برای حضور در این مراسم اجابت خواسته مردم عالم پرور گیلان بود، استانی که همواره مفاخر دینی و علمی پرشماری از میرزا حبیب الله رشتی تا آیت الله بهجت فومنی داشته است.
وی افزود: اجابت ایشان برای حضور در استان اجابت به کلیه فرهیختگان و اساتید استان گیلان است، حضور ایشان را گرامی می داریم و امیدواریم که بهره کافی از محضر ایشان ببریم.
در ادامه جلسه آیت الله سید مصطفی محقق داماد مجتهد، حقوقدان، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران، عضو هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که چهره هایی با سنین بالا در جلسه حضور دارند گفت: بنده ۵۱ سال است که معلم هستم و از نتایج طولانی بودن عمر معلمی این است که انسان حاصل و فراورده عمر خودش را به چشم می بیند، از این که این فرصت برای من فراهم شد متشکر هستم. وی با اشاره به مجله ساینس و قدمت ۱۴۰ ساله آن گفت: این مجله مهم ترین مجله علمی جهان امروز است که من بسیاری از اعضای تحریریه آن را از نزدیک می شناسم و سردبیر این مجله در مدت اخیر مهمان ما بود، در سال ۱۹۶۷ مقاله ای با عنوان«ریشه های تاریخی مشکلات محیط زیست ما» به قلم وایت استاد دانشگاه های آمریکا در چهار صفحه نوشته شد که در آن مقاله او نتیجه گرفته تمام مشکلات ریشه در دو دین مسیحیت و یهودیت دارد، چرا که این ادیان آموزه ای دارند که خداوند را همه چیز را برای بشر آفریده است و به تعبیر امروزی بشر را ناز پروده کرده است. وی افزود: در آن زمان کشیش های کلیسا به این نوشته اعتراض و او را تکفیر کردند ولی در بین پاسخ ها هیچ پاس علمی و منطقی دیده نمی شد.
این استاد حوزه دانشگاه در ادامه به چاپ کتاب دیگر در این زمینه اشاره کرد و گفت: در سال ۱۹۸۳ نیز کتابی با نام بشر و جهان طبیعت منتشر شد ، نویسنده کتاب که حدس می زنم یهودی باشد در این کتاب نوشته است که نه تنها مسیحیت و یهودیت بلکه اسلام هم زمینه نابودی محیط زیست توسط بشر را فراهم می کند و به چند آیه از قرآن اشاره کرد و عکس ها و تصاویری را همراه با آن در کتاب آورده است تا نتیجه بگیرد که ادیان سه گانه علل الخصوص اسلام همه طبیعت را تسخیر شده برای انسان معرفی می کنند، این زمینه نابودی محیط زیست به دست انسان است. وی افزود: در مورد اسلام اگر بدون هیچگونه تعصبی نگاه کنیم به خوبی به مسائل محیط زیست و حق طبیعت پرداخته شده است، اما باید بدانیم آیه ای در قرآن است که اگر نفهمیم خطرناک ترین است و در واقع تمام فجایعی که امروزه در خاورمیانه در حال وقوع است از نفهمیدن آیات قرآن است.
دیندار کج اندیش بسیار خطرناک است/ آلوده کردن طبیعت آلوده کردن «نمود حق» است
آیت الله محقق داماد در ادامه اظهار داشت: اوایل انقلاب یک عده نادان بی سواد که قرآن را نفهمیدند و در آن اندیشه نکرده اند با تکیه بر آیه ۳۹ نجم «لَیسَ لِلاِنسانِ اِلّا ما سَعى» شروع به تندروی هایی کردند، در واقع باید بگویم ظلمی که تفکر چپ در این کشور چپ کرد کمتر از ظلم مغول نبود.
وی در ادامه گفت: باید در قرآن و احکام دین تدبر و تفکر کنیم آن سوی قرآن را باید بفهمیم، اگر قرار باشد دین را کج بفهمیم دین نداشته باشیم بهتر است، چون دیندار کج اندیش بسیار خطرناک است.
استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی در ادامه خاطرنشان کرد: درست است که هدف نهایی طبیعت انسان است و در حکمت متعالیه(حکمت ملاصدرا) جهان از طریق انسان باید به خدا برسد، اما این بدان معنا نیست که انسان مالک و صاحب اختیار است ، به نظر بنده یکی از اشتباهات در ترجمه قرآن این است که «آیه» را «نشانه» معنا کرده اند، به نظر من بهترین ترجمه فارسی برای این کلمه «نمود» است. چرا که زیبایی گل، زیبایی جنگل، زیبایی دریا «نمود» زیبایی خدا است، آلوده کردن طبیعت آلوده کردن «نمود حق» است.
وی افزود: کریه ترین کاری که انسان می تواند بکند کثیف کردن نمود حق است، نباید انسان دریا و رودخانه را آلوده کند.
آیت الله محقق داماد با اشاره به دیدار روز گذشته خود با آیت الله قربانی گفت: وقتی دیدار به پایان رسید از یکی از دوستان همراه پرسیدم آیا در کلاس های درس آیت الله قربانی شرکت می کنید گفت بله، موضوع درس را پرسیدم گفت: «وضو» که به عقیده من یک موضوع بسیار مهم است ولی علما و فقها به اندازه کافی درباره آن گفته اند، در کتابخانه بنده بیش از صد جلد کتاب در باب مساله وضو وجود دارد، اما آنچه امروز جایش خالی است مسائل شرعی محیط زیست است، اگر کسی کیسه زباله را باز بگذارد و مگسی از آن برخیزد و بر زخم فرد دیگری بنشیند و از این مساله بیماری بوجود آید این فرد در قبال بیماری مسئول است، فرد مومنی که نماز را اول وقت می خواند باید بداند که دستمال آلوده خود را کجا رها کرده و یا اتومبیل خود را کجا پارک کرده است تا به محیط زیست و جهان پیرامون خود آسیب نرساند.
وقتی روی مسائل شرعی محیط زیست تبلیغ صورت نگیرد اوضاع مثل شهر نجف خواهد شد
این استاد دانشگاه در ادامه بیان داشت: قاعده لاضرر و لاضرار فقط مربوط به بحث فقهی مشخص نیست، بلکه برای همه زمینه ها و امور کاربرد دارد، در جهان اسلام سه حوزه بزرگ وجود دارد، حوزه نجف، قم و مشهد، وقتی روی مسائل شرعی محیط زیست تبلیغ صورت نگیرد اوضاع مثل شهر نجف خواهد شد، کوچه های نجف بروید نگاه کنید، آیا تمیز است؟ کسی درباره این آلودگی ها شبهه شرعی ندارد، ادرار در کوچه های شهر یک رسم در بین مردم است که خیابان برای مردم مانند دستشویی است.
وی افزود: امر به معروف در دنیای امروز حفظ محیط زیست و حفظ فرهنگ عمومی محیط زیست است، اگر مسئولین آموزش و پرورش در جلسه هستند دستشان را می بوسم که گروه های علمی تشکیل بدهند و آموزش بدهند، من به خوبی اطلاع دارم که برترین آموزگاران کشور گیلانی ها هستند، پس با کار علمی و آموزشی حظ محیط زیست را به کودکان یاد بدهید.
محقق داماد تصریح کرد: به عنوان آموزگار هفتاد و یکساله می گویم مشکل اصلی کشور اخلاق است، در مدتی که در شهر شما هستم، در هر کوچه و کنار رودخانه بوی زباله و فاضلاب بسیار نامناسب است، اینجا شهر شما است و من مهمانم، از شما می خواهم همه کارها را بر عهده دولت نگذارید، چرا حفظ منافع ملی را آموزش داده اند،ما باید وطن ما را اولویت قرار بدهیم و برای ایران، عرب و اجنبی و چین و روسیه و اروپا دلسوزی نمی کنند، ما باید برای حفظ منابع کشورمان بکوشیم این صدای فردوسی را که گفت «چو ایران مباشد تن من مباد» باید در گوشمان طنین انداز باشد.
استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: ما صاحب یکی از بزرگترین و کهن ترین تمدن های بشریت هستیم، اما نباید تنها به گذشته اکتفا کنیم، در کشور ما آمار محیط زیست افتضاح است، چرا جنگل زدایی رخ می دهد و محیط زیست و منابع طبیعی به دست خودمان از بین می روند.
آیت الله محقق داماد در پایان صحبت های خود با اشاره به قسم به طبیعت در قرآن گفت: به عنوان یک طلبه الهیات بسیار تحقیق کردم، هیچ سابقه ای از قسم به طبیعت در شعر و ادبیات عرب تا پیش از نزول قرآن نمی بینید، این اعجاز و نوآوری قرآن است که بسیار زیبا است.
وی در ادامه خواستار آن شد که هنرمندان و شعرا به دنبال تولید آثار با محوریت حفظ محیط زیست و نشر فرهنگ عمومی حفظ محیط زیست بروند و در تاکید کرد: در دیدار افطاری سالانه ای که به صورت خصوصی خدمت رهبری می رسیم در اولین سال بعد از چاپ کتاب «الهیات محیط زیست» بنده این کتاب را خدمت ایشان عرضه کردم که رهبری بعد از دیدن این کتاب به بنده فرمودند «چقدر جای این کتاب خالی بود» که این نشان از اهمیت دیدگاه محیط زیست در دیدگاه رهبری دارند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر