کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: ایران ممنوعیت قطعی اعدام نوجوانان را نقض کرد

زید رعد الحسین گفته است ایران ممنوعیت قطعی اعدام نوجوانان، تحت قانون بین المللی حقوق بشر، را نقض می کند.




به گزارش «محبت نیوز» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه، با اشاره به افزایش اعدام محکومان زیر سن قانونی در ایران در ابتدای سال جاری میلادی، از حکومت ایران خواست اجرای حکم اعدام محکومانی که هنگام ارتکاب به جرم زیر ۱۸ سال داشته‌اند را متوقف کند.
صدای آمریکا به نقل از رویترز، زید رعد الحسین گفت سه نفر در ایران که هنگام ارتکاب به جرم ۱۵ یا ۱۶ سال داشتند در ماه ژانویه اعدام شدند و این در حالی است که حدود ۸۰ نفر دیگر که هنگام وقوع جرم زیر سن قانونی بوده‌اند در معرض حکم اعدام هستند.
این مقام ارشد حقوق بشری سازمان ملل در ادامه بیانیه‌ای که در همین زمینه منتشر کرده است تاکید کرد، «اعدام محکومان نوجوان تحت قوانین بین المللی، بدون هیچ ابهامی و صرف نظر از شرایط پرونده و ماهیت جرمی که آنها مرتکب شده‌اند، ممنوع است.»
رعد الحسین با یادآوری این که در سال گذشته میلادی، ۲۰۱۷، پنج محکوم در ایران که هنگام ارتکاب به جرم زیر ۱۸ سال داشتند اعدام شدند، گفت متأسفم که بگویم ایران ممنوعیت قطعی اعدام نوجوانان، تحت قانون بین المللی حقوق بشر، را نقض کرده است.
ایران هنوز واکنش رسمی به این بیانیه کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نشان نداده است.
ایران عضو کنوانسیون بین المللی حقوق کودک است که افراد زیر ۱۸ سال را از مجازات اعدام مصون می‌دارد. با این حال برخی قضات جمهوری اسلامی به استناد «بلوغ شرعی»، افراد بین ۱۵ تا ۱۸ سال را کودک به حساب نمی‌آورند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر