درخواست دادستان کل کشور برای تعقیب قضایی عوامل رقص کودکان در مراسم روز زن


یک روز پس از برگزاری مراسم روز زن از سوی شهرداری تهران در برج میلاد، دادستان کل کشور دستور برخورد با متخلفان و هنجارشکنان این مراسم را داد. آنچه که دادستان تهران و برخی از مسوولان آن را هنجارشکنی و خلاف عفت عمومی دانستهاند اجرای برنامه رقص دختران زیر هشت سال بوده است.

در این برنامه که غروب سه شنبه ۱۵ اسفند ماه از سوی همایش بانوان شاغل شهرداری تهران  به مناسبت روز زن در برج میلاد برگزار شده، محمد علی نجفی شهردار تهران، معاونانش و فاطمه راکعی مشاور شهردار تهران به همراه ۲۰۰۰ مهمان دیگر که اکثرا کارکنان شهرداری تهران بودهاند شرکت داشتند.
دادستان کل کشور روز ۱۶ اسفند ماه طی دستور کتبی از دادستان عمومی و انقلاب تهران خواستار «برخورد لازم با هنجارشکنان و متخلفان این مراسم» شده استدر متن این نامه که از سوی خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران منتشر شده، دادستان کل کشور نوشته در مراسم روز زن از سوی شهرداری تهران «اعمالی خلاف عفت عمومی ترویج و انجام» شده است که باید مترکبین و مسببین آن تحت تعقیب قضایی بگیرند.
عکس  و فیلم رقص کودکان در این برنامه که پس از دستور دادستان کل کشور و انتقادهای دیگر مسوولان در روزنامه‌ها و شبکههای اجتماعی منتشر شد، چند دختر بچه زیر هشت سال را نشان میدهد که با بلوز و شلوار مشکی و کاملا پوشیده روی صحن به شیوه محلی رقصیده‌اند. زنانی نیز با پوشش‌های محلی ایرانی و حجاب کامل در اطراف صحن ساز می‌زنند و سرودی را همخوانی می‌کنند.
روزنامه ایران در توییتر روز ۱۶ اسفند ماه هم‌زمان با اعتراضات شدید تندروها با انتشار عکسی از دختر بچه‌های این مراسم نوشت: «یک منبع نزدیک به شهرداری تهران این عکس را در اختیار ما قرار داد و اعلام کرد: این دختر بچه‌ها در مراسم شهرداری برنامه اجرا کرده‌اند ولی دلواپسان مدعی رقص زنان در حضور مردان شده‌اند!»
خبرگزاری مهر در مطلبی از محمدعلی نجفی شهردار تهران نوشته است او چرا با دیدن رقص مراسم را ترک نکرده و حتی آنها را تشویق هم کرده است.
محمد علی نجفی در گفتوگویی در برابر این انتقاد گفت دلیلی برای ترک مراسم وجود نداشت. او گفت «دو هزار نفر از کارمندان شهرداری تهران در آنجا حضور داشتند و من نیز به احترام آنها در آن برنامه شرکت کرده بودم»
شهردار تهران درباره این مراسم توضیح داده: «کسانی که برای این مراسم برنامهریزی کرده بودند اعلام کردند سن همه دختربچههایی که آنجا برنامهای را اجرا کرده و گل افشانی کردند زیر هشت سال بوده است بنابراین اشکال شرعی وجود نداشته.»
محمدعلی نجفی در توییتر خود نیز در مقابل انتقادها نوشت: «اسلام دین عزا نیست،  دین شادی، نشاط و زندگی است اما باید شئونات و چارچوب‌ها در شادی هم رعایت شود و این خود یک هنر است. امروز طی ابلاغیه‌ای تاکید کردم همه همکارانم در موظف هستند  و ارزش‌ها را در اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری رعایت کنند.»
شهردار تهران پس از این اظهارات طی ابلاغیهای به برگزار کنندگان مراسم تذکر داد که در برگزاری مراسمها شئونات اسلامی را رعایت کنند. خبرگزاری مهر نیز در مطلبی انتقادی نسبت به ابلاغیه نجفی یک روز پس از برنامه نوشت: «گر نجفی نگران رعایت نشدن شئونات اسلامی بود باید همان زمان ضمن ترک برنامه، تذکر لازم و توبیخ قانونی را به عوامل برگزار کننده مراسم ابلاغ می کرد.»
خبرگزاری مهر با انتقاد شدید رقص کودکان در برنامههای رسمی را اتفاق «بیسابقه» خوانده است و نوشته «در این فیلم شهردار تهران در انتهای مراسم، اجراکنندگان را تشویق هم می‌کند. بدون شک چنین برنامه‌ای تاکنون در مراسمات رسمی نهادها و ادارات بی‌سابقه بوده است.»
از سوی دیگر حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز ۱۷ اسفند ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس «رقص دختران مقابل شهردار» را نه تنها هنجارشکنی دانسته بلکه آن را ادامه یک جریان دانسته و از دستگاه قضایی خواستار پیگیری شده است.
در واقع معاون فرهنگی شهرداری به برنامه‌ای که توسط این نهاد و برای کارکنانش اجرا شده را نقد و خواستار پیگیری قضایی‌اش شده است. 
این مقام شهرداری گفت «بنده اساسا این هنجارشکنی را اتفاقی نمی‌دانم.» او در ادامه آن را به «یک جریان» ربط داد و گفت: «بانگاهی به صفحه فرهنگ کشور در مییابیم مباحثی مانند «لفظ اختیاری و اجباری برای حجاب، حضور زنان در ورزشگاهها، بازیورزشکاران با نمایندگان رژیم اشغالگر قدس و …» یک جریان است و معتقدم سیستم قضایی کشور باید این جریان را بشناسد وهمانطور که دادستان محترم تهران گفتند، تعقیب شود
با این حال او هیچ توضیحی نداده که چطور «یک جریان» بدون اجازه و برنامهریزی از سوی او به عنوان معاون فرهنگی شهرداری و بقیه مسوولان این سازمان میتواند در مقابل چشمان ۲۰۰۰ بیننده کاری را انجام دهد. 
در ادامه اعتراضات آیت‌الله حسین نوری همدانی روز ۱۷ اسفند ماه گفت «خانواده شهدا» باید در برابر این رقص به «میدان »بیایند و «اعتراض خود را بیان کنند.» چون به اعتقاد او «بهواسطه خون شهدا این امنیت و انقلاب به وجود آمده و چنین حرکاتی در جامعهانقلابی بسیار جای تأسف دارد
حمید رسایی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در متتی که از سوی خبرگزاری تسنیم منتشر شده اجرای این برنامه را از روی «عیاش صفت» و «شکم سیری» دانسته و نوشته است: «فیلمی که می‌بینید، گوشه‌ای از مراسم شهرداری تهران در برج میلاد است که به‌مناسبت روز زن با حضور شهردار و معاونین وی برگزار شده است. در این مراسم دخترکانی می‌رقصند و نوازندگانی می‌نوازند و بانوانی هم می‌خوانند! بدون تردید، هیچ نسبتی بین این مراسم با این کیفیت و بانویی که بر اساس باورها، اعتقادات و رفتارهای وی، روز تولد ایشان به نام روز مادر و یک هفته به نام بزرگداشت مقام زن نام گذاری شده، نیست. اما از این که بگذریم باید به تهرانی‌های عزیز یادآور شد که از دل چنین تفکر عیاش‌صفت و شکم‌سیری، هرگز راهکاری برای حل مشکلات و معضلات تهران مثل آلودگی هوا، ترافیک، بافتهای فرسوده، رسمیت داشتن رشوه در شهرداری و … در نمی‌آبد.»
رقص کودکان هشت ساله تهدیدی برای جمهوری اسلامی
در مقابل اعتراض تندروها به رقص کودکان و همخوانی زنان، بسیاری از شخصیت‌های سیاسی، روزنامه‌نگار و فعالان اجتماعی این اعتراض‌ها را مردود و عجیب دانسته‌اند. ناهید خداکرمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در توییتر خود نوشت: »تاسف‌انگیز است که کودکان‌مان هم ازین نگاه مسموم و جنسیت‌زده‌ به  در امان نیستند. اگر به جای حساسیت به رقص و شادی ، حساس به تاراج بیت‌المال بودید امروز  ۵۲ هزار میلیارد بدهی نداشت.»
آمنه شیرافکن روزنامه‌نگار با کنایه از اعتراض آیت‌الله نوری همدانی از رقص دختران در توییتر خود نوشت: «بچه های  به نظرم یه دعوتی از آیت الله نوری همدانی داشته باشند من باب توجیه مشکلات روز دختران ایران، دیدار میدانی و حضوری از محله های ته خط هم پیشنهاد میشه.»
آذر منصوری فعال سیاسی نیز در توییتی با اشاره به سکوت در برابر فسادهای بزرگ جامعه نوشته است: «ای کاش فقط کمی از این همه هیاهو و فریادهای وااسلاما برای رقص و‌شادی کودکان و همخوانی زنان، برای فسادها و اختلاس هایی بود که صفرهایی آن را نمی توان در یک صفحه جای داد.کدام اسلام تصرف در حق الناس و بیت المال را مشروع و حق شادی را نا مشروع می داند؟؟فاین تذهبون؟؟»
شیرین فاضلی کاربر توییتر هم با مقایسه ازدواج کودکان و رقص آنها نوشته : «به رقص دختر بچه ٨ ساله واکنش نشون میدن ولی به ازدواج اجباریش نه به کار اجباریش نه به تجاوزش نه تنها مسئله مهم مملکتمون در حال حاظر فقط رقصیدن چندتا دختربچس.»
سعید یعقوبی‌نژاد کاربر دیگر نیز نوشته است: «حضرات حاکم همه فعال سیاسی نیستند که زندان و دادگاه برایشان عادی شده باشد. خبر پیگیری رقص کودکان توسط دادستان تهران یعنی شروع کابوس و نگرانی چند کودک و خانواده هایشان.»
ترمه کاربر دیگر نیز در توییتر خود با یادآوری کودکان خیابان و بچه‌های زلزله‌زده نوشت: «اینهمه واکنش فقط در مقابل جشن و شادی چندتا دختربچس؛چشمای هیزشون سریع میبینه. حالا کودکان کار و ازدواج کودکان و بچه های زلزله زده و …جلوی چشمشون پره ولی کورن نمیبینن.»
حسین باستانی روزنامه‌نگار در توییتر خود با یادآوری تبرئه پرونده سعید طوسی نوشت: «دادستان کل به دادستان تهران دستور داده به پرونده “ترویج اعمال خلاف عفت عمومی” در مراسم  در  “به قید تسریع” رسیدگی شود. منظورشان “پرونده” رقص این چند کودک معصوم است. این همان  ای است که پرونده امثال  سال‌ها در آن خاک می‌خورد و به جایی نمی‌رسد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر