موسیقی ۹۶؛ از استمرار لغو کنسرتها تا تغییرات گسترده مدیریتی

جشنواره موسیقی فجر و افت فروش بخش پاپ و کمترین میزان حضور زنان


جشنواره موسیقی فجر که از منظر کمی بیشترین تعداد کنسرت‌های سال را در بازه زمانی محدودی می‌توان در آن مشاهده کرد، در سه سال گذشته با حرف و حدیث‌های فراوانی روبرو بود، مجریان و مدیران کنونی جشنواره در ابتدا از تحولی بنیادین در شکل و محتوای این جشنواره سخن گفتند که به زعم آنها می‌توانست اقتصاد موسیقی را نیز متحول سازد و فضایی ایجاد کند تا جشنواره خود به قطبی اقتصادی در عرصه موسیقی تبدیل شود، اما در عمل نه تنها این خواسته جامه تحقق به خود نگرفت، که سبب شد تا در جشنواره موسیقی فجر سال ۱۳۹۶ بخش موسیقی پاپ جشنواره به تالاری کوچکتر انتقال یابد و در کنار آن افت فروشی در این بخش را شاهد باشیم. علاوه بر آن با ادغام در بخش‌های دیگر و نیز کم کردن اجرای بانوان به دو تا سه اجرا، عملا به فشار منتقدان اجرای بانوان تن دادند تا این جشنواره را از منظر تعداد اجراهای بخش بانوان به کمترین میزان آن در تمامی دوره‌ها کاهش دهند.

داستان دنباله‌دار لغو کنسرت‌های موسیقی

لغو کنسرتها در سال ۹۶ نیز استمرار یافت که از جمله آنها لغو کنسرت مردادماه شهرام ناظری در قوچان بود. در پی این رخداد و لغو برخی کنسرت‌های دیگر خانه موسیقی فراخوانی داد که جمعی از هنرمندان موسیقی پای بیانیه‌ای را امضاء کردند و از دولت خواستند جلوی چنین اقدامات به زغم آنها غیرقانونی را بگیرد. در همین روزها بود که یک خانواده چهارنفره ایرانی در اعتراض به لغو کنسرت‌ها، سفر شصت روزه خود به دور ایران را آغاز کردند.
با تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی عباس صالحی ، او در نخستین نشست خبری خود در نخستین روزهای ماه مهر سال ۹۶ «با تاکید بر اینکه کشور را باید با قانون اداره کرد و هیچ رفتار غیرقانونی با هیچ استدلالی پذیرفته نیست، لغو حتی یک مجوز کنسرت موسیقی را اقدامی اشتباه دانست» اما به رغم آنکه گفته می‌شد او ارتباطات مفیدی با محافل مذهبی قم و مشهد دارد، چند کنسرت بعد از تصدی سمت وزارت او نیز به وقوع پیوست که از جمله آنها لغو کنسرت گروه وزیری به سرپرستی کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده تار بود که با اعلام دادستانی شهرستان بینالود اجرای آن لغو شد. همچنانکه اعلام شد کنسرت علیرضا قربانی در شهر طرقبه نیز لغو شد.
کیوان ساکتحق نشر عکسISNA

ممنوعیت نوازندگی زنان در برخی شهرها

انتشار عکسی از یک نوازنده زن در پشت صحنه یکی از کنسرت‌های موسیقی که حسرت‌زده به اجرای همکارانش نگاه می‌کرد، موجی اعتراضی را پدید آورد تا وجود چنین معضلی را دوباره یادآور شود.
این رخداد و پیش از آن منع حضور نوازندگان زن در اصفهان در جریان اجرای ارکستر ملی اصفهان واکنش‌هایی را سبب شد که وزارت ارشاد اعلام کند به سمت تدوین یک آیین‌ نامه برای اجراهای زنان نوازنده خواهد رفت.
عباس صالحی وزیر ارشاد نیز به این رخداد واکنش نشان داد و گفت : "اجرای صحنهای بانوان در همه استانها باید به یک رویه عمل شود. نوازندگی بانوان در قالب ارکستری و جمعی ایرادی ندارد و حتما باید با یک رویه واحد انجام شود. اما به نظر می‌رسد آیین‌نامه صرف نتواند طیف مخالفان برگزاری کنسرت و به خصوص مخالفان حضور زنان در کنسرت‌ها را قانع سازد و احتمال این که در سال‌های آتی نیز چنین رخدادهایی را شاهد باشیم، دور از ذهن نخواهد بود. اگر چه تا لحظه تنظیم این گزارش نیز خبری از تدوین آیین‌نامه‌‌های برای اجرای زنان نوازنده در کنسرت‌ها منتشر نشده است.
فرهاد فخرالدینی رییس شورای عالی خانه موسیقیحق نشر عکسMEHR

خانه موسیقی و ریاست فرهاد فخرالدینی 

انتقاد برخی از اهالی و منتقدان خانه موسیقی نسبت به غیرفعال بودن شورای عالی خانه موسیقی سبب شد تا دست‌اندرکاران خانه موسیقی بعد از ۱۲ ماه بی‌خبری، نشست شورای عالی خانه موسیقی را برگزار و نسبت به جایگزینی فرهاد فخرالدینی به جای محمدرضا شجریان خبررسانی کنند.
آقای شجریان به دلیل بیماری تقریبا در یک و نیم سال گذشته در هیچ محفلی حضور نداشت و لذا منتقدان نسبت به جایگاه قانونی او به عنوان ریاست شورای عالی معترض بودند. در نشست تغییر ریاست شورای عالی اما آقای شجریان به عنوان ریاست افتخاری شورای عالی برگزیده شد. سمتی که در اساسنامه خانه موسیقی نامی از آن نیامده است.
آقای فخرالدینی که سابقه مدیریت کارهای جمعی، همچون رهبری ارکستر گل‌های قبل انقلاب و ارکستر ملی بعد از انقلاب را برعهده دارد، در نخستین نشست خبری خود گفت که باید صدای منتقدان را شنید و همه دست در دست هم به یک وحدت رویه برای برون رفت از مشکلات موسیقی کشور پرداخت.
با توجه به تحولات اخیر در عرصه مدیریتی کشور، که کفه ترازو را به نفع منتقدان سنگینتر کرده است، باید در انتظار دیدار آقای فخرالدینی با منتقدان خانه موسیقی بود و راه‌کارهایی که سبب شود تا ضریب انتقادات از این نهاد موسیقایی کاهش یابد.
اردلان سرفرازحق نشر عکسARDALAN.SARFARAZ.FAN

رسیدگی به پرونده اردلان سرافراز در ایران و ماجرای کپی رایت

خبر رسیدگی به شکایت یک اهل موسیقی و ترانه سرای مقیم خارج از ایران از سوی یکی از شعبات دادگاه در ایران اسباب شگفتی هنرمندان موسیقی شد.
اردلان سرافراز، ترانه‌سرای نامی ایران که آثار ماندگاری را در حوزه موسیقی پاپ با صدای ابی، داریوش، گوگوش، ستار، معین و هایده و … سروده است، با استفاده از وکیل خود به شکایت از سه خواننده نسبتا مطرح موسیقی پاپ و سنتی به نامهای رضا صادقی، سینا سرلک و علی لهراسبی پرداخت. این پرونده در دادگاه فرهنگ و رسانه بررسی و منجر به صدور کیفرخواست شد و سپس به شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کارکنان دولت ارجاع و نهایتا رای صادر شده خبر از محکومیت این سه خواننده داشت.
نکته مهم این پرونده رسیدگی به شکایت هنرمندی بود که به دلیل سابقه کاریش امکان فعالیت رسمی در داخل ایران را ندارد، اما شکایتش نه تنها بررسی که منجر به محکومیت طرف‌های مقابل شد تا نشان دهد که می‌توان برخی موارد حقوقی را مستقل از سابقه و هویت افراد پیگیری و به نتیجه رساند.
پرونده یاد شده بعد از رسانه‌ای شدن با اعتراض سه خواننده روبرو و از قرار به دادگاه تجدید نظر رفته است که تاکنون خبر تازه‌ای از روند این پرونده رسانه‌ای نشده است.
همایون و پورناظری‌هاحق نشر عکسISNA
رکورد شکنی کنسرت همایون و پورناظریها با ۱۲۰ هزارتماشاگر در ایام اجرا
کمتر اتفاق افتاده است که یک کنسرت موسیقی برای بیش از ۵ یا شش شب متوالی بر صحنه باشد،اما کنسرت-نمایش « سی» همایون شجریان با برخی از هنرمندان سینما و نیز سهراب پورناظری این قاعده را شکست و با نزدیک به ۳۰ اجرا در ماه های مرداد و شهریور و بنا به اعلام دستاندرکاران این پروژه بیش از ۱۲۰ هزار نفر را به صحنه اجرای این برنامه کشاند.
کنسرت نمایش سی یک تئاتر به کارگردانی علیاصغر دشتی براساس سه داستان از داستان‌های شاهنامه (زال و رودابه، رستم و اسفندیار و رستم و سهراب) است که در مرداد و شهریور ۱۳۹۶ در کاخ سعدآباد تهران اجرا شده است.
این نمایش بر اساس داستانی از شاهنامه و به آهنگسازی سهراب پورناظری و بازنویسی نغمه ثمینی به صحنه رفت و اگر چه از سوی گروه‌هایی که دلبسته موسیقی سنتی و صدای همایون در همان فضای موسیقی سنتی هستند، کنسرت راضی کنندهای نبود و توقعات آنان را برآورده نساخت.

منتقدان و تغییرات مدیریتی در حوزه موسیقی از معاونت هنری تا دفتر موسیقی وزارت ارشاد

منتقدان سیاست‌های وزارت ارشاد در زمینه هنری که طیف وسیعی از هنرمندان موسیقی را شامل می‌شد در نهایت و بعد از گذشت سه سال پافشاری بر انتقادات توانستند میوه این صبر را بچینند و به فاصله شش ماه شاهد دو تغییر عمده در سمت‌های اصلی مرتبط با فعالیت‌های موسیقی از سوی دولت باشند.
علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشادحق نشر عکسTASNIM
ابتدا علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد، که به زعم منتقدان یکی از ضعیفترین مدیران میانی دولت به شمار می‌رفت، در میانه‌‌‌های آذرماه جای خود را به مجتبی حسینی داد. نکته جالب توجه این که آقای مرادخانی به رغم کارنامه ضعیف از سوی محدعلی نجفی، شهردار تهران حکم مشاورت هنری گرفت.
در واپسین روزهای سال نیز منتقدان سیاست‌های موسیقی وزارت ارشاد با نگارش نام‌های سرگشاده که امضا و حمایت برخی از چهره‌های نامی موسیقی نیز پای آن بود، به حمایت از مدیریت علی ترابی بر دفتر موسیقی ارشاد پرداختند که در نهایت در روز ۲۷ اسفند حکم مدیریت او از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد. آقای ترابی پیش از این نیز در حوزه موسیقی تجربه‌های موفقی داشت و بیش از یک دهه مدیریت‌های میانی و دبیری اجرایی جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره موسیقی فجر را بر عهده داشت.

مجوز موسیقی برای ۱۰ هزار فعالیت در سال ۹۶

نگاهی به کارنامه و تعداد مجوزهایی که در چند سال اخیر از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای اجراهای صحنهای و انتشار آلبوم و تک آهنگ داده شده است از حجم بالای کاری این دفتر خبر می‌دهد.
برابر آماری که پایگاه خبری دفتر امور موسیقی منتشر کرده است در سال ۱۳۹۶ بالای ۱۰ هزار مجوز موسیقی در قالب‌های کنسرت‌های صحنهای،انتشار آلبوم و تک آهنگ و کتاب گویا صادر شده است که البته بالای ۵ هزار مجوز مربوط به اجراهایی است که تکرار شده‌اند.
در سایت دفتر موسیقی وزارت ارشاد البته تنها فهرست آثار مجوز داده شده سال ۱۳۹۴ قرار دارد و سالهای قبل و بعد از آن در این پایگاه خبری نیست.
از یکی دو سال گذشته که بحث مجوز تک آهنگ نیز مطرح شد، رشد مجوز این گونه اجرایی نیز شدت گرفته است. به نحوی که در سال جاری ۱۱۵۰ تک آهنگ مجوز گرفتند که در مقایسه با سال قبل(۳۷۱ مجوز) از رشد ۴۰۰ درصدی در این حوزه خبر می‌دهد.
از جمله نکات جالب توجه اعطای مجوز به آلبومی از حبیب محبیان، خواننده موسیقی پاپ بود که بعد از درگذشتش اعطاء شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر