فرزندان سیدامامی از نخست‌وزیر کانادا برای خروج مادرشان از ایران کمک خواستند

فرزندان کاووس سیدامامی از جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا خواستند برای خروج مادرشان از ایران به تهران فشار بیاورد.



ماموران فرودگاه روز ۱۶ اسفندماه از خروج مریم ممبینی، همسر کاووس سید امامی، جلوگیری کردند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دو فرزند کاووس سیدامامی همچنین از جاستین ترودو خواسته‌اند که کانادا درباره علت دستگیری و مرگ این استاد دانشگاه و فعال محیط زیست در زندان اوین تحقیق کند.
کاووس سیدامامی روز چهارم بهمن‌ماه سال ۹۶ به همراه چند تن دیگر از فعالان محیط زیست بازداشت شد و ۱۹ بهمن ماه ۹۶ در زندان اوین درگذشت. مقام‌های قوه قضائیه علت مرگ این استاد دانشگاه را «خودکشی» اعلام کردند.
با این حال این ادعای مقام‌های قضایی با تردیدهای بسیاری مواجه شده است. در ماه‌های اخیر خبرهای متواتری از مرگ زندانیان در ایران منتشر می‌شود که نگرانی‌های گسترده‌ای در پی داشته است.
رامین و مهران سیدامامی در مصاحبه با آسوشیتدپرس اظهار داشتند که آنها به رغم تهدیدها، ساکت نخواهند نشست و امیدوارند که بتوانند مادر خود را به ونکوور بازگردانند. کاووس سیدامامی دارای تابعیت ایرانی و کانادایی بود.
رامین و مهران سیدامامی به آسوشیتدپرس گفته‌اند علی‌رغم اعلام «خودکشی» به عنوان علت مرگ «احساس آنها این است که ماموران زندان مسئول مستقیم مرگ او هستند.»
پیشتر مقام‌های قضایی اعلام کرده بودند که دوربین‌های مداربسته «خودکشی» کاووس سیدامامی را ثبت کرده‌اند اما به گفته احمد مازنی، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس، در فیلمی که در اختیار مجلس گذاشته شده، این اتفاق «در فیلم دیده نمی‌شود».
کاووس سید امامی هنگام مرگ در اختیار سازمان اطلاعات سپاه بود. مقام‌های قضایی و صدا و سیما پیش از محاکمه، وی را به جاسوسی متهم کرده‌اند.
رامین سیدامامی با تشکیک در روایت سازمان اطلاعات سپاه و قوه قضائیه می‌گوید در فیلم مذکور پدرش در سلولی قدم می‌زند، بعد پیراهنش را درمی‌آورد و به دستشویی می‌رود. سپس «هشت ساعت بعد آنها می‌آیند و جسد را از اتاق بیرون می‌آورند؛ بنابراین هیچ تصویر یا فیلمی از مرگ و اینکه چطور مرگ اتفاق افتاده وجود ندارد.»
رامین سیدامامی می‌افزاید: «این‌که برای هشت ساعت از او سراغی نگرفته‌اند امری مشکوک است.»
رامین و مهران در ادامه اتهام جاسوسی به پدرشان را به‌شدت رد کرده و را «عاشق ایران» و «حیات وحش» ایران توصیف کرده‌اند.
فرزندان کاووس سیدامامی اظهار داشتند روز چهارشنبه ۲۳ اسفند در نیویورک با کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا ، دیدار کرده و از او خواسته‌اند که فشار بر ایران را افزایش دهد.
مهران سیدامامی گفت: «او به ما اطمینان داد که برای بازگشت سریع مادرشان به کانادا نهایت تلاش را انجام دهند. ما قدردان تلاش آنها هستیم ... اما می‌خواهیم که علنی سخن بگویند.»
وی افزود: «از نخست‌وزیر جاستین ترودو درخواست کردیم که در یک بیانیه رسمی از جانب دولت، بر دولت ایران فشار بیاورد تا مادرم را رها کنند و تحقیق جدی در پرونده پدرم انجام دهند.»
پیشتر وزیر خارجه کانادا، خواستار رفع ممنوع‌الخروجی همسر سیدامامی شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر