ابراز بی اطلاعی مجدد ایران از سرنوشت رابرت لوینسون

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته است که جمهوری اسلامی از سرنوشت رابرت لوینسون مأمور سابق پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) که واشنگتن می گوید ۱۱ سال پیش در جزیره کیش ناپدید شد بی اطلاع است. 

آقای قاسمی روز شنبه (۱۰ مارس) در تهران به خبرنگاران گفت: "جمهوری اسلامی ایران در گذشته بارها اعلام کرده است که این فرد در یک مقطعی به ایران سفر کرده و سپس از ایران خارج شده است و پس از ترک خاک ایران نیز دیگر هیچگونه اطلاعی از سرنوشت وی ندارد."
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آقای قاسمی افزود: "جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تعهدی به دولت آمریکا در این زمینه ندارد و کمک های ایران در گذشته نیز براساس ملاحظات انسانی بوده است."
پلیس فدرال و وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه در یازدهمین سالگرد ناپدید شدن آقای لوینسون خواهان تعیین سرنوشت وی شدند. اف‌بی‌آی می گوید که رابرت لوینسون شنبه هفتاد ساله می شود.
در بیانیه پلیس فدرال آمده است: "اف‌بی‌آی و دولت آمریکا از دولت جمهوری اسلامی ایران می خواهند که آقای لوینسون را به خانواده اش بازگرداند."
این بیانیه می افزاید: "در سال های اخیر نمایندگان دولت های ایران و آمریکا موافقت کردند که درباره تبادل اطلاعاتی که به بازگشت آقای لوینسون منجر شود همکاری کنند. اف بی آی از دولت ایران می خواهد که به این تعهد خود عمل کند تا آقای لویسنون و خانواده اش بتوانند دوباره به هم دیگر برسند."
اما سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که موضوع عدم همکاری ایران درباره آقای لیونسون یک اتهام بی اساس است؛ "چرا که جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن مسائل انسانی، از هیچ کمکی در این ارتباط دریغ نکرده است."
این مقام ایرانی دولت آمریکا را متهم کرد که با عده ای از ایرانیان بازداشتی در آمریکا "رویکردی غیر انسانی در پیش گرفته و نه تنها آنها را با اتهامات واهی مانند نقض تحریم های آمریکا در زندان و بازداشت های طویل المدت نگه داشته، بلکه اجازه دیدار خانواده های آنها را نیز نمی دهد."
رابرت لویسنون، کارمند سابق اف‌بی‌آی، در سال ۲۰۰۷ میلادی و در حالی که برای یک ماموریت وارد جزیره کیش شده بود ناپدید شد. اف‌بی‌آی برای اطلاعات موثق درباره آقای لیونسون یک جایزه پنج میلیون دلاری تعیین کرده است.
در اسفند ۱۳۹۱، اعلام شد که یک فایل ویدیویی و تصاویری از رابرت لوینسون برای خانواده‌اش فرستاده شده که او را با مو و ریشی بلند در لباس نارنجی رنگ شبیه زندانیان گوانتانامو نشان می‌داد. مقام‌های آمریکایی که از آن‌ها نام برده نشد سازمان‌های اطلاعاتی ایران را مسوول تهیه و ارسال آن تصاویر دانستند.
حدود یک سال بعد رسانه های آمریکا گزارش دادند که آقای لوینسون برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) کار می کرده و و یک تیم سیا که اختیارات کافی نداشته، به لوینسون برای جمع آوری اطلاعات پول می‌پرداخته است. گفته می شود که سازمان سیا حداقل دو و نیم میلیون دلار به خانواده لوینسون پرداخت کرد تا از شکایت حقوقی آنها جلوگیری بکند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر