کمیته ای برای بررسی روند هویت یابی نوزادان در بیمارستان های استان تشکیل شد



موضوع ساماندهی کودکان بی هویت در بدو تولد در کارگروه تخصصی امور بانوان و خانواده استان تهران با حضور استاندار تهران و مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده مطرح شد.



به گزارش خبرگزاری برنا تهران ، کارگروه تخصصی امور بانوان و خانواده استان تهران با حضور محمدحسین مقمیی استاندار تهران ،فریبا نظری پور کیایی مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده، شکراله حسن بیگی معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران و اعضای کارگروه برگزار شد.

موضوع ساماندهی کودکان بی هویت در بدوتولد به عنوان نخستین دستور جلسه مطرح شد.

استاندار تهران با اشاره به اینکه موضوع عدم صدور شناسنامه برای نوزادانی که در بدو تولد هویت مشخصی ندارند با همکاری سازمان ثبت احوال مرتفع شده است،گفت:ابتدا این موضوع مطرح بود که برای نوزادانی که پدر در بدو تولد حضور نداشت و یا اظهار بی اطلاعی از هویت فرزند وجود داشت، شناسنامه صادر نمی شد اما در حال حاضر این کودکان هویت دار می شوند و شناسنامه آنها صادر می شود.

وی افزود: هویت برخی نوزادان براساس کارت ملی والدین که در بیمارستان ارائه می شود شناسایی می شود در شرایطی که کارت ملی ارائه نشود؛ یا مادر اظهار می کند که نوزاد متعلق به اوست که براساس شناسنامه مادر هویت پدر نیز شناسایی می شود و برای نوزادانی که پدر و مادر از هویت نوزاد اظهار بی اطلاعی می کنند هم شناسنامه صادر می شود و همه تلاش آن است که هویت واقعی کودکان شناسایی شود.

مقیمی در ادامه از تشکیل کمیته ای متشکل از نماینده نیروی انتظامی، بیمارستان ها،ثبت احوال و نیروی انتظامی برای نظارت بر روند صدور شناسنامه کودکان بی هویت در بدو تولد خبر داد و عنوان کرد: این کمیته وظیفه نظارت دارد تا کودکانی که هویت آنها در بدو تولد مشخص نیست بررسی و تعیین هویت و شناسنامه دار کنند.

در ادامه، مقصودی فر،مدیرکل ثبت احوال استان تهران به تصمیمات اتخاذ شده درثبت احوال برای هویت یابی نوزادان بی هویت اشاره کرد وگفت: مقرر شده است نماینده ای از ثبت احوال در ناحیه برای شناسایی هویت ها مستقر شود.

به گفته وی؛در سال٩٥، ١٨٦ و در سال٩٦، ٢١٤ جلد شناسنامه در راستای حمایت ازکودکان بی هویت صادر شده است.


ثریا شارقی،مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری تهران نیز با اشاره به روند بررسی وضعیت نوزادانی که هویت آنها برای صدورشناسنامه مشخص نیست گفت: از این مادران که برای زایمان به بیمارستان ها مراجعه می کنند از سوی مددکار بیمارستان اطلاعاتی به دست می آید و برای بررسی به دادسرای ٢٥ ارجاع داده می شوند و با تشخیص قاضی شناسنامه آنها صادرمی شود.

فرزانه مروستی،مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران نیز با بیان اینکه مشکل اصلی؛ بحران هویت کودکان فاقد هویت است تصریح کرد:نیاز است برای کودکانی که از بیمارستان ها به بهزیستی ارجاع داده می شوند، حداقل هویت مادر را داشته باشند اما شکافی بین بیمارستان ودادسراها دیده می شود و نیاز است تا مادران به همراه کودک بی هویت به دادسرای ناحیه ٢٥ ارجاع داده شوند و با هویت مادر شناسنامه کودک صادرشود تا در بزرگسالی با مشکل مواجه نشوند.

در ادامه، نمایندگان دانشگاه های علوم پزشکی تهران،ایران و شهید بهشتی گزارشی از تعداد و روند شناسایی هویت نوزادان بی هویت در بیمارستان ها ارائه دادند.

موسوی از معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:پس از بررسی مددکاران بیمارستان، نوزادان به همراه مادربرای شناسایی هویت به بهزیستی ارجاع داده می شوند.اجرای این روند به شکل کاملا رایگان انجام می شود اما هزینه هایی برای بیمارستان ها به همراه دارد.

برکتی،مدیر مؤلفه های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:"مددکاری" حدودیک ماه است به حوزه معاونت اجتماعی اضافه شده است و با وجود وظایف گسترده ای که مددکاران دربیمارستان ها به عهده دارند ،پیشنهاد می شود بخش حقوقی بیمارستان برای همراهی مادران ونوزادان برای تشخیص هویت نوزاد وارد شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر