زنانی که بدون اطلاع سه‌ طلاقه می‌ شوند


روزنامه شرق: باورش سخت است که هنوز در کشورمان زنانی بدون حکم دادگاه و فقط براساس گفته شوهرانشان طلاق داده میشوند. در نحوه اجرای سهطلاقه بین مذاهب اسلامی تفاوتهایی وجود دارد. براساس فقه شیعه، سهطلاقهکردن زنان در سه مرحله و سه زمان با حضور شهود عادل انجام میشود و مردان نمیتوانند همسر خود را در یک نوبت سهطلاقه کنند.

در فقه اهل سنت، سهطلاقهکردن در یک مجلس نیز صحیح و احکام سهطلاقه درباره آن صادق است، ازاینرو سهطلاقهکردن در فقه اهل سنت، یعنی شوهر با سه مرتبه تکرار لفظ طلاق در یک مرحله همسر خود را حتی در غیاب او طلاق میدهد و چون طلاق مطابق قواعد اسلامی ایقاع، یعنی امری یکطرفه از جانب مرد است، نیازی هم به اجازه و رضایت زن ندارد.
مسئله سهطلاقه در سایر کشورها نیز وجود داشته، ولی تلاشهای فعالان مدنی سبب واکنش سیستم قضائی و حذف این رویه غیرعادلانه شده است. مرداد ۱۳۹۶ بود که دادگاه عالی هند، رسمی را که به مردان مسلمان اجازه میداد با سه بار برزبانآوردن کلمه «طلاق» از همسران خود جدا شوند، لغو کرد.

در گذر زمان، قوانین مربوط به خانواده متحول شده و به نظر میرسد ملاحظات سیاسی و ارزشهای مربوط به نظم عمومی در تدوین قوانین جدید در نظر گرفته شده است. در قانون حمایت از خانواده برای ثبتنشدن طلاق مجازات تعیین شده است. بدون شک سهطلاقه به شکلی که الان در میان اهل سنت در کردستان اجرا میشود، بر خلاف نظم عمومی است؛ ازاینرو برای جلوگیری از جریحهدارشدن افکار عمومی شایسته است قانونگذاران در راستای حل معضل سهطلاقه به این شکل که در کردستان اجرا میشود، تدبیری بیندیشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر