تجمعات اعتراضی کارگری فولاد اهواز به بیست و پنجمین روز رسید / وضعیت بازداشت‌شدگان نیشکر هفت تپه نامناسب است

خبرگزاری هرانا – امروز سه‌شنبه بیست و پنجمین روز تجمعات اعتراضی کارگران شرکت فولاد اهواز در مقابل استانداری خوزستان، مقابل دفتر نماینده آیت الله علی خامنه‌ای در استان خوزستان و بازار نادری اهواز ادامه داشت.
خانواده کارگران نیز در تجمعات اعتراضی امروز حضور چشمگیری داشته‌اند. از سوی دیگر اسماعیل بخشی و علی نجاتی دو فعال کارگری و سپیده قلیان، فعال مدنی که در جریان تجمعات نیشکر هفت تپه بازداشت شده‌اند، علیرغم وضعیت نامناسب جسمی کماکان در بازداشت به‌سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه‌شنبه ۱۳ آذرماه ۹۷، بیست و پنجمین روز تجمعات اعتراضی کارگران شرکت فولاد اهواز شکل گرفت.
کارگران معترض در این روز نیز با حضور در مقابل استانداری خوزستان، مقابل دفتر نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در استان خوزستان و زیر سقف بازار نادری اهواز با سر دادن شعارهایی از جمله “فلسطین، سوریه، عامل بدبختیه”، “کارگر می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد”، “کارگر زندانی آزاد باید گردد”، “می‌ایستیم می‌میریم حقمان را می‌گیریم”، “کشور ما دزد خونه است توی جهان نمونه است”، “ما کارگران آهنیم ریشه ظلمو می‌کنیم”، “نه تهدید نه زندان دیگه فایده نداره”، “مشکل ما حل نشه اهواز قیامت می‌شه”، “کلیدساز دروغگو کلید تدبیرت کو” و “نه حاکم نه دولت نیستن به فکر ملت” خواهان رسیدگی به مطالباتشان شدند.
زنان و اعضای خانواده این کارگران نیز در این تجمعات حضور چشمگیری داشته‌اند.

خواسته اصلی کارگران ”لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه” است.

در حالی که برخی مسئولین دولتی طی روز‌های اخیر خبر از پرداخت دو ماه از حقوق معوقه کارگران داده‌اند، به گفته منابع کارگری، کارگران تاکنون حقوق معوقه خود را دریافت نکرده‌اند و در عین حال، خبری از راه‌اندازی تولید در این واحد نیست و دو ماه حقوق معوقه تنها برای ۱۲۰ تن از کارگران پرداخت شده است.
در ادامه حمایت اقشار مختلف از تجمعات کارگران روز جاری نیز دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه در حمایت از کارگران معترض در استان خوزستان تجمع کرده و شعارهایی در حمایت از آنان سر دادند.
همچنین جمعی از دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک تهران نیز در حمایت از معلمان و کارگران تجمع برگزار کرده و با سردادن شعارهایی خواهان آزادی کارگران، معلمان و دانشجویان زندانی شدند.

گروه ملی صنعت فولاد توسط گروه سرمایه‌گذار امیرمنصور آریا در اهواز اداره می‌شد. به گفته کارگران بعد از تشکیل پرونده قضایی برای متهم پرونده که اعدام شد، این واحد صنعتی زیر نظر قوه قضاییه قرار گرفت و بعد به بخش خصوصی منتقل شد.

کارگران فولاد خوزستان که در روزهای قبل مقابل استانداری تجمع کرده بودند، چند ماه است که حقوق نگرفته‌اند. آنها اواخر سال گذشته نیز در اعتراض به عدم دریافت حقوق، دست به تجمع اعتراضی زده بودند.

کارگران فولاد خوزستان در اعتراضات خود از کارکنان معترض شرکت نیشکر هفت‌تپه که آنها هم مدت‌هاست حقوق دریافت نکرده‌اند، حمایت کردند و خواهان آزادی بازداشت شدگان تجمعات نیشکر هفت تپه شدند.
علیرغم اینکه از روز شنبه گزارشی از تجمع کارگران در هفت تپه مخابره نشده است، با این حال برخی فعالان کارگری این مجتمع از احتمال از سرگیری تجمعات در روزهای آتی سخن گفته‌اند.

همچنین منابع کارگری گفته‌اند خانواده اسماعیل بخشی و سپیده قلیان موفق به ملاقات با آنان شده و گفته‌اند ضمن وضعیت نامناسب جسمی آثار ضرب و شتم بر بدن آنان نمایان بوده است.

پیشتر صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ضرب و شتم نماینده کارگران هفت‌تپه را تکذیب کرده اما منابع کارگری می‌گویند که اسماعیل بخشی و سپیده قلیان علاوه بر ضرب و شتم در انفرادی نگهداری می‌شوند و خانواده آنها پس از ملاقات گفته‌اند آنها در اثر فشار وارده توانایی تشخیص روز از شب را نیز نداشته‌اند.
اسماعیل بخشی و علی نجاتی، دو فعال کارگری و سپیده قلیان فعال مدنی که در جریان تجمعات اعتراضی هفته‌های اخیر کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه بازداشت شده بودند کماکان در بازداشت بوده و با وجود پیگیری وکیل و خانواده آنها اطلاع دقیقی از وضعیتشان در دست نیست.

سپیده قلیان فعال مدنی اهل اهواز شنبه گذشته طی تماس کوتاه تلفنی خانواده خود را از احتمال صدور قرار بازداشت یک ماهه مطلع کرده بود.

مجتمع صنعتی کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اواخر سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد. حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری در بخش های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر