ابتلای جمعی به ویروس ایدز؛ اعتراض شهروندان لردگانی به خشونت کشیده شد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس روز چهارشنبه از ابتلای دستکم ۲۶ نفر از اهالی روستای چنارمحمودی شهرستان لردگان به ویروس ایدز (HIV) خبر داد. این درحالی است که اهالی این منطقه تعداد مبتلایان به این بیماری را بسیار بیش از این تعداد عنوان کرده اند. به گفته یک منبع محلی، برخی از اهالی روستای چنار محمودی حدود دو ماه پیش، پس از دادن آزمایش دیابت متوجه شدند که تعدادی از آنها مشکوک به داشتن بیماری اچ.آی.وی هستند و با تکرار آزمایشات در شهرهای دیگر نتایج مجددا مثبت بود.
در پی اظهارات یکی از مسئولین که عامل انتقال را اعتیاد و روابط حنسی عنوان کرده بود، از روز چهارشنبه مردم این روستا در اعتراض به آنچه که قصور مسئولین بهداشت روستا در انتقال ویروس ایدز به تعدادی از اهالی تلقی می کنند دست به تجمع اعتراضی زدند. تجمع روز جاری با ورود نیروهای یگان ویژه به خشونت کشیده شد. بر اساس گزارش‌ها مامورین برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و شلیک هوایی گلوله استفاده کرده‌اند و معترضان که تعدادی از آنان نیز زخمی شده اند خانه بهداشت و دفتر امام جمعه شهرستان لردگان را به آتش کشیده و به فرمانداری این شهرستان حمله کردند. استاندار چهارمحال و بختیاری نیز از بازداشت تعدادی از معترضین خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱۳ مهرماه ۹۸، جمعی از مردم روستای چنارمحمودی شهرستان لردگان در اعتراض به آلوده شدن برخی از اهالی این روستا به ویروس HIV، در مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان، دست به تجمع زدند.
در جریان این تجمع ماموران نیروی انتظامی و یگان ویژه با استفاده از گاز اشک اور اقدام به متفرق کردن معترضان کرده و با آنها درگیر شدند. گفته می شود در جریان این درگیری تعدادی از مردم معترض زخمی شده و ماموران اقدام به شلیک هوایی گلوله کرده‌اند. همچنین بر اساس اخبار رسیده از منابع غیر رسمی، نیروهای امنیتی با گلوله‌های ساچمه‌ای نیز به سمت معترضان شلیک کرده و چند نفر مجروح شده‌اند.
در پی به خشونت کشیده شدن این تجمع و عدم پاسخدهی مسئولین در این خصوص، مردم معترض به برخی ساختمان های دولتی لردگان از جمله فرمانداری این شهر حمله کرده و خانه بهداشت و دفتر امام جمعه لردگان را به آتش کشیدند. مردم معترض همچنین با سردادن شعارهایی خواهان استعفای مسئولین بهداشت شدند.

همچنین روز جاری استاندار چهارمحال و بختیاری اقباس عباسی بدون اشاره به اسامی بازداشت شدگان از دستگیری تعدادی از شهروندان در جریان این درگیری خبر داده است.

در حالی که بعضی از اهالی این روستا آلوده بودن وسایل حجامت و اندازه‌گیری قند خون را دلیل این ابتلا می‌دانند روز جاری سعید نمکی، وزیر بهداشت، با بیان اینکه از بیش از ۴۰ روز پیش گزارش‌هایی از آلودگی با ویروس اچ‌آی‌وی در روستای چنار محمودی دریافت کرده‌اند، گفت: «همکاران ما بسیار آرام و بی‌صدا و با حفظ حرمت مردم شریف آن منطقه کارها را پیش می‌بردند.»

آقای نمکی با تأکید بر اینکه «سرنگ آلوده عامل شیوع این بیماری نیست» از شناسایی عوامل آن خبر داد و اضافه کرد: «مردم شریف و پاکیزه آن منطقه بی‌دلیل یا از راه‌هایی به این ویروس آلوده شده‌اند که هیچ گناه و تقصیری ندارند.»
این ادعای وزیر بهداشت در حالی مطرح شده است که وی دو روز قبل در نامه‌ای به وزیر دادگستری درباره شمار زیاد مبتلایان نوشته بود “عامل انتقال ویروس HIV در روستای چنارمحمودی از توابع لردگان نه سرنگ آلوده بهیار بلکه “معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب” بودند. وزیر بهداشت همچنین خواستار اعاده حیثیت از بهیار بازداشتی روستا شده بود.

پیش از این نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از اعزام هیئتی از این کمیسیون به روستای چنار محمودی شهرستان لردگان برای بررسی ادعای ابتلای تعدادی از روستاییان به ویروس ایدز خبر داده بود.
لازم به ذکر است روز چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸، محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در اظهارنظری مرتبط با این مسئله، ابتلای ۲۶ تن از اهالی را به ویروس ایدز تایید کرد و در شرح جزییات بیشتر گفت: “بر اساس اطلاعات رسیده این روستا حدود ۱۸۰۰ نفر جمعیت دارد و متاسفانه به دلیل وضعیت نابسامان معیشتی ۲۴۰ نفر از اهالی روستا به اعتیاد روی آورده‌اند که از این تعداد نیز ۲۰ نفر معتاد تزریقی هستند”.

۱ نظر:

  1. واقعا از تهمت زدن به هم وطنان خود خجالت نمی کشید؟؟؟

    پاسخحذف