آیا آلودگی آب ، جهان را به نیستی می کشاند؟

طبق آمارهای رسمی سازمان ملل متحد ۷۰ درصد کره زمین را آب تشکیل می دهد و تنها یک درصد از آب موجود در زمین برای نوشیدن، کشاورزی، تولید برق و مصارف صنعتی قابل استفاده است. آیا می دانید ۱۵ درصد از کودکان زیر پنج سال و ۱۳هزار کودک زیر یک سال به خاطر آلودگی آب و عدم دسترسی به آب سالم جان خود را از دست می دهند؟
برخی کارشناسان پیش بینی کرده اند که اگر روند استفاده از کیسه های پلاستیکی و بازیافت زباله تغییر نکند، تا یک دهه آینده مقدار آشغال و پلاستیک در آب ها سه برابر می شود. در حال حاضر هر سال صدها گونه جانوری دریایی به خاطر خوردن پلاستیک می میرند.
نیلوفر ایمانیان
https://eafworld.com/eaza/
https://zanoazadegy.blogspot.com
منظور از آلودگی آب چیست؟

هر گونه تغيير فيزيكي، شيميايي و بيولوژيكي در آب که به گونه اي پیامدهای مضری برای انسان، حيوانات، گياهان و ساير موجودات داشته باشد به عنوان آلودگي آب شناخته می شود. آلودگی آب معمولاً به دلیل فعالیت های نادرست انسان ایجاد می شود. آب یکی از مهم ترین و اساسی ترین عناصر حیات است زیرا هر موجودی برای ادامه حیات به آب نیاز دارد.
مقایسه آلودگی آب در گذشته و امروز

در گذشته میزان بارندگی بیشتر و اوضاع محیط زیست از آن چیزی که امروزه می بینید متفاوت تر بود. مردم آب مورد نیاز خود را مستقیماً از آب چاه ها، آب رودخانه ها، چشمه ها، قنات ها و آب انبارها تهیه می کردند، از این رو آب مصرفی آن ها سالم تر بود. با رشد جمعیت و رونق شهر نشینی، شبکه های لوله کشی شهری وظیفه تأمین آب مصرفی مردم را برعهده گرفتند.
از طرفی رشد و توسعه صنایع باعث تولید زباله و پساب های صنعتی می شود و با داشتن نظارت ضعیف سازمان های مربوطه این پساب ها منجر به آلودگی آب رودخانه ها می گردد و حتی آب های زیر زمینی نیز از این آلودگی در امان نیستند. از سویی دیگر باید فراموش نکنیم که استفاده از سوخت های فسیلی می تواند باعث آلودگی هوا، آلوده تر شدن محیط زیست و در نتیجه منجر به آلودگی آب نیز شود.
در حال حاضر، رونق کشاورزی و استفاده بی رویه از کود های شیمیایی به یک دغدغه تبدیل شده است به طوری که سالیانه بیش از ۲ میلیون تن کود شیمیایی در کشور استفاده می شود. این کود ها به اعماق زمین نفوذ می کنند و باعث آلوده شدن سفره های آب زیرزمینی می گردند.
در آماری دیگر، سالیانه ۳۲ میلیارد متر مکعب فاضلاب در ایران تولید می شود که افزایش جمعیت تأثیر بسزایی در آن دارد. لوله کشی غیر اصولی فاضلاب های شهری و همچنین روش دفع سنتی می تواند باعث آلودگی سفره های آب زیرزمینی شده و در نتیجه باعث افزایش میزان نیترات (NO3) در آب شود.

نکته: بیشترین درصد آلودگی آب به دلیل فاضلاب های انسانی است.

آیا می دانستید سیستم لوله کشی فاضلاب در تهران حدوداً مربوط به ۶۰ سال پیش است؟! جالب است بدانید که ما با اضافه کردن کلر به آب، فقط میکروب ها و باکتری ها را از بین می بریم. اما آلودگی های دیگر همانند نیترات، فلزات سنگین، گل و لای، شن و ماسه در آب باقی می مانند و وارد لیوان آب ما می شوند.
چگونه مشکل آلودگی آب را در خانه حل کنیم!

امروزه در تمام دنیا دسترسی به آب سالم تبدیل به یک دغدغه جدی برای دولت ها و مردم شده است. اما خوشبختانه علم و فناوری بار دیگر به کمک انسان ها آمده و استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی را راه حلی برای آلودگی آب در منازل پیشنهاد داده است.
امروزه وجود یک دستگاه تصفیه آب خانگی به یک امر بدیهی تبدیل شده است و دلیل اصلی آن این است که دستگاه های تصفیه آب خانگی، آب را تا ۹۰ درصد خالص می کنند و آلاینده محلول در آب را حذف می کنند.
Niloufar Imanian
https://zanoazadegy.blogspot.com
https://eafworld.com/eaza/



نهنگی که ۸ کیلوگرم کیسه پلاستیکی بلعیده بود!
در تایلند یک نهنگ، حدود ۸ کیلوگرم کیسه پلاستیکی بلعیده بود. دامپزشکان و فعالان محیط زیست پنج روز تمام با روش های مختلف برای نجات جان این نهنگ تلاش کردند و در نهایت نهنگ پس از تلاش های بسیار جان خود را از دست داد. قضیه تکان دهنده این است که در داخل شکم او بیش از ۸۰ قطعه پلاستیکی وجود داشت. میزان مصرف کیسه های پلاستیکی در تایلند بسیار بالاست ولی با توجه به سرگذشت نهنگی که جان خود را از دست داد، دولت و مردم تصمیم گرفته اند به مناسبت روز اقیانوس اقداماتی انقلابی برای جلوگیری از آلودگی آب ها انجام دهند.


شاید برایتان عجیب باشد که ما هر روز پلاستیک می خوریم ولی چکونه؟
بر اساس تحقیقات پژوهشگران، میکروپلاستیک ها اگر چه از طریق هوا استشمام می شوند اما با شسته شدن از طریق باران به آب ها راه یافته و از طریق خوراک های دریایی می توانند وارد رژیم غذایی انسان ها شوند. تحقیقات انجام شده تأثیر سمی آن ها بر سیستم عصبی و سیستم تولید مثل انسان را ثابت کرده است. اما واقعاً میکروپلاستیک چیست؟!

میکرو پلاستیک به ذره هایی پلاستیکی گفته می شوند که قطری کمتر از ۵ میلی متر داشته باشند. پژوهشگران بزرگترین عامل ایجاد کننده میکروپلاستیک را لاستیک ها معرفی می کنند.

۱- مواد غیر شیمیایی را جایگزین سموم کشاورزی کنید.
به جای استفاده از مواد شیمیایی برای تمیز کردن کاشی ها و پنجره ها از سرکه سفید و نوشابه های گازدار استفاده کنید.

۲- زباله های خود را بازیافت کرده و حدالامکان از پلاستیک استفاده نکنید.
برای این که زباله های پلاستیکی مشکلاتی در سیستم فاضلاب ایجاد می کنند و در نهایت به رودخانه ها و دیگر آب ها می رسند که به ماهی ها و دیگر حیوانات آسیب می زنند.

۳- در هنگام باغبانی سعی کنید از آفت کش ها استفاده نکنید.
این مواد روی سطح خاک باقی می مانند و هنگام بارندگی به عمق زمین نفوذ کرده و باعث آلودگی خاک و آب های زیرزمینی می شوند. یک راه حل ساده به جای استفاده از آفت کش ها استفاده از مخلوط آب و صابون در هنگام باغبانی است.

۴- از فرسایش خاک جلوگیری کنید.
کاشت مقدار زیادی درخت و درختچه، بهترین راه برای جلوگیری از فرسایش خاک است. زیرا ریشه گیاهان، خاک را در جای خود نگه می دارد.

۵- زباله های تر خود را تبدیل به کمپوست کنید.
سعی کنید در بیشتر مواقع زباله های خود را در خانه تبدیل به کمپوست کنید و به عنوان کود از آنها بهره گیرید زیرا شیرابه ی زباله های تر می تواند باعث آلودگی آب های زیر زمینی در مراکز دفن زباله شود.

نکته: کودی که از طریق بازیافت مواد ارگانیک همانند مواد زائدی که از گیاهان و حیوانات به دست می‌آید،کمپوست نامیده می شود.

راه حل دیگر این است که اگر شما نمی توانید زباله های تر خود را تبدیل به کمپوست کنید، با کارشناسان مجمع فعالان زیست محیطی ارتباط برقرار کنید تا به شما در این زمینه کمک کنند.

۶- تیمی جهت سازماندهی زباله ها تشکیل دهید.
تیمی متشکل از افرادی به منظور کاهش آلودگی آب در منطقه خود تشکیل دهید و برای جمع آوری و دفع زباله ها برنامه ای کلی با همکاری جوامع محلی و ارگان های زیربط تنظیم کنید.
در بسیاری از کشورهای توسعه یافته از قایق های خورشیدی در تمیز کردن آلودگی های سطحی آب بهره می گیرند. با یک جستجوی ساده در گوگل می توانید در این زمینه به اطلاعات مفیدی دست یابید.
Niloufar Imanian
https://eafworld.com/eaza/
https://zanoazadegy.blogspot.com


آلودگی آب به دریاچه ارومیه هم رسید!

کاوه سودا به عنوان بزرگترین کارخانه تولید کننده کربنات سدیم کشور است که پساب صنعتی آن باعث نابودی اکوسیستم و محیط زیست منطقه شده است. این کارخانه سالانه به دلیل شکسته شدن لاگون های تبخیری آن برای تصفیه پساب و آلایندگی ناشی از نفوذ پساب آن به منابع آب زیرزمینی باعث خسارات فراوانی به زمین های کشاورزی و منابع آبی جوامع بومی و محلی استان آذربایجان شرقی شده است.

در سال ۸۹ حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بناب و ۳۰۰ هکتار از اراضی شهرستان مراغه به دلیل حادثه شکسته شدن لاگون های کاوه سودا آلوده و نابود شدند. این کارخانه متهم به آلودگی گسترده زیست محیطی در منطقه آذربایجان شرقی است و همچنین سالانه حدود ۳ درصد از آب دریاچه را به مصرف می رساند، با این حال نسبت به آلودگی که تولید می کند اقدامات قابل قبول و کافی برای حفاظت از محیط زیست انجام نمی دهد.
Niloufar Imanian
https://zanoazadegy.blogspot.com
https://eafworld.com/eaza/


آنچه باید در مورد بحران آب بدانید!

اگر وضعیت آب کنترل و مدیریت نشود، ۵۰ میلیون ایرانی مجبور به ترک کشور خواهند شد. در حال حاضر میزان تخلیه آب‌های زیرزمینی ایران در میان پرشتاب‌ترین‌های دنیا قرار دارد. بر اساس محاسبات به دست آمده از تحقیقات دانشمندان، ۱۲ استان از ۳۱ استان ایران، تمام ذخایر سفره‌ های زیرزمینی خود را تا پنجاه سال آینده از دست خواهند داد. این در حالی است در بسیاری از مناطق کشور، برداشت بیش از حد آب ‌های زیرزمینی منجر به فرونشست زمین شده است.


متأسفانه طی چند سال اخیر، سدسازی ‌های بی‌رویه در ایران موجب خشک شدن بسیاری از رودخانه‌ ها و دریاچه ‌ها شده است که از جمله آنها می توان به دریاچه ی ارومیه اشاره کرد، بزرگ‌ترین دریاچه‌ای که از دهه‌ی ۱۳۵۰ تا به امروز، تقریباً ۹۰ درصد از آب خود را از دست داده است.
باید بدانید که این قضایا فقط مختص ایران نیست بلکه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نیز اشتباهات مشابهی را مرتکب شده‌اند، اما با وجود داشتن آب زیاد و اقتصادهای متنوع، توانسته‌اند از عهده ی مشکلاتشان بربیایند. برخی کشورها رویه خوبی را برای مقابله با خشکسالی در پیش گرفته‌اند، اسرائیل ۸۶درصد از آب های برداشت‌ شده خود را بازیافت می‌کند که در بین کشورهای دنیا مقام اول را به خود اختصاص داده است و اسپانیا با بازیافت ۱۹درصد آب، در رده دوم قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر