آیا رعایت حقوق حیوانات وحشی در گرو انسان است؟

ما در این مقاله قصد داریم ثابت کنیم که رعایت حقوق حیوانات وحشی در گرو انسان است.
انسان از بدو تولد به طور غریزی برای حفظ بقا و رفع نیازهای خود در تکاپو و جستجو بوده است. بشریت پس از شناخت موجودی به نام حیوان، پی برد که می تواند از گوشت آن برای سیر شدن و از پوست و پشم آن برای پوشش خود بهره گیرد. در نتیجه تعارض، بهره کشی و کشتار حیوانات وحشی آغاز شد.

نیلوفر ایمانیان
https://zanoazadegy.blogspot.com
https://eafworld.com/wild-animal-rights/

آیا فرقی بین حقوق بشر و حقوق حیوانات وجود دارد؟!

هیچ فرقی بین حقوق بشر و حقوق حیوانات وجود ندارد!
امروزه حقوق بشر بیش از هر چیز مورد توجه سازمان ملل و تمامی دولت ها قرار گرفته است، به طوری که عدم رعایت این حقوق در برخی کشورها باعث تحریم های اقتصادی و سیاسی شدیدی می شود.

حال وقتی حقوق بشر با حقوق حیوانات مقایسه می شوند، هیچ انسانی حق این را ندارد که حقوقی برای حیوانات تعریف کند زیرا تمام موجودات زنده با حقوق تعریف شده‌ای به دنیا می‌آیند. صحبت از «دادن» نیست بلکه صحبت از «پس دادن» است. ما حتی اگر بخواهیم هم، نمی‌توانیم تمام حقوقی را که در طول چند هزار سال از حیوانات گرفته‌ایم به آنها پس دهیم.

انسان با انقلاب کشاورزی بهانه وارد شدن به قلمرو و زیستگاه حیوانات را یافت و با آغاز انقلاب صنعتی، تاکنون میلیون ها گونه جانوری از بین رفته اند. با تجاوز انسان به زیستگاه حیوانات، انسان و حیوان هر دو در تقابل هم قرار گرفتند که در ادامه به این موضوع خواهیم پراخت.
آمار مرگ و میر ناشی از حمله حیوانات وحشی

طبق تحقیقات اخیر پژوهشگران، سالیانه کوسه ها باعث مرگ ۶ نفر، گرگ ها باعث مرگ ۱۰ نفر و شیرها باعث مرگ ۲۲ نفر در جهان می شوند. حتی فیل ها و کرگدن ها که حیوانات غول پیکر و دوست داشتنی هستند باعث مرگ بیش از ۵۰۰ نفر در سال می شوند. تمساح ها نیز بسیار خطرناک تر از کوسه ها هستند. آنها نیز سالیانه جان حدود هزاران نفر را در جهان می گیرند. در نهایت مارها رتبه اول مرگ و میر را به خود اختصاص داده اند؛ آن ها سالیانه جان ۱۰۰ هزار نفر را می گیرند.

اخطار: تعارض انسان به زیستگاه حیوانات وحشی، تخریب منابع طبیعی، شکار و ده ها دلیل دیگر تماماً باعث رو به انقراض نهادن حیوانات حیات وحش هستند که یوزپلنگ و پلنگ ایرانی نمونه ی بارز آن به حساب می آیند.
طبق آمار رسمی سازمان ملل متحد بیش از ۱ میلیون گونه جانوری در خطر انقراض قرار دارند. امروز که شما این متن را می خوانید بایست اصولی یاد بگیرید و با رعایت کامل حقوق حیوانات راهکارهایی برای مقابله با حیوانات وحشی بیاموزید.
چه رفتاری باید در مواجهه با حیوانات وحشی نشان دهیم!

۱- سگ وحشی
معمولاً رفتار و خلق و خوی سگ ها برای بیشتر مردم شناخته شده و آشنا است. سعی کنید به هیچ عنوان به قلمرور سگ ها تجاوز نکنید؛ زیرا آنها برای دفاع از قلمروشان رفتارهای تهاجمی از خود نشان می دهند. بیشتر مردم در مواجهه با حمله سگ، ناخودآگاه فرار می کنند که انجام این کار، فرصت خوبی را برای گاز گرفتن به این حیوان می دهد. ایستادن ناگهانی فرد و نشان دادن راه برگشت با دست، بهترین واکنش در هنگام حمله این حیوان می تواند باشد.
Niloufar Imanian
https://eafworld.com/wild-animal-rights/
https://zanoazadegy.blogspot.com



۲- خرس
خرس ها به ندرت به انسان حمله می کنند. اگر شما در هنگام مواجهه با خرس فرار کنید در نظر او یک طعمه خواهید بود و او از روی غریزه شما را دنبال خواهد کرد. روی زمین نشسته و خم شوید و از دستان خود برای پوشاندن و حفاظت از گردن استفاده کنید و تظاهر کنید که مرده اید تا او به چشم طعمه به شما نگاه نکند.
Niloufar Imanian
https://zanoazadegy.blogspot.com
https://eafworld.com/wild-animal-rights/



۳- یوزپلنگ
نباید به یک یوزپلنگ پشت کرد و به طور مستقیم در چشم های او زل زد چون این عمل او را به نوعی دعوت به مبارزه می کند. خود را در نظر او بزرگ جلوه دهید و دستان و کُت خود را بالا ببرید و با صدای بسیار بلند و محکم با او حرف بزنید؛ چرا که این رفتارها نشانه پیروزی شماست. در نهایت او ترجیح خواهد داد که از شما دور شود.
Niloufar Imanian
https://eafworld.com/wild-animal-rights/
https://zanoazadegy.blogspot.com



۴- فیل
فیل ها جزو حیوانات وحشی باهوش و دوست داشتنی هستند ولی آنها نیز می توانند به انسان آسیب رسان باشند. زمانی که با فیلی برخورد کردید به زبان بدن این حیوان توجه کنید، به طوری که اگر خرطوم خود را پیچ دهد و گوش های خود را به عقب باز کند بدین معنی است که او می خواهد به شما حمله کند. اگه به شما نزدیک شد فرار نکنید و به دنبال مانعی همانند درخت و تکه سنگ میان خود و فیل باشید.
Niloufar Imanian
https://zanoazadegy.blogspot.com
https://eafworld.com/wild-animal-rights/



۵- کوسه
خبر خوب این است که از ۱۵۰ نوع کوسه موجود در کره زمین، تنها ۲۰ نوع از آنها وحشی هستند. بیشتر کوسه ها اصلاً به عنوان طعمه و غذا به انسان نگاه نمی کنند. حال خبر بد این است که اگر کوسه ای به عنوان غذا از شما خوشش بیاید، بسیار سخت می توانید از دستش فرار کنید. کوسه ها قادر هستند که بوی خون و ادرار را از فاصله چند کیلومتری استشمام کنند. زمانی که با کوسه روبرو شدید سعی کنید که روی خود را برنگردانید، تلاشی برای فرار نکنید و آهسته حرکت کنید. اگر احساس کردید که گرفتار کوسه ها شدید به چشم ها و زخم هایش نگاه کنید زیرا این نقاط از حساس ترین قسمت های کوسه به شمار می روند.
Niloufar Imanian
https://eafworld.com/wild-animal-rights/
https://zanoazadegy.blogspot.com



۶- تمساح
این حیوانات وحشی قوی ترین فک را در میان کل جانوران کره زمین دارند، این ویژگی باعث شده است که خوردن یک انسان، همانند خوردن یک کیک نرم به نظر برسد. اگر متوجه شدید که این حیوان می خواهد به شما حمله کند تا می توانید سرو صدا ایجاد کرده و به شکل زیگزاگ فرار کنید. راه حل دیگر این است که به چشم ها و گلوی آن ضربه بزنید چرا که این قسمت ها از حساس ترین نقاط بدن این حیوان است.
Niloufar Imanian
https://zanoazadegy.blogspot.com
https://eafworld.com/wild-animal-rights/



۷- مار
۸۰ درصد مردم اکثراً در زمان شکار و گرفتن این خزنده، مورد گزش قرار می گیرند. اگر متوجه شدید که ماری شما را دنبال می کند پاهای خود را بلرزانید زیرا ارتعاش، مارها را سردرگم می کند، بنابراین او قادر به گزش شما نخواهد بود. اگر مورد گزش این خزنده قرار گرفتید تلاش نکنید که سم را با مکش دهان خارج کنید. بهتر است محل نیش زدگی را با آب بشورید و سپس با اورژانس تماس بگیرید.
Niloufar Imanian
https://eafworld.com/wild-animal-rights/
https://zanoazadegy.blogspot.com



۸- کانگورو
شاید برایتان تعجب آور باشد که کانگورو ها نیز می توانند برای انسان خطر آفرین باشند! باید بدانید که وقتی شما وارد قلمرو کانگورو ها می شوید آنها احساس خطر می کنند و می توانند به شما حمله کنند. پس برای جلوگیری از حمله کانگورو ها به توصیه های زیر توجه کنید:
بسیار کوتاه و آرام سرفه کنید. سرفه علامتی از بیماری است پس به احتمال زیاد او به شما حمله نخواهد کرد.
به آرامی از راهی که آمدید برگردید. این کار باعث می شود که شما در نظر کانگورو کوچک و حتی کم خطر به نظر بیایید.

به هیچ عنوان فرار نکنید. فراموش نکنید که کانگوروها می توانند پرش های بلندی انجام دهند و شما را بگیرند و در عرض چند ثانیه به شما آسیب زنند.
Niloufar Imanian
https://zanoazadegy.blogspot.com
https://eafworld.com/wild-animal-rights/


متأسفانه تعداد حیوانات وحشی در ایران به حداقل ترین مقدار خود رسیده است. از این رو ما به شما هشدار می دهیم که به هیچ عنوان به قلمرو و زیستگاه حیوانات وحشی وارد نشوید و جان خود و این حیوانات ارزشمند را به خطر نیاندازید.

آیا تارزان ها فقط در قصه ها وجود دارند؟!

شاید این باور وجود داشته باشد، کودکانی که توسط حیوانات بزرگ شده اند تنها در کتاب های داستان و افسانه ها یافت می شوند. اما باید بدانید که رفتار انسان ها می تواند افسانه ها را تبدیل به واقعیت کند.

حیوان آزاری، خشونت علیه کودکان را به دنبال دارد. حیوان آزاری می تواند باعث کاهش حساسیت فرد نسبت به رنج و آسیب به دیگران شود. تحقیقات در زمینه روانشناسی و جرم شناسی نشان می دهد، افرادی که مرتکب آزار و اذیت حیوانات می شوند به راحتی علیه انسان های دیگر نیز اقدامات خشونت آمیزی انجام می دهند. ما در زیر به سه نمونه بارز خشونت علیه کودکان اشاره کرده ایم که به ما ثابت می کند: حیوان آزار امروز کودک آزار فرداست!

۱- مارینا چاپمن
دختری بنام «مارینا» که در کلمبیا زندگی می کرد، در سن ۳ سالگی ربوده شده و در جنگل رها گردیده بود. او در جنگل با گروهی از میمون ها به مدت ۵ سال زندگی کرد و سبک زندگی این میمون ها همانند خوردن، آشامیدن، رفتار و تعامل با دیگر حیوانات را آموخت. بعد از گذشت سالها به صورت اتفاقی گروهی از شکارچیان مارینا را پیدا و به شهر آوردند. حال او در بریتانیا زندگی می کند و ۲ دختر دارد. مارینا تصمیم دارد بعدها کتابی از دوران زندگی خود با میمون ها منتشر کند.

۲- روشوم پنگ ینگ
«روشوم» در یکی از جنگل های انبوه شمال شرقی کامبوج، زمانی که یک فرد روستایی متوجه غیب شدن غذاهایش شد پیدا گردید. او قادر به صحبت کردن نبود و هیچ لباسی نیز برتن نداشت. روشوم توسط پدرش، براساس زخمی که روی صورتش بود شناخته شد. پدرش ادعا می کرد که دخترش ۲۰ سال پیش در ۸ سالگی مفقود شده بود. با اینکه خانواده روشوم به شدت مراقبش بودند ولی او بارها سعی کرد به درون جنگل فرار کند و سرانجام در سال ۲۰۱۰ موفق به فرار شد و از آن زمان تا به امروز هیچ اثری از او نیست.

۳- وانیا یودین
«وانیا» در سن ۸ سالگی در آپارتمانی کوچک با تعداد زیادی پرنده در قفس پیدا شد. مادرش با او مانند حیوانات خانگی اش رفتار می کرد. در طول هشت سال «وانیا» کاملاً رفتار پرندگان را یاد گرفته بود و مانند آنها چه چه میزد و از آن جایی که او در این مدت هیچ ارتباطی با انسان نداشت؛ زمانی که توسط نیروهای پلیس پیدا شد نمی توانست صحبت کند.

یک مرکز مراقبت از کودکان بدسرپرست حضانت «وانیا» را از مادرش گرفت و او را برای باز پروری به مراکز ویژه ای فرستاد. ولی در سال ۲۰۰۸ مادرش توانست حضانت پسرش را پس گرفته و او را در یک مرکز روانشناختی بستری نماید تا بتواند مهارت های انسانی را یاد بگیرد.



یک کودک آزار همان قدر می تواند عاشق کودکان باشد که یک حیوان آزار می تواند عاشق حیوانات باشد. مطالعات انجام شده توسط دانشگاه ماساچوست به این نتیجه رسید؛ افرادی که از حیوانات سوء استفاده می کنند، احتمالاً پنج برابر بیشتر مرتکب جنایات خشونت آمیز علیه انسان می شوند. حال این مسئولیت اخلاقی ماست که با خشونت علیه حیوانات و از دست رفتن قابل توجه گونه های جانوری مقابله کنیم و به عنوان اشرف مخلوقات صدای حیوانات باشیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر