جنایات اتحادیه باغ وحش ها و آکواریوم های اروپا EAZA

مؤسسه یا اتحادیه باغ وحش ها و آکواریوم های اروپا (EAZA) نام مرکزی است که در سال ۱۹۹۲ میلادی تآسیس شده و برآورد شده است که از باغ وحش ها و آکواریوم های عضو این اتحادیه سالانه بیش از ۱۴۰ میلیون نفر بازدید می‌کنند. واقیت این است که این موسسه مشابه یک اتحادیه صنفی است که پاسدار و مدافع منافع باغ وحش داران عضو خود است.
جایگاه EAZA در بین حامیان حقوق حیوانات جهان
نیلوفر ایمانیان
https://zanoazadegy.blogspot.com
https://eafworld.com/eaza/


موسسه اروپایی باغ‌ وحش ها و آکواریوم ها یکی از مفتضح ترین سازمان ها در زمینه حقوق حیوانات در جهان است که کمپین های بین المللی گسترده ای بر علیه آن وجود دارد. به قطع بدنام ترین جایگاه از دیدگاه حامیان حقوق حیوانات جهان متعلق به EAZA است. حامیان حیوانات معتقدند که نیازی به تشکیل اتحادیه باغ وحش ها نیست زیرا باغ وحش خوب، باغ وحش رو به تعطیلی است.
آیا می دانید؟!

در وبسایت این اتحادیه آمده است که از ماه مه سال ۲۰۱۸، EAZA دارای ۳۰۰ عضو اصلی، ۱۱ عضو موقت، ۲۱ نامزد عضویت، ۴۰ عضو شرکتی و ۳۸ عضو وابسته است. که معروف ترین همکاران آن‌ها عبارتند از: اتحادیه باغ وحش ها و آکواریوم های آمریکای لاتین (ALPZA) و اتحادیه باغ وحش ها و آکواریوم های آمریکا (AZA)
این در حالی است که باغ وحش تهران در صفحه رسمی اینستاگرامی خود نامه ای با سربرگ این مؤسسه اروپایی به تاریخ ۱۱ مه ۲۰۱۸ منتشر کرده که در محتوای آن باغ وحش مذکور فقط صلاحیت برای نامزدی عضویت را توانسته به دست بیاورد و بایست راهی ۵ ساله برای به عضو درآمدن رسمی EAZA طی نماید. در نگرش ما ایرانیان وجود نوشتار انگلیسی بر روی هر چیزی نشان از اعتبار و کیفیت و قدرت آن دارد، از این رو باغ وحش تهران با انتشار نامه هایی به زبان انگلیسی در حال جذب مخاطب و تحریک احساسات عوام مردم است، خواه ناآگاه از پشت پرده اینکه پسوند چه اروپایی باشد و چه آمریکایی هیچ مزیتی برای آن ایجاد نمی‌کند. حتی شرایط به گونه ای است که باغ وحش ارم تهران برای کاندیداتوری خود در اتحادیه ی باغ وحش ها و آکواریوم های اروپا حق عضویت پرداخت می‌کند.
قضیه تکان دهنده این است که باغ وحش ارم تهران قصد دارد با توجه به قوانین و آرمان های EAZA در آینده نه چندان دور به بهانه کاهش بی سوادی بیولوژیکی جامعه، از حیوانات مازاد خود برای تشریح و سپس تغذیه گوشت‌خواران باغ وحش استفاده نماید.


آنچه درباره EAZA نمی دانید!

به گفته سخنگوی موسسه EAZA به CNN، سالانه حدود ۳ هزار تا ۵ هزار حیوان سالم در باغ وحش های عضو این مؤسسه کشته می‌شوند.
زندگی خانوادگی گونه های جانوری در کنار هم و پراکندگی جمعیت آنها در زیستگاه های طبیعی یک امر بدیهی است ولی به علت وجود محدودیت مکانی در باغ وحش ها، شاید حیوانات مجبور به تولیدمثل با خانواده خود شوند. از این رو با توجه به قوانین EAZA، باغ وحش ها برای مدیریت هزینه ها، کنترل جمعیت و رفع مشکلات مکانی و زمانی، باید حیواناتی که از لحاظ ژنتیکی شباهت زیادی به هم دارند را معدوم کنند.
این موضوع در حالی است که باغ وحش داران عضو این اتحادیه، حق واگذاری حیوان مازاد خود را بجز باغ وحش های عضو اتحادیه EAZA ندارند و در صورت عدم موافقت در واگذاری باید حیوان مورد نظر مرگ آرام شود.
سلاخی زرافه ای سالم بنام «ماریوس» در باغ وحش کپنهاگ با دستور EAZA می تواند مثال خوبی برای این موضوع باشد که در ادامه داستان تلخ آن را خواهیم خواند.
قسمتی از قوانین اتحادیه باغ وحش ها و آکواریوم های اروپا

۱- طبق قوانین اتحادیه باغ وحش های اروپا (EAZA) نباید از گونه های مخاطره آمیز نگهداری کرد.
۲- باغ وحش های عضو این مؤسسه موظفند حیوانات ناخواسته خود را معدوم کنند.
۳- اصلاح نژاد حیوانات، در باغ وحش های عضو اتحادیه اروپایی باغ وحش ها یک امر رایج و بدیهی است. باغ وحش ها تشویق شده اند که حیوانات دورگه (ناخالص از لحاظ ژنتیکی) خود را به علت محدودیت مکانی و صرفه جویی در هزینه ها و زمان حذف کنند.
۴- طبق قوانین EAZA نباید از ایمپلنت های خاص ضد بارداری برای گونه های «بی ارزش» استفاده کرد. زیرا استفاده از گوشت آنها مقرون به صرفه تر است.
یک حقیقت تلخ: لسلی دیکی، مدیر اجرایی EAZA اذعان می کند که ضبط اطلاعات مربوط به هر حیوان قابل تغییر و حذف است و گاهی اوقات اطلاعات به کل از بین می روند. یک حیوان وقتی جان خود را از دست می دهد، بدون هیچ گونه نشانه ای از اینکه آیا این امر به دلایل پزشکی یا مدیریتی بوده است مشخص نمی شود.
بخشی از آمار رسمی یوتانایزی (مرگ آرام) پستانداران سالم در باغ وحش های زیر نظر EAZA
معدوم سازی ۵ زرافه بین اکتبر ۲۰۱۲ تا فوریه ۲۰۱۴ (همه در دانمارک)
معدوم سازی ۴ کرگدن در سال ۲۰۱۲ (در پرتغال، اسپانیا، آلمان و دانمارک)
معدوم سازی ۲۲ گورخر بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ (در باغ وحش مارول انگلستان)
معدوم سازی ۱۱ غزال عربی بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ (در ادینبورگ، لندن، روتردام و زوریخ)
معدوم سازی ده ها غزال دیگر در باغ وحش قطر و امارات متحده عربی که بخشی از برنامه اصلاح نژاد مؤسسه EAZA هستند.
معدوم سازی ۶ شیر پارک سافاری لانگلیت بریتانیا در ماه فوریه ۲۰۱۴ یکی دیگر از رسوایی های اتحادیه باغ وحش ها و آکواریوم های اروپا است که در صدر اخبار رسانه های جهان قرار گرفت. مسئولان این پارک اعلام کردند به علت عدم مدیریت در کنترل جمعیت شیرها و افزایش تعداد حاملگی شان، مجبور به معدوم سازی آنها شده اند.
رئیس باغ وحش ماگدبورگ آلمان و سه نگهبان او در سال ۲۰۱۰ به علت کشتار انتخابی سه توله ببر سیبری (گلچین کردن حیوانات برای معدوم سازی) بدون دلیل منطقی تحت تعقیب و پیگیرد قانونی قرار گرفتند. با این وجود EAZA این اقدام را کاملا منطقی و علمی اعلام کرد.
باغ وحش ادینبورگ اسکاتلند یک جفت «گراز سرخ رودخانه» دوقلو را در سال ۲۰۱۰ معدوم کرد. برنامه حفاظت از گونه‌های در حال انقراض اروپا (EEP) که توسط EAZA اداره می شود، برای حذف آنها تصمیم گرفته بود.
به دستور EAZA، باغ وحش کپنهاگ دانمارک، یک جفت شیر نر و ماده را در سال ۲۰۱۴ به علت کهولت سن و محدودیت مکانی از پای درآورد تا شیرهای جوان تر جای آنها را بگیرند. ولی از آنجا که دو توله شیر ۱۸ ماهه آنها بدون پدر و مادر نمی توانستند زندگی کنند آنها نیز مرگ آرام شدند.
سلاخی زرافه با دستور اتحادیه باغ وحش ها و آکواریوم های اروپا

یکی از معروف‌ترین باغ وحش های عضو اتحادیه باغ وحش ها و آکواریوم های اروپا که ادعای چشم انداز ۵۰ ساله برای زندگی حیوانات دارد، باغ وحش کپنهاگ دانمارک است. آنان در روز یکشنبه ۹ فوریه سال ۲۰۱۴ زرافه‌ سالمی (بدون مشکل سلامتی) بنام «ماریوس» را با ضرب گلوله از پای درآورده و سپس به طرز وحشتناکی در مقابل چشمان کودکان کالبدشکافی و در نهایت خوراک شیرها کردند. آن‌ها به‌طور سالیانه سابقه کشتار ۲۰ تا ۳۰ حیوان سالم را در کارنامه خود دارند.
مدیریت باغ وحش کپنهاک «بنگت هولست» می‌گوید که مؤسسه باغ وحش ها و آکواریوم های اروپا به آنها دستور داده بود که ماریوس از لحاظ ژنتیکی به زرافه های دیگر شباهت زیادی داشته و باید کشته شود. آن‌ها گفتند این اقدام در جهت مبارزه با تولیدمثل در میان زرافه های هم خون بوده است و کالبدشکافی آن صرفاً جنبه آموزشی داشته است. بنگت هولست از زمان کشته‌شدن این زرافه حدود هزار و پانصد اس‌ام‌اس و ایمیل دریافت کرده و پنج بار تهدید به مرگ شد.
نکته: بنگت هولست عضو کمیته اجرایی EAZA و همچنین رئیس کمیته برنامه حفاظت از گونه‌های در حال انقراض اروپا (EEP) است.
علیرغم اعتراض بیش از میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، ۲۰ هزار نفر نیز طومار اینترنتی امضا کرده و خواستار توقف کشتار این زرافه ۱۸ماهه شدند. حتی یک شخص حقیقی پیشنهاد ۵۰۰ هزار یورویی برای خرید آن داده بود و در موردی دیگر باغ وحش بریتانیا و همچنین پارک حیات وحش یورکشایر نیز پیشنهاد پذیرش ماریوس را داده بودند، ولی مدیران باغ وحش گفتند که قوانین، اجازه انتقال این زرافه به مؤسسات یا افرادی که از قانون EAZA پیروی نمی‌کنند را ندارد. (رقابت تجاری بین باغ وحش ها)


آنان به ۵ دلیل زیر زرافه را کشتند که مطابق با قوانین اتحادیه باغ وحش های اروپا بود.
رها کردن این حیوان در محیط طبیعی ممکن نیست.
این حیوان جزو گونه های مازاد (بدون ارزش) باغ وحش است.
جهت مبارزه با تولیدمثل در میان زرافه های هم خون این کار انجام شده است.
توجیه اقتصادی ندارد.
کالبدشکافی برای کاهش بی سوادی بیولوژیکی جامعه و آموزش به کودکان ضروری است.

نکته: این دلایل دقیقاً علت کشتار ۶ گرگ باغ وحش ارم در اوایل تیرماه ۹۸ بود.
EAZA هدفی جز تأمین منافع مالی اعضای خود ندارد و آنچه در مورد حمایت از حیوانات می‌گویند تنها وقتی انجام می‌شود که منفعت مالی داشته باشد. باغ وحش ارم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اسارتگاه های حیوانات در ایران در ۵ بهمن ماه ۹۷ رکورد گردشگری مراکز تفریحی ایران را با ۸۰۰۰ نفر بازدیدکننده در یک روز شکست. این بدین معنی است که این مراکز، مکانی جز برای سود آوری اقتصادی نیستند. این مسئله فراموش نشود که دامپزشک باغ وحش ارم نیز در آن برهه حمایت خود را از اقدام باغ وحش کپنهاک اعلام کرده و به دلایل بالا اشاره کرده بود.
متأسفانه باید بگوییم که هم اکنون زرافه در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده در معرض خطر (endangered) قرار گرفته است.

نتیجه گیری
دیدگاه و تمایل رهبران فاشیست دقیقاً شبیه دیدگاه و تمایل باغ وحش داران عضو اتحادیه باغ وحش ها و آکواریوم های اروپا است. کاری که فاشیست می کرد این بود که برای اصلاح نژاد، تمام آدم های ناتوان در هر سن و با هر شرایطی را از بین می برد و خواهان برتری به کل جهان و اصلاح نژادی بود. رهبران فاشیستی علاقه زیادی به نظام سرمایه داری داشتند و تهی از مهر انسانی بودند ولی امروزه مردم دیگر آگاه از این موضوع هستند که باغ وحش ها مکانی جز برای انجام اعمال منفعت طلبانه جهت سودآوری اقتصادی نیستند.
به‌زودی منتظر آگاه سازی های دیگر ما در مورد باغ وحش ارم تهران و اتحادیه باغ وحش ها و آکواریوم های اروپا (EAZA) باشید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر